جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کاهش سن زدگی گندم در سال زراعی جاری / تهدید کشور با مگس میوه مدیترانه ای و آفات چوبخوار نخیلات + فیلم
4 مرداد 1401 , ساعت 17:19

کاهش سن زدگی گندم در سال زراعی جاری / تهدید کشور با مگس میوه مدیترانه ای و آفات چوبخوار نخیلات + فیلم

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با رصد و پایش شبکه‌های مراقبت مبارزه با آفات نباتی، در سال زراعی جاری کمترین میزان سن زدگی در گندم تحویلی به مراکز خرید به ثبت رسید.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با رصد و پایش شبکه‌های مراقبت مبارزه با آفات نباتی، در سال زراعی جاری کمترین میزان سن زدگی در گندم تحویلی به مراکز خرید به ثبت رسید.

علایی مقدم با اشاره به اینکه امسال کمترین میران سن زدگی را در سطح مزارع کشور داشتیم تصریح کرد: سال گذشته از مجموع گندم‌های تحویلی به مراکز خرید، ۲۲ هزار تن آن دچار سن زدگی بودند، در حالیکه امسال تنها ۷ هزارتن گندم خریداری شده دچار آفت سن زدگی بودند.

­اعلایی مقدم با بیان اینکه آفاتی، چون سن گندم و ملخ در کشور همواره مورد رصد و پایش شبکه‌های مراقبت قرار می‌گیرند افزود: امسال در ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشور با این دو آفت مبارزه شده که این موضوع یک دستاورد بزرگ در مبارزه با آفت است.

معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به عوامل خسارت زا در کشاورزی افزود: ۵۲ درصد این عوامل آفات، ۲۷ درصد بیماری‌ها و بقیه علف‌های هرز هستند و مهمترین آفات موجود در بخش کشاورزی مربوط به سن غلات و ملخ‌های بومی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در بحث ملخ‌های بومی، عمده تحرکات و طغیان آن‌ها در استان‌های گیلان، قزوین و زنجان بوده است به ویژه در شهر‌های رودبار و منجیل ملخ‌ها حالت طغیان داشتند که با تلاش کارشناسان سازمان حفظ نباتات در سطح ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشور عملیات مبارزه کنترل انجام شد.

علایی مقدم درباره تهدیدات آفاتی، چون مگس میوه و آفت چوب خوار نخلستان‌های کشور نیز گفت: هم اکنون در حال رصد، پایش و کنترل و مراقب مگس میوه در استان‌های شمالی و جنوبی هستیم تا ضرر کمتری به تولیدات کشاورزی وارد کند.

این مقام مسئول افزود: در بحث آفت چوب خوار نخلستان که ۱۷ استان کشور را درگیرکرده از ستاد بحران کشور تقاضا داریم تا هرچه زودتر اعتبارات مربوط به مبارزه با این آفت را تخصیص دهند تا بتوانیم در این باره برنامه ریزی و اقدام کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نخلستان‌های ایران جزء ذخایر ژنتیکی کشور هستند. اگر به موقع با این آفت مبارزه و کنترل نشود، زوال نخلستان‌های کشور را در پی خواد داشت.

.

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: ۴۰ عدد تله فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما بصورت پراکنده در نخیلات نقاط مختلف شهرستان در منطقه خائیز، محموداحمدی، آباد، جمالی و حومه شهر اهرم ...
مدیر حفظ حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت چوب خوار افزون بر ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان را فرا گرفته و محصول نخیلات را دچار خسارت کرده است....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت چوب‌خوار تا کنون به حدود ۱۷ هزار تن محصول نخیلات استان خسارت وارد کرده است. نشست ستاد گیاه پزشکی استان ...
No Thoughts on کاهش سن زدگی گندم در سال زراعی جاری / تهدید کشور با مگس میوه مدیترانه ای و آفات چوبخوار نخیلات + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>