جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   آفت چوب خوار به جان نخیلات استان بوشهر افتاد + فیلم
5 مرداد 1401 , ساعت 19:49

آفت چوب خوار به جان نخیلات استان بوشهر افتاد + فیلم

مدیر حفظ حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت چوب خوار افزون بر ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان را فرا گرفته و محصول نخیلات را دچار خسارت کرده است.

مدیر حفظ حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت چوب خوار افزون بر ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان را فرا گرفته و محصول نخیلات را دچار خسارت کرده است.

احمد سبحانی گفت: سوسک کرگدنی خرما و سوسک شاخک بلند، ۲ آفت خطرناک هستند که سال‌هاست در باغ‌ها بوده‌اند، اما جمعیت آن‌ها عادی بود و خسارت محسوسی به باغ‌ها وارد نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر خسارت این آفات تشدید شده است، افزود: خشکسالی در چند سال اخیر و کاهش بارندگی، کاهش نوبت آبیاری و کیفیت آن، آبیاری نخیلات با آب‌های شور و نیمه شور در بیشتر مناطق استان و از بین رفتن دشمنان طبیعی مانند پرندگان، راسو‌ها و زنبور‌ها که آفت را به‌طور طبیعی کنترل می‌کردند از عوامل تشدید آفات بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: در مقطعی از زمان هم به علت کم بودن قیمت محصول خرما نگهداری باغ‌ها به خوبی انجام نمی‌شد که از دیگر عوامل شیوع این آفت محسوب می‌شود.

به گفته وی، در یک دهه اخیر با خسارت جدی این آفات مواجه شده‌ایم به صورتی که موجب خالی شدن تنه درختان شده‌اند که افتادن درخت یا کاهش محصول را به دنبال داشته و خطرات بسیاری نیز برای کارگرانی که به بالای درخت می‌روند دارد.

سبحانی با اشاره به اینکه خسارت این آفت درجات کم، متوسط و شدید دارد، افزود: درجه شدید این آفت افزون بر ۶ هزار هکتار از باغ‌های استان را تحت تاثیر قرار داده و از ۵ تا ۱۰ درصد به محصول آن‌ها خسارت زده است.

به گفته وی، بر این پیش‌بینی‌ها از مجموع ۱۷۴ هزار تن تولید خرمای استان در سال، حداقل ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار تن آن دچار خسارت می‌شوند.

.

روش مدیریت آفات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: آفت چوب خوار به علت اینکه خسارتش مخفی و پوشیده و در عمق درخت است برای از بین بردن آن باید از مدیریت تلفیقی استفاده کرد تا جمعیت آفات را پایین‌تر از آستانه خسارت نگاه داریم.

وی، بهداشت باغ را مهمترین عامل برای کاهش خسارت این آفت عنوان کرد و ادامه داد: خسارت این آفت در قاعده دمبرگ‌ها و در تاپوت‌ها و پاجوش‌ها وجود دارد و با حفظ بهداشت باغ مثل حذف قاعده دمبرگ‌ها و تاپول زنی یا حذف پاجوش‌های اضافی و انتقال آن‌ها به مناطق دیگر می‌توان به آن کمک کرد.

سبحانی گفت: سوسک کرگدنی و سوسک شاخک بلند رفتارشان به نحوی است که به نور تمایل دارند یعنی حشره بالغ زمانی که برای تغذیه و جفت‌گیری از ته درخت بیرون می‌آید جذب نور می‌شوند که با استفاده از تله نوری می‌توان جمعیت فعال آن‌ها را کنترل کرد تا نسل بعد کاهش پیدا کند و بهترین زمان برای این اقدام از اواخر اسفند تا پایان خرداد است.

وی اضافه کرد: در ایام عید همزمان با گرده افشانی نخیلات این آفات یک منبع ذخیره در تاج درخت دارند که اگر در این زمان از طعمه مسموم با سبوس در تاج درخت استفاده کنیم جمعیت آن‌ها کم می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: همچنین در مناطقی که بهداشت باغ رعایت شده باشد می‌توان از پلاستیک و قرص‌هایی که به شکل گاز در می‌آیند در تنه درختان استفاده کرد که البته به علت هزینه بالا و تاثیر پایین آن توصیه نمی‌شود.

.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی از پایش مستمر و روزانه آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی در نخیلات استان توسط کارشناسان خبر داد. کبری توکلی اظهار داشت: ردیابی و ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: ۴۰ عدد تله فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما بصورت پراکنده در نخیلات نقاط مختلف شهرستان در منطقه خائیز، محموداحمدی، آباد، جمالی و حومه شهر اهرم ...
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با رصد و پایش شبکه‌های مراقبت مبارزه با آفات نباتی، در سال زراعی جاری کمترین میزان سن زدگی در گندم تحویلی به مراکز خرید به ثبت رسید....
No Thoughts on آفت چوب خوار به جان نخیلات استان بوشهر افتاد + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>