سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   ریشه کنی بیماری جاروک لیموترش در فارس
12 مرداد 1401 , ساعت 11:09

ریشه کنی بیماری جاروک لیموترش در فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کنترل و ریشه کنی بیماری قرنطینه ای جاروک لیموترش در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال 98، تاکنون مورد جدیدی از بیماری مذکور در باغ های استان فارس مشاهده نشده است

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از کنترل و ریشه کنی بیماری قرنطینه‌ای جاروک لیموترش در استان خبر داد.

جاوید عباسی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸، تاکنون مورد جدیدی از بیماری مذکور در باغ‌های استان فارس مشاهده نشده است افزود: از ابتدای مشاهده این بیماری در استان فارس، ۱۰۵۰ اصله درخت آلوده در سطحی افزون بر ۱۲۰۰ هکتار شناسایی و امحا شد.

به گفته وی؛ بیماری مذکور برای اولین بار در ۲۱ ماه سال ۸۶ در روستای بلوچی از توابع شهرستان لارستان و در نزدیکی استان هرمزگان گزارش شد.
عباسی اظهار کرد: در سال‌های بعد بیماری در شهرستان‌های گراش، داراب، فسا، جهرم و قیروکارزین نیز گسترش پیدا کرد.

او با اشاره به اهمیت و میزان بالای خسارت زایی جاروک لیموترش، بیان کرد: استان هرمزگان تا قبل از آلودگی به بیماری جاروک با سطحی نزدیک به ۲۰ هزار هکتار رتبه اول سطح زیر کشت و تولید کشور را داشت و با آلودگی باغ‌های این استان به بیماری مذکور و گسترش سریع بیماری در طی سه سال، ۸۰ درصد باغ‌های استان هرمزگان با شدت الودگی بالا به این بیماری آلوده شدند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه ریشه کنی بیماری جاروک لیموترش، موفقیتی در بخش کشاورزی این استان است، اظهار کرد: از آنجا که این بیماری توسط زنجرک به صورت پایا و دائمی انتقال می‌یابد و ناقل آن در تمام باغ‌های مرکبات فعال است بیم آن می‌رفت که هر لحظه شیوع و گسترش بیماری به صورت تصاعدی افزایش و کل باغ‌های لیمو ترش استان را آلوده کند که خوشبختانه با اجرای دستورالعمل‌های مدیریت بیماری و همراهی و همکاری کارشناسان و محققین و باغداران این اتفاق نیافتاد.

این مقام مسئول افزود: بیماری جاروک لیمو ترش برای اولین بار در اواخر دهه ۱۹۷۰ از کشور عمان و سپس در سال ۱۹۸۹ از امارات متحده عربی گزارش و تاکنون در این دو کشور باعث نابودی ده‌ها هزار هکتار از باغ‌های لیموترش شده است.

عباسی اضافه کرد: این بیماری در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ از استان سیستان و بلوچستان مشاهده، سپس در سال ۱۳۷۷ از استان هرمزگان و پس از مدت کوتاهی در استان‌های کرمان و فارس گزارش شد.

استان فارس با ۱۸۰۰۰ هکتار و تولید سالانه بیش از ۳۶۵ هزار تن لیمو ترش، رتبه اول تولید کشور را دارد.

مطالب مرتبط

بروز بیماری زوال، زردآلوی بخش شادمهر شهرستان مه ولات را در معرض نابودی کامل قرار داده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مه ولات گفت: در طی سال‌های اخیر بیماری زوال ...
No Thoughts on ریشه کنی بیماری جاروک لیموترش در فارس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>