سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   علمی  »   کاهش مصرف چندین برابری علف‌کش‌ها با ترفندی نانویی
15 مرداد 1401 , ساعت 12:24

کاهش مصرف چندین برابری علف‌کش‌ها با ترفندی نانویی

گروهی از دانشمندان برزیلی با استفاده از فناوری نانو در تلاشند تا نیاز به مواد شیمیایی کنترل‌کننده علف‌های هرز را تا ۸۰ برابر کاهش دهند.

گروهی از دانشمندان برزیلی با استفاده از فناوری نانو در تلاشند تا نیاز به مواد شیمیایی کنترل‌کننده علف‌های هرز را تا ۸۰ برابر کاهش دهند.

این تحقیق که با مشارکت بین دانشگاه ایالتی سائوپائولو (Unesp) و دانشگاه ایالتی لوندرینا (UEL) توسعه یافته است، از سامانه های نانو حامل مختلف برای کاربرد‌های کشاورزی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این آزمایش، دانشمندان برزیلی برای مقاصد مقایسه‌ای در خردل، ذرت و چهار نوع علف هرز استفاده کردند.
این آزمایش‌ها برای درک کارایی کنترل علف‌های هرز از طریق نانوکپسوله سازی ماده فعال انجام تا تعامل بین نانوذرات و گیاهان درک شود.

از طریق کاربرد‌های محلول پاشی، نانوذرات حاوی آترازین نرخ جذب بالاتر و مهار سریع‌تر فعالیت فتوسنتزی در علف‌های هرز را نشان داد. به عبارت دیگر، نانوکپسوله‌سازی فعالیت آترازین را برای همه گونه‌های گیاهی آزمایش شده، تقویت کرد. در علف‌های هرزی مانند بیدنز پیلوسا (Bidens pilosa) و کائورور (Amaranthus viridis) ۱۰برابر کمتر از دوز توصیه شده از مواد شیمیایی استفاده شد.

دکتر لئوناردو فراندز فراکتا از دانشگاه ایالتی سائوپائولو توضیح داد: «دراین آزمایش نتایج امیدوارکننده‌ای برای کنترل علف‌های هرز یافت شد که کنترل آن‌ها دشوار است و نسبت به ماده فعال مقاوم هستند.»
برای کشاورزان، مزایای این فناوری، استفاده کمتر از آفت‌کش‌ها در مناطق کشاورزی، حداقل اثرات زیست‌محیطی و کاربرد‌های ایمن‌تر و همچنین کمک به مدیریت گیاهان است.

همچنین به تولید مواد غذایی با باقیمانده آفت‌کش کمتر کمک خواهد کرد. بنابراین، محصولات کشاورزی مقادیر کمتری باقیمانده مواد سمی خواهند داشت و ایمنی غذا افزایش می‌یابد، در حالی که اثرات زیست محیطی کاهش می‌یابد.

به گفته دانشمندان، در حال حاضر ابتکارات متعددی در زمینه فناوری نانو در مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها و محصولات جدید بیشتر وجود دارد. لئوناردو می‌گوید: تحقیقات ما برای کنترل آفات و بیماری‌ها با هدف کاربرد‌های مختلف به نفع کشاورزی پایدارتر توسعه خواهد یافت.
او فناوری‌نانو را حاملی مناسب برای مواد فعال و سایر آفت‌کش‌ها، کودها، مولکول‌های محرک زیستی و سایر محصولات می‌داند.

مطالب مرتبط

گروهی از دانشمندان برزیلی با استفاده از فناوری نانو در تلاشند تا نیاز به مواد شیمیایی کنترل‌کننده علف‌های هرز را تا ۸۰ برابر کاهش دهند. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، ...
مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از اجرای طرح بررسی کارایی علفکش آترازین در کنترل انگل جالیز در مزارع کلزای این شهرستان خبر داد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی ...
No Thoughts on کاهش مصرف چندین برابری علف‌کش‌ها با ترفندی نانویی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>