سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   آلودگی نیمی از باغات شهرستان بافت به زنبور مغزخوار بادام + توصیه ها و روش های کنترل خسارت آفت
19 مرداد 1401 , ساعت 17:12

آلودگی نیمی از باغات شهرستان بافت به زنبور مغزخوار بادام + توصیه ها و روش های کنترل خسارت آفت

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: باتوجه به گزارش کشاورزان منطقه طرنگ شهرستان بافت از خسارت آفت زنبور مغز خوار بادام، با همراهی مسئولان و کارشناسان سازمان حفظ نباتات از آن منطقه بازدید و با کشاورزان دیدار و گفت و گو کردیم که نکات علمی و کاربردی در راستای پیشگیری، مبارزه و کاهش خسارت این آفت بیان شد.

اعظم ناظمی افزود: همچنین توصیه کردیم که در کنترل و کاهش جمعیت آفت زنبور مغزخوار بادام در سال آینده با همکاری شورای روستا و دعوت مردم منطقه، بادام های آلوده از سطح باغات و روی درختان جمع آوری، امحا و به تغذیه، هرس و اصلاح باغات نیز توجه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفظ نباتات کشور، وی با اشاره به بازدید و بررسی های فنی انجام شده در باغات بادام آلوده به زنبور مغز خوار بادام عنوان کرد: از آنجاکه کنترل آفت یاد شده در گرو رعایت اصول بهداشتی، جمع آوری میوه های آلوده از سطح باغ و معدوم کردن آنهاست، توصیه های لازم به کشاورزان منطقه برای جمع آوری همگانی میوه های آلوده و معدوم کردن آنها ارائه شد.

.

بی تاثیر بودن سمپاشی / معدوم سازی میوه های آلوده تنها راه موثر در کنترل آفت

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: استفاده از سموم برای کنترل این آفت با توجه به اینکه از داخل میوه تغذیه می‌کند، کارایی ندارد و رعایت بهداشت باغ، جمع آوری و معدوم کردن میوه های آلوده تنها راه موثر کنترل این افت در تمام مناطق دنیا است.

وی یادآور شد: این آفت یکی از آفات بادام است که در تمام مناطق کشت این محصول در ایران و جهان وجود دارد که رعایت اصول بهداشت باغ مشابه انجام آبیاری، شخم یا هرس باغ ضروری است و کشاورزان بایستی در انجام آن اقدامات موثر را انجام دهند وگرنه عملکرد محصول پایین خواهد آمد.

ناظمی ابراز داشت: با توجه به اینکه در نهایت از هر میوه آلوده یک حشره بالغ خارج می شود که قادر است تا ۱۵۰ تخم بگذارد، در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی باغ و جمع آوری نکردن میوه های آلوده، به دلیل افزایش جمعیت آفت در باغ، خسارت به صورت تصاعدی بالا می رود.

.

ارایه آموزش ها به کشاورزان

وی تاکید کرد: کارشناسان ما توصیه های لازم را با آموزش کشاورزان به صورت حضوری و از طریق شبکه های اجتماعی و کارگاه های آموزشی انجام داده و می دهند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: جالب بود وقتی با کشاورزان محل صحبت می کردیم مطالبه آنان پیگیری مشکل آب و سد خاکی و کانال آب بود و از گفته کشاورزان مشخص بود که با این آفت آشنایی دارند زیرا خود قبول کردند که بهترین روش جمع آوری و معدوم کردن بادام های آلوده است زیرا پیش از این کارشناسان آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه کرده بودند.

وی افزود: مقرر شد حتی در مراسم ماه محرم از طریق شوراهای شهری و روستایی به تمامی مردم اعلام شود تا عزمی همگانی برای جمع آوری بادام های آلوده شکل گیرد.

ناظمی بیان کرد: پرداخت هزینه برای سمپاشی نیز نیاز نیست اما رسیدگی به بهداشت باغ در مقابله با آفت برای کشاورزان همچون آبیاری درختان ضروری است.

.

پرداخت تسهیلات برای جبران خسارت باغ داران

بنا بر اعلام جهاد کشاورزی نیمی از باغات شهرستان بافت از توابع استان کرمان به آفت زنبور مغزخوار بادام، آلوده می باشد و به این معنی است که کشاورزان بسیاری در معیشت خود مانده اند لذا به گفته مسئولان تسهیلات از محل قانونی برای جبران باغداران خسارت دیده پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که سفر مقامات کشوری به جز جنبه آموزشی چه دستاورد دیگری برای حمایت از کشاورز داشته است؟ گفت: ظاهر باغات شهرستان بافت نشان از رسیدگی نکردن به درختان داشت؛ نه درختان هرس شده بودند و نه تغذیه باغات مناسب بود و همین ضعف باعث هجوم بسیاری از آفات می‌شود که کشاورزان می‌توانند در این بخش از تسهیلات اصلاح باغات استفاده کنند.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: به گفته مدیر باغبانی سازمان حفظ نباتات کشور، تسهیلات سرمایه در گردش از محل تبصره ماده ۱۸ برای اصلاح باغات به متقاضیان پرداخت می شود که کشاورزان از این تسهیلات برای تغذیه باغات، هرس درختان و اصلاح باغ استفاده کنند.

ناظمی ابراز داشت: همچنین تسهیلات کمک های فنی و اعتباری می تواند در این بخش به کمک کشاورزان شهرستان بافت بیاید.

شهرستان بافت در فاصله ۱۵۶ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان واقع است و از مناطق خوش آب و هوا و تفرجگاهی این استان به شمار می آید.

.

مطالب مرتبط

بادام از مهمترین میوه­ های هسته ­دار در کشور می ­باشد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، از محصولات مهم صادراتی کشور نیز محسوب می ­شود. گونه ­های مختلفی ...
No Thoughts on آلودگی نیمی از باغات شهرستان بافت به زنبور مغزخوار بادام + توصیه ها و روش های کنترل خسارت آفت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>