بررسی چالش باقیمانده آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی در دانشگاه ارومیه + فیلم

چاپ

نشست دورهمی صنعت و دانشگاه با موضوع چالش باقیمانده آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی در ارومیه برگزار شد..

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، باقیمانده آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی و ارائه راه حل مناسب با حل این چالش، همیشه دغدغه فعالان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی بوده و هست. موضوعی که در دورهمی دانشگاه و صنعت در دانشگاه ارومیه به بحث گذاشته شد.

علل و راهکارهای ارتقای سلامت محصولات و توسعه صادرات بخش کشاورزی با حضورمتولیان اجرایی سازمان جهاد کشاورزی، مسئولین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، تولید کنندگان و توزیع کنندگان سموم و کودهای شیمیایی، متخصصین و اساتید دانشگاهی در سالن کنفرانس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه بررسی شد

آرمیده عضو هیئت علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه علل و راهکار ارتقای سلامت محصولات وتوسعه صادرات بخش کشاورزی توسط محققان دانشگاه ارومیه بررسی می شود گفت: این دورهمی ونشست با اساتید دانشگاه و کارشناسان کشاورزی و کشاورزان آثار بسیار مهمی در تولید محصولات عاری از سموم و کودهای شیمیایی خواهد داشت.

وحدت سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بااشاره به اینکه کیفیت و کمیت محصول، مستلزم وجود مقادیر کافی و متعادل از عناصر غذایی، در خاک و گیاه است گفت: به همین منظور کود‌ها و سموم کشاورزی که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد توسط کارشناسان کشاورزی بازرسی می شود.

وی افزود: هرچند افزایش کمی تولیدات، سهم بسزایی را در افزایش امنیت غذایی ایفاد می کند، اما اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات بخش کشاورزی برای مصرف کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است و تولید محصولات گواهی شده می تواند به عنوان گامی مهم دراین عرصه محقق شود که در سال زراعی جاری با هدف حمایت از تولید محصولات گواهی شده و استاندارد، طرح ترویج فرهنگ تولید و مصرف محصولات گواهی شده و استاندارد با تاکید بر توان افزایی جوامع محلی اجرا شده است.

مصرف بی رویه کودهای شیمیایی و سموم موجب تجمع آلایندها درخاک، متابع آب و افزایش آنها در گیاهان زنجیره غذایی انسان وحیوان می‌شود.

.