پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   افزایش صادرات ۲۵ درصدی محصولات با منشأ گیاهی تا پایان سال/ كاهش تاریخی سن زدگی گندم + فیلم
12 شهریور 1401 , ساعت 17:31

افزایش صادرات ۲۵ درصدی محصولات با منشأ گیاهی تا پایان سال/ کاهش تاریخی سن زدگی گندم + فیلم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد: در سال جاری صادرات محصولات با منشأ گیاهی ۲۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاپور علائی‌مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بیست و چهارمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران و دومین کنگره بیماری‌شناسی گیاهی صبح امروز در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در جمع خبرنگاران، گفت: از ۱۳۲ میلیون تن محصولاتی که در کشور تولید می‌شود ۱۰۶ میلیون تن از آن را سازمان حفظ نباتات کشور به‌واسطه عوامل خسارت‌زا از جمله آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز رصد، کنترل و پایش می‌کند.

وی با اعلام خبر بسیار خوش در زمینه امنیت غذایی، افزود: دولت در سال گذشته حدود چهار میلیون تن گندم خریداری کرد که از این میزان ۳۸ هزار تن از آن سن‌زدگی داشت: امسال گندم خریداری ‌شده در حدود ۷.۵ میلیون تن بوده که تنها ۷ هزار تن از آن دچار سن زدگی بوده، یعنی کمترین میزان سن زدگی در طول تاریخ بخش کشاورزی ایران رقم خورد.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، کم بودن سن‌زدگی در گندم حکایت از آن دارد که شبکه مراقبت، رصد و پایش تا دورترین نقطه کشور از محصولات محافظ می‌کند؛ به‌خصوص امسال که بحث گندم بسیار استراتژیک بوده و گندم یکی از مهم‌ترین محصولات برای بالا بردن عیار امنیتی کشورها به شمار رفته است.

علائی‌مقدم درباره سلامت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: در حدود ۸ تا ۹ ماه پیش صادرات برخی از محصولات کشاورزی متوقف که باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شد که علت آن عدم وجود سامانه و یا پرونده از فرایند تولید بوده است.

وی ادامه داد: نظم نوینی که در کشاورزی دنیا اتفاق افتاده و کنوانسیون بین‌المللی حفظ نباتات بیانیه‌ای را تصویب کرده که فرایند تولید محصولات کشاورزی باید پرونده‌سازی شده و شناسنامه بسترهای تولید کاملاً واضح باشد تا مشخص شود چه اقداماتی روی محصول انجام‌ شده و این مهم برای بالا بردن عیار سلامت جامعه است.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، در این راستا سامانه‌ای تحت بستر سامانه سماک با عنوان سامانه فرآیند تولید محصولات سالم را راه‌اندازی کردیم و محصولات کشاورزی بر روی آن بارگذاری می‌شوند و تولیدکنندگان برای تولید داخل و صادرات باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تا این لحظه ۱۸۰۰ گلخانه‌دار در این سامانه ثبت‌نام کردند و فرآیند تولید آن‌ها در این سامانه ثبت می‌شود؛ مدیر کنترل کیفی در این مراکز حضور دارند؛ همچنین در بسترهای آزاد در فاز اول ۴ محصول که بیشترین مزیت صادراتی در سبزی و صیفی بارگذاری شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: محصولاتی همچون گوجه، فلفل، بادمجان و خیار که مزیت صادراتی ما به اوراسیا و کشور روسیه بوده در بستر این سامانه وجود دارد. این سامانه به سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه (LIMS) وزارت بهداشت نیز لینک شده است.

به گفته وی، در فاز بعدی ۴ محصول دیگر که محصولات سردرختی ازجمله خرما، کیوی، سیب و پسته نیز در بستر این سامانه بارگذاری می‌شود.

علائی مقدم تصریح کرد: رعایت استانداردهای کشورهای مقصد، هم‌ترازی MRL و استفاده از آفت‌کش‌های کم‌خطر در محصولات ما از بدیهیات است که حکم برنامه پنج‌ساله ششم بوده ولی تاکنون اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه بسترهای تولید شناسنامه‌دار و محصولات شناسه‌دار خواهد شد، یادآور شد: در تلاشیم که تا پایان برنامه هفتم توسعه، همه محصولات کشور و تمامی تولیدکننده‌های در بستر سامانه سماک ثبت‌نام شوند.

علائی‌مقدم به کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها و مراکز خدمات کشاورزی شهرستان‌ها اعلام کرد که باید برای ثبت‌نام وارد این سامانه شوند تا کنترل و مصرف بهینه آفت‌کش‌ها اتفاق بیفتد و افزایش عملکرد را در تولید محصولات را داشته باشیم و در نهایت محصولی به کشور برگشت نخورد.

این مقام مسوول با تأکید بر اینکه در حال حاضر هیچ محصولی از هیچ کشوری برگشت نخورده و توقف صادرات نداریم، افزود: پس از ۱۷ سال صادرات سیب درختی به پاکستان راه‌اندازی شد و صادرات ما در شش‌ماهه اول نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۷۵۰ هزار تن صادرات به روسیه داشتیم و این در حالی است که در مدت‌ زمان مشابه در حدود ۳۵۰ هزار تن بوده است و پیش‌بینی می‌‌شود در سال جاری صادرات محصولاتی که منشأ گیاهی دارند ۲۵ درصد افزایش یابد.

.

.

پایش ۱۰۶ میلیون تن محصول کشاورزی از آفات و بیماری‌ها

رئیس سازمان حفظ نباتات: از ۱۳۲ میلیون تن محصول تولیدی در بخش کشاورزی، ۱۰۶ میلیون تن محصول تولیدی از آفات و بیماری‌ها رصد و پایش شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به پایش ۱۰۶ میلیون تن محصول کشاورزی از آفات و بیماری‌ها گفت: با کنترل و پایش شبکه‌های مراقبت مبارزه با آفات و بیماری ها، در سال زراعی جاری کمترین میزان سن زدگی در گندم بود.
علایی مقدم گفت: این میزان کاهش سن زدگی گندم در تاریخ کشاورزی یک دستاورد خوب و قابل توجه است و این در سایه تلاش شبکه مراقبت از بیماری‌ها و آفات به دست امده است.

وی افزود: سال گذشته از مجموع ۴ میلیون تن گندم‌های تحویلی به مراکز خرید، ۳۸ هزار تن آن دچار سن زدگی بودند، در حالیکه امسال از هفت و نیم میلیون تن گندم خریداری شده هفت هزار تن دچار آفت سن زدگی بودند که این یک دستاورد تاریخی است.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به شناسه دار شدن برخی محصولات کشاورزی گفت: در تلاش هستیم تا پایان برنامه هفتم تمام محصولات تولیدی در سامانه سماک ثبت و رصد شوند.

مطالب مرتبط

مراسم اختتاميه بیست و چهارمین کنگره گیاه ‌پزشکی ایران و دومین کنگره بیماری شناسی گیاهی بعد از ظهر روز سه شنبه 15 شهریورماه سال جاری با حضور دكتر جعفری معاون پژوهش و فن­اوری ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها به صورت پایلوت در سه استان کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علایی‌مقدم امروز در ...
مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران و دومین کنگره بیماری شناسی گیاهی روز شنبه ۱۲ شهریورماه با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج ...
دبیرخانه بیست و چهارمین کنگره گیاهپزشکی ایران در آستانه برگزاری این کنگره اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرده و در آن اطلاعاتی از جمله برنامه اولیه کنگره و شیوه نامه تهیه پوسترها ...
No Thoughts on افزایش صادرات ۲۵ درصدی محصولات با منشأ گیاهی تا پایان سال/ کاهش تاریخی سن زدگی گندم + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>