جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی به عراق + فیلم
21 شهریور 1401 , ساعت 12:49

افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی به عراق + فیلم

رئیس سازمان حفظ نباتات از افزایش دو برابری صدور محصولات کشاورزی کشورمان به عراق به ارزش ۳ میلیارد دلار تا پایان سال خبر داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: صدور محصولات کشاورزی به عراق تا ۳ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

آقای علایی مقدم در حاشیه نشست شورای هماهنگی روابط اقتصادی درباره مناسبات تجاری تهران – بغداد در حوزه کشاورزی گفت: در موضوع کشاورزی و امنیت غذایی در دنیا یکی از شاخص‌ها این است که مناسبات تجاری میان کشور‌های مختلف تقویت شود، به ویژه آنکه با جنگ روسیه و اوکراین، موضوع تامین غذا و افزایش عیار امنیتی برای کشور‌ها خیلی اهمیت دارد.

وی افزود: به علت تنوع اقلیمی کشورمان که در راهبردی‌ترین نقطه منطقه هستیم نیاز کشور‌های همسایه به محصولات کشاورزی ایران بسیار بیشتر از گذشته احساس می‌شود.
آقای علایی مقدم گفت: یکی از کشور‌های هدف ما عراق است که به محصولات کشاورزی ایران نیاز دارد و با توجه به تنوع محصولات ما که عمدتا محصولات تازه خوری و فراوری شده را شامل می‌شود؛ حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات به عراق داریم که این عدد در ۱۰ سال گذشته رشد کرده است.
وی افزود: رقم این میزان محصولات صادراتی ما به عراق حدود یک و نیم میلیارد دلار است و میزان واردات ما از آن کشور که عمدتا پس از ورود فرآوری می‌شود حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار است.
رئیس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: یکی از مشکلات تهران – بغداد در زمینه تسهیل در صادرات و افزایش تراز تجاری ما، رعایت نکردن مقررات و شیوه نامه‌های بین المللی به ویژه کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات است که از جا به جایی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز جلوگیری کند و دوگانگی در عراق به ویژه میان اقلیم کردستان و حاکمیت مرکزی این کشور سبب شده است که در صادرات به عراق تا حدی با مشکل مواجه شویم.
آقای علایی مقدم گفت: البته با تفاهم نامه‌هایی که امضا و کمیسیون مشترکی که با محوریت وزارت امور خارجه ایجاد شده است این مشکلات رفع می‌شود.
وی افزود: الگویی را برای مراودات کشورمان با عراق و افغانستان داریم که از بازارچه‌های مرزی بتوانیم محصولات کشاورزی را به این دو کشور به طور مستقیم عرضه کنیم که با همکاری و هماهنگی وزارتخانه‌های کشور و خارجه و استانداران استان‌های مرزی بتوانیم با استفاده از این فرصت؛ تراز تجاری مان را دو برابر کنیم.
رئیس سازمان حفظ نباتات پیش بینی کرد: حجم صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق تا پایان سال از حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا ۵ میلیون تن افزایش یابد.
آقای علایی مقدم گفت: در این چارچوب می‌توانیم رقم کنونی محصولات صادراتی کشورمان به عراق را تا حدود ۶۰ درصد افزایش دهیم که این رقم بسیار ارزشمند است هم برای عراق که نیازهایش را به آسانی و با کمترین هزینه تامین می‌کند و امنیت غذایی اش را افزایش می‌دهد و هم برای ما که می‌توانیم مراودات تجاری مان را بسیار بهبود دهیم.
وی پیش بینی کرد که ارزش دلاری این رقم از یک و نیم میلیارد دلار به حداکثر ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

.

مطالب مرتبط

No Thoughts on افزایش ۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی به عراق + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>