سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   گزارش برگزاری همایش ملی سلامت پسته
28 شهریور 1401 , ساعت 16:12

گزارش برگزاری همایش ملی سلامت پسته

همایش ملی سلامت پسته با حضور سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان و تجار پسته کشور امروز ۲۸ شهریور در سازمان حفظ نباتات برگزار شد.

در این همایش نماینده اتحادیه اروپا بصورت آنلاین در مورد مقررات این اتحادیه درباره آلودگی پسته های صادراتی به آفلاتوکسین و نحوه نمونه برداری و آنالیز نمونه ها ارایه کرد.

.

عزم جدی برای بازگشت به رتبه نخست تولید پسته در دنیا / اجرای دو پروژه بین المللی ۵ میلیون دلاری پسته

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز دوشنبه در همایش ملی سلامت پسته که در محل سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد:

? یکی از رسالت های حوزه پژوهش های هسته ای در دنیا بخش کشاورزی، ماندگاری، صیانت از محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات است.

? در سطح زیر کشت پسته در دنیا رتبه نخست را داریم و امیدوارم بتوانیم دوباره به جایگاه نخست تولید پسته در جهان بازگردیم.

? ما وظیه داریم غذای سالم را برای مصرف کننده ایرانی تولید کنیم، از طرف دیگر صادرات غذای سالم در حوزه بین المللی برای کشور اعتبار و هویت محسوب می شود و باید بتوانیم دغدغه های بازارهای هدف در دنیا را هم برطرف کنیم، لذا نگاه ما این است که بتوانیم محصولات صادرات محور و با استانداردهای بین المللی تولید کنیم

?وظیفه ما صیانت از حوزه غذا است و موظفیم برای مصرف کننده داخلی و خارجی محصول سالم تولید کنیم.

?صادرکنندگان ایرانی باید هویت، نشان و ویژگی‌های پسته و سایر محصولات ایران را از طریق اطلاع رسانی برای دنیا مشخص کنند.

? ما در برندسازی محصولات کشور دچار مشکل هستیم و این در حالی است که برای مثال قیمت گوشت تولید عشایر که دام آنان از علوفه تازه مرتعی استفاده می‌کند با گوشت پرواری یکسان است، زیرا درباره اهمیت و ویژگی‌های گوشت ارگانیک یا عشایری به مصرف کننده اطلاع‌رسانی نمی‌شود.

? دو پروژه بین‌المللی پسته به ارزش ۵ میلیون دلار به زودی به مراحل پایانی می‌رسد.

? آموزش و ترویج از وظایف مهم این سازمان است و به رغم تحقیقات زیادی که در حوزه کشاورزی می‌شود، اما نتایج آن به مزارع نمی‌رس

.

استفاده از پلاسما در افزایش مقاوات باغات پسته

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در همایش ملی سلامت پسته:

?امنیت غذایی، سلامت جامعه، اقتصاد و معیشت با هم مرتبط هستند و مهم است که ما نگاه سیستمی داشته باشیم تا بتوانیم اقدامات را به صورت پایدار نهادینه کنیم.

? اولین دستگاه پلاسما را برای آفلاتوکسین در ۲۰ فروردین بهره برداری کرده ایم.

?با رایزنی های انجام شده اولین سامانه پلاسما را در باغات پسته رفسنجان اجرایی خواهیم کرد.

?در یک سال گذشته نتایج تحقیقات را به سمت تجاری سازی و صنعتی سازی پیش بردیم به نحوی که در بحث توسعه کاربرد پرتوها، سامانه های تولید گاما می توانند میزان آفت پذیری، ماندگاری و کیفیت کلیه محصولات کشاورزی و غلات را با پرتو دهی را افزایش دهند

.

سهم ۲۵ درصدی پسته از درآمد ارزی بخش باغبانی/ افزایش ۱.۷ میلیون تن تولیدات باغی در یک سال اخیر

حدود ۲۵ درصد درآمد ارزی بخش باغبانی مربوط به صادرات پسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، معاون امور باغبانی وزارتخانه امروز در همایش ملی سلامت پسته با اعلام این مطلب افزود: نزدیک به ۵۰ درصد درآمد ارزی حاصل از صادرات بخش کشاورزی متعلق به بخش باغبانی است و از این میزان ۲۵ درصد مربوط به پسته است.

محمدمهدی برومندی سطح باغات پسته دنیا را یک میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: ۵۱۸ هزار هکتار از باغات پسته دنیا در ایران است، اما تولید این محصول در واحد سطح در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرو تولیدکننده پسته بسیار پایین‌تر می‌باشد.

وی متوسط تولید پسته در ایران را یک تن در هکتار بیان کرد و اظهار داشت: در برنامه تحولی وزیر جهاد کشاورزی، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح از محوری‌ترین برنامه‌ها در بخش باغبانی است.

برومند نهال را از مهمترین نهاده‌ها برای توسعه و نوسازی باغات پسته قلمداد و تصریح کرد: در گذشته سالی ۸۰ میلیون اصله نهال یارانه‌دار می‌دادیم که از این مقدار دو میلیون اصله گواهی شده بود.

وی ادامه داد: ما هنوز در کشور یک باغ مادری تولید نهال گواهی شده پسته نداریم، اما در سفر استانی رییس جمهوری به استان کرمان یک مصوبه به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت باغ مادری برای تولید نهال گواهی شده گرفتیم که نتیجه آن را در آینده در باغبانی کشور می‌بینیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بار دیگر بر شناسنامه‌دار کردن باغات کشور اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار باغات کشور با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، تشکل نظام صنفی کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور شناسنامه‌دار می‌شوند.

وی با بیان این که امروزه لازمه تجارت جهانی این است که تولید شناسنامه داشته باشد، ابراز امیدواری کرد که بخش بازرگانی و سایر نهادها برای توسعه صادرات محصولات باغی به کمک وزارت جهاد کشاورزی بیاید.

برومندی در همین حال تولید قراردادی را بااهمیت خواند و از سایر نهادهای ذی‌ربط خواست در این زمینه نیز با وزارت جهاد کشاورزی همکاری کنند و تامین کننده منابع باشند.

وی اضافه کرد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، قوانین پیچیده و دست و پاگیری وجود دارد که باید در قالب قرارگاه دیپلماسی غذایی حل شود.

برومندی در عین حال به افزایش ۱.۷ میلیون تنی تولیدات باغی کشور ظرف یکسال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: با این افزایش، تولید محصولات باغی کشور به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

وی افزود: تولیدات باغی با مخاطرات اقلیمی فراوانی به ویژه سرمازدگی مواجه بوده که بر محصولات باغی از جمله پسته تاثیر معناداری گذاشته است به طوری که در استان کرمان بالاترین سطح سرمازدگی را تجربه کردیم و با کمبود و تغییر کیفیت آب مواجه شده‌ایم.

وی تغذیه گیاهی را در تولیدات کشاورزی و باغبانی بااهمیت خواند و تصریح کرد: با کمک بخش تحقیقات، یک تشکل علمی تخصصی به منظور تغذیه باغبانی به ویژه برای پسته ایجاد کرده‌ایم و اگر برنامه تغذیه باغات با کمک این تشکل تخصصی را اجرا کنیم، کار جهادی انجام داده‌ایم که سال آینده تغییرات معناداری در تولید پسته خواهد گذاشت.

.

.

اتصال بستر سامانه‌ای سازمان حفظ نباتات ایران با اوراسیا و روسیه/ ۸۷ درصد آفتکش‌های مصرفی در باغات پسته کم‌خطرند

بستر سامانه‌ای تبادل اطلاعات بهداشتی سازمان حفظ نباتات کشور برای نخستین بار با کشورهای حوزه اوراسیا و روسیه برای تجارت محصولات کشاورزی وصل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفظ نباتات کشور در همایش ملی سلامت پسته با اعلام این مطلب گفت: یکی از جنبش‌های نرم‌افزاری در سازمان حفظ نباتات کشور، اتصال بستر الکترونیکی ما با این کشورها در راستای صادرات و واردات محصولات کشاورزی است و در این بستر مشخص می‌شود کدام محصول توسط چه کسی و با چه شرایطی تولید می‌شود.

شاهپور علایی‌مقدم افزود: امروزه در دنیا، نگاه به بستر تولید است و محصولات باید شناسنامه داشته باشند و میزان مبارزه با بیماری‌ها و عوامل خسارت‌زا با آفتکش‌ها به طور کاملا شفاف باید در بستر سامانه‌ای مشخص باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو سامانه در بستر فناوری و تحت وب در سازمان حفظ نباتات کشور راه‌اندازی شده که هم گواهی سلامت و هم راستی‌آزمایی گواهی‌ها در این بستر انجام می‌شود.

علایی‌مقدم با بیان این که در سال گذشته برای ۱۶۰ هزار تن پسته، گواهی بهداشتی صادر کرده‌ایم، تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال برای ۲۱ هزار تن پسته گواهی بهداشتی صادر شده که برای ما یک هشدار است و باید در این زمینه آسیب‌شناسی شود و ببینیم چه حمایت‌ها و استراتژی برای ارتقای کمی و کیفی این محصول اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به این که در باغات پسته کشور با ۱۷ آفت، ۴ بیماری و ۱۴ مورد علف هرز مبارزه می‌شود، اظهار داشت: ما باید به سمت آفتکش‌های کم‌خطر حرکت کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اذعان داشت: سبد آفتکش‌ها در حوزه پسته، غنی است به طوری که ۳۹ آفتکش شیمیایی و ۸ آفتکش بیولوژیک در سبد آفتکش‌های محصول پسته وجود دارد.

وی با اشاره به این که ۸۷ درصد سموم مورد استفاده در باغات پسته در گروه کم‌خطر هستند، گفت: متوسط مصرف سموم در باغات پسته کشور سالانه ۱۵۰۰ تن است.

علایی مقدم درباره تولید پسته در کشور خاطرنشان کرد: ایران با تولید ۳۸۶ هزار تن پسته از ۴۲۴ هزار هکتار باغات بارور، نخستین کشور به لحاظ سطح زیر کشت این محصول می‌باشد.

وی با اشاره به اهمیت تولید پسته در کشورهای جهان از نظر ارزآوری اظهار داشت: بر اساس گزارش فائو، سطح بارور باغات پسته در جهان از ۵۲۰ هزار هکتار در سال ۲۰۱۰ به یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار و میزان تولید از ۷۱۸ هزار تن به یک میلیون و ۳۲۲ هزار تن رسیده که حاوی پیام مهمی است و نشان می‌دهد پسته یک محصول ارزآور برای کشورهای دنیا است و می‌تواند اقتصاد کشاورزی و تراز تجاری کشورها را بهبود بخشد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور درهمین حال افزود: سطح باغات پسته ایران نیز از ۲۸۸ هزار هکتار در سال ۲۰۱۰ به ۴۲۴ هزار هکتار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: اگر ما به طور علمی و فنی به محصول پسته نگاه نکنیم به طور قطع کشورهای دیگر از نظر تولید و کیفیت جای ایران را در این حوزه می‌گیرند.

علایی مقدم درباره روند تغییرات ارزشی صادرات پسته در جهان نیز اظهار داشت: بر اساس گزارش فائو، صادرات این محصول از دو میلیارد و ۵۴۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به سه میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است.

وی با اشاره به چالش‌ها در حوزه تولید پسته در ایران گفت: عدم رعایت بهداشت باغ‌ها، انتخاب ارقام، تغییرات اقلیم، نداشتن پرونده بسترهای تولید، فقدان زنجیره کامل تولید و افزایش مایکوتوکسین‌ها در مراحل پس از برداشت از جمله چالش‌های این حوزه هستند.

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد. محمد اسلامی ...
No Thoughts on گزارش برگزاری همایش ملی سلامت پسته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>