سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   علمی  »   تعداد مورچه های روی کره زمین چقدر است؟!
30 شهریور 1401 , ساعت 7:24

تعداد مورچه های روی کره زمین چقدر است؟!

تیم پژوهشی یک گام فراتر رفته و وزن کل مورچه های سیاره زمین را نیز تخمین زده است که حدود 12 میلیون تن می شود. این عدد از مجموع جرم پرندگان و پستانداران وحشی بیشتر است.

دفعه بعد که با سوالات عجیب یک کودک کنجکاو مانند این که چه تعداد مورچه در سیاره زمین وجود دارند، مواجه شوید، می توانید آماده ارائه پاسخ با یک عدد خاص باشید.

پژوهشگران در آلمان با بررسی مطالعات علمی پاسخی به این پرسش که چه تعداد مورچه در سیاره زمین وجود دارند و همچنین پرسشی دیگر که وزن آنها در مجموع چقدر می شود، ارائه کرده اند.

به گفته پژوهشگران دانشگاه ژولیوس ماکسیمیلیان، این مطالعه را به دلیل این که تخمین قابل اعتمادی از تعداد کل مورچه ها در سیاره زمین یا میزان رایج بودن آنها در زیستگاه های مختلف وجود نداشت، انجام داده اند. بر همین اساس، تیم پژوهشی این دانشگاه وظیفه شمارش این حشرات کودچک را بر عهده گرفت.

پژوهشگران دانشگاه ژولیوس ماکسیمیلیان برای انجام این کار بررسی ۴۸۹ مطالعه علمی که همه قاره ها و ریستگاه ها را پوشش می دادند را انجام داده و بر اساس داده های کسب شده یک تخمین تجربی محافظه‌کارانه را ارائه کرده اند.

به گفته تیم پژوهشی، در حال حاضر حدود ۲۰ کوادریلیون (۲۰ با ۱۵ صفر پس از آن) مورچه روی سیاره زمین وجود دارند. بر این اساس، تعداد مورچه ها روی سیاره زمین ۲۰۰۰ برابر بیشتر از ستاره های کهکشان راه شیری است که در آن قرار داریم.

تیم پژوهشی یک گام فراتر رفته و وزن کل مورچه های سیاره زمین را نیز تخمین زده است که حدود ۱۲ میلیون تن می شود. این عدد از مجموع جرم پرندگان و پستانداران وحشی بیشتر است. نتیجه این که با تعداد فوق العاده زیاد مورچه ها مواجه هستیم.

آن گونه که انتظار می رفت، پژوهشگران دریافتند که مورچه ها در مناطق گرمسیری متمرکز هستند و جمعیت آنها در جنگل ها و بیابان ها بیشتر و تعداد آنها در محیط های شهری کمتر است. مناطق قطبی اساسا عاری از مورچه هستند.

اگرچه ممکن است مطالعه ای بیهوده به نظر برسد، اما پژوهشگران فقط برای ارضای حس کنجکاوی این کار را انجام نداده اند. به گفته آنها، از آنجایی که مورچه ها نقش بزرگی در زیست‌بوم ها ایفا می کنند، درک توزیع آنها و این که چگونه ممکن است تحت تاثیر تغیرات آب و هوایی قرار بگیرند، اهمیت دارد.

به گفته پاتریک شولت‌هایس، یکی از نویسندگان مطالعه، مورچه ها حدود ۱۳ تن خاک را در سال جابجا می کنند. از این رو، آنها تاثیر زیادی بر حفظ چرخه مواد مغذی دارند و همچنین نقش تعیین کننده ای در توزیع دانه های گیاهان ایفا می کنند.

مطالعه پژوهشگران دانشگاه ژولیوس ماکسیمیلیان در نشریه PNAS منتشر شده است.

مطالب مرتبط

چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران توسط انجمن حشره شناسی ایران و به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه از 27 تا 29 شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد گردید. ریاست ...
پژوهشگران دانشگاه شهید چمران اهواز در مطالعات جدید خود روی شب پره های خانواده Noctuidae در استان خوزستان، گونه‌ای جدید از این حشرات را شناسایی و معرفی کردند....
کتاب "راهنمای میدانی حشرات و سایر بندپایان ایران" تالیف آقایان علیرضا زمانی و علیرضا نادری توسط انتشارات ایرانشناسی منتشر شد. در این کتاب به معرفی بیش از 190 خانواده از ...
یکی از بدترین انواع آلودگی‌های ناشی از پلاستیک، ممکن است به راحتی توسط بزاق کرم موم خوار از بین برود. به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از ...
No Thoughts on تعداد مورچه های روی کره زمین چقدر است؟!

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>