پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه به باغات انار خراسان جنوبی
28 شهریور 1401 , ساعت 15:51

خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه به باغات انار خراسان جنوبی

امسال هم مانند سال‌های گذشته آفت کرم گلوگاه به باغات آفت زده انار ۳۰ درصد خسارت می زند .

امسال هم مانند سال‌های گذشته آفت کرم گلوگاه به باغات آفت زده انار ۳۰ درصد خسارت می زند .

خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار است .

مهر ماه که فرا می‌رسد در اکثر باغات خراسان جنوبی که قدم می‌گذاری منظره‌ای زیبا از یاقوت‌های سرخ را نظاره می‌کنی.

می‌توان در این استان کوله بار یاقوت‌های سرخ را از ابتدای مهر تا اواخر ابان بر دوش انارکاران دید و طعم شیرین وترش این یاقوت‌ها را چشید.

کشاورزان بی صبرانه منتظرند تا مزد یک سال زحمتشان را با برداشت این محصول از دستان پر مهر طبیعت بستانند.

شیشه کپ، شهسوار، ملس یزدی، شیرین یزدی، خزر ارقام انار خراسان جنوبی است.

پای صحبت باغدار نمونه انار در خراسان جنوبی می‌نشینیم، مردی که ۶۰ سال شغلش کاشت انار بوده و مویی در این راه سپید کرده است.
علی اکبر قیصری بزرگترین باغ با وسعت یک هکتار را در باغستان فردوس دارد.
وی که تجربه‌های بسیار برای این محصول دارد می‌گوید: از ابتدای مهرماه انارهای ما قابل برداشت است و محصول انار را می‌چینیم.

این باغدار نمونه می‌گوید: جهاد کشاورزی هر ساله آموزش‌های لازم را برای جلوگیری از آفت کرم گلوگاه به مردم ارائه می‌دهد.

قیصری افزود: امسال پیش بینی می‌شود ۶۴ تن در هر هکتار از باغات من برداشت شود.

وی افزود: متاسفانه امسال از شهریور ماه زودتر از سال‌های گذشته این آفت به جان درختان انار افتاده و ما هفته‌ای ۱۰۰ کیلو انار از همین باغ را به زیر خاک می‌بریم.

وی با اشاره به اینکه دیگر کشاورزان باید انار‌هایی که دچار آلودگی شده را به زیر خاک ببرند و یا بسوزانند گفت: متاسفانه برخی‌ها این را انجام نداده و دودش در چشم ما می‌رود.

.

پیش بینی برداشت ۴۲ هزار تن انار از باغات خراسان جنوبی

امسال پیش بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از باغات استان برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار صدا سیما گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۴۲ هزار تن انار از سطح ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات استان برداشت شود که این میزان از لحاظ سطح تولید ۱۰ درصد افزایش دارد.

شایسته با اشاره به اینکه بیشترین تولید انار متعلق به شهرستان فردوس با تولید ۲۵ هزار تن از سطح هزار و ۹۴۰ هکتار است گفت: از حیث سطح زیر کشت شهرستان فردوس بیشترین تولید را دارد .

وی گفت: ارزش محصول انار استان ۸۴۰ میلیارد تومان است.

.

به طور متوسط حدود ۳۰ درصد از هر باغ هر ساله دچار آفت کرم گلوگاه می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: در باغات انارخراسان جنوبی آفت کرم گلوگاه از مهمترین عوامل خسارت زاست.

ضیائیان احمدی افزود: مبارزه وکنترل این آفت در راس برنامه‌های این مدیریت در خصوص محصول انار است.

وی با اشاره به اینکه پیرو اهمیت تولید محصول سالم خصوصا الزام سلامت این محصول از نظر بقایای سموم و باتوجه به بازار‌های فراوان بین المللی انار معروف رقم شیشه گپ فردوس خصوصا در بازار‌های کره و ژاپن، وظیفه‌ای سنگین بر دوش این مدیریت بوده است گفت : با کمترین استفاده از سموم این افت را کنترل می کنیم .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، برگزاری کارگاه‌ها وبرنامه‌های آموزشی برای آشنایی انار کاران با چرخه زندگی واهمیت مبارزه با آفت همچنین ارائه روش‌های نوین مبارزه در این کارگاه‌ها، کمک به پاکسازی باغات با همراهی نیرو‌های بسیج سازندگی خصوصا پیرو نقش انار‌های آلوده موجود در باغات به توسعه آلودگی در باغات در همان سال وسال‌های آینده را از جمله فعالیت‌های حفظ نباتات در بخش باغات انار عنوان کرد.

ضیائیان احمدی افزود: همچنین مبارزه زراعی و مکانیکی در سطح ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار ، بکارگیری یک کارشناس ناظر گیاه پزشکی در هر کدام از شهرستان‌های انارخیز استان به صورت ویژه برای رصد و پایش و اطلاع رسانی این آفت، و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغداران در شهرستان‌های در ارتباط با این افت از جمله اقدامات این مدیریت است.

.

فعال بودن ۲ واحد انسکتاریوم برای مبارزه با کرم گلوگاه انار

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از فعال بودن ۲ واحد انسکتاریوم برای مبارزه با کرم گلوگاه خبر داد و گفت: مبارزه بیولوژیک با توجه به وجود دو انسکتاریوم در شهرستان‌های سربیشه و فردوس در سطح ۵۰ هکتار در باغات استان انجام شده و یا در حال انجام است .

ضیائیان احمدی همچنین افزود: در این واحدها زنبور تریکوگراما تولید می شود، زنبوری که می‌تواند از رشد کرم گلوگاه انار جلوگیری کند .

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات با اشاره به خسارت سنگین آفت کرم گلوگاه انار به این محصول، تاج تراشی را یکی از ...
No Thoughts on خسارت ۳۰ درصدی کرم گلوگاه به باغات انار خراسان جنوبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>