پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   درخواست برای ویرایش ژنتیکی محصولات کشاورزی
2 مهر 1401 , ساعت 13:18

درخواست برای ویرایش ژنتیکی محصولات کشاورزی

سرعت‌گرفتن تغییرات اقلیمی و اثرات آن از جمله خشکسالی موجب شده است فشار‌ها به اتحادیه اروپا به منظور تسهیل قوانین ویرایش ژنوم گیاهان زراعی افزایش یابد.

سرعت‌گرفتن تغییرات اقلیمی و اثرات آن از جمله خشکسالی موجب شده است فشار‌ها به اتحادیه اروپا به منظور تسهیل قوانین ویرایش ژنوم گیاهان زراعی افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از وبگاه سایِنس بیزنس (Science Business)، کمبود کود، خشکسالی و کاهش حاصلخیزی خاک، تولیدات کشاورزی را در اروپا تهدید کرده و به همین دلیل فشار‌ها به اتحادیه اروپا برای تسهیل قوانین استفاده از ویرایش ژنوم برای پرورش گیاهان افزایش یافته است.

وزیران کشاورزی اتحادیه اروپا در نشست شورای این اتحادیه در جمعه گذشته، با افزایش فشار‌ها برای تسهیل قوانین درخصوص جانداران دستکاری‌شده ژنتیکی (GMOs) تلاش کردند اجازه ویرایش ژنوم گیاهان زراعی را کسب کنند.

آن‌ها تا حد زیادی درباره استفاده از روش های دقیق جدید که اصلاح دی‌اِن‌اِی گیاهان را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند، توافق کردند؛ زیرا با این اقدام می‌توان بخش غذایی اتحادیه اروپا را تقویت کرد و انعطاف‌پذیری آن را در برابر بحران‌های اقلیمی و ژئوپلیتیکی افزایش داد.

گفته می‌شود ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا موافق این موضوع هستند، در حالی که ۶ کشور بر ضرورت حفظ رویکرد احتیاطی تأکید دارند. ۶ وزیر کشاورزی با آگاهی از سابقه اعتراضات صورت‌گرفته علیه جانداران دستکاری‌شده ژنتیکی، به ضرورت ارائه اطلاعات کافی به مردم اشاره کردند.

برخلاف نسل اول جانداران دستکاری‌شده ژنتیکی، ویرایش ژنوم نیازی به افزودن تراریخته‌های گونه‌های دیگر به‌عنوان نشانگری برای این موضوع که تغییر ژنتیکی روی داده است، ندارد.

اکنون، در مواجهه با بحران‌های کنونی، نیاز به بهبود رقابت‌پذیری کشاورزی اتحادیه اروپا و تضمین تجارت آزاد محصولات کشاورزی در سراسر جهان، یک اولویت جدید است. زدنک نکولا (Zdeněk Nekula)، وزیر کشاورزی چک، در جلسه شورا گفت: شاید زمان آن فرا رسیده باشد که در برخی از رویکرد‌های سنتی تولید غذا تجدیدنظر کنیم و به روش های جدید روی بیاوریم.

پس از برگزیت، در سپتامبر ۲۰۲۱، انگلستان به صورت رسمی اعلام کرد که قوانین مربوط به تحقیق درباره جانداران دستکاری‌شده ژنتیکی را کاهش می‌دهد و این امید را در میان دانشمندان ایجاد کرد که اتحادیه اروپا نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.
یکی از مزایای برجسته‌ای که برای ویرایش ژنوم گیاهان زراعی پیش‌بینی شده است، کاهش نیاز به آفت‌کش‌هاست.

مطالب مرتبط

No Thoughts on درخواست برای ویرایش ژنتیکی محصولات کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>