پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, گزارش های ویدئویی  »   برگزاری اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی / رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ + فیلم
18 مهر 1401 , ساعت 15:25

برگزاری اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی / رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ + فیلم

در نخستین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رونمایی و ابلاغ شد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نخستین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، عبدالرضا مصری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، مسلم رحیمی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما، شاهرخ رمضان‌نژاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و مدیران کل و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی ستادی و استانی در سالن خوشه این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم از سند الگوی کشت محصولات کشاورزی توسط معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

.

گزارش ویدئویی اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی (روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی)

.

.
اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی

.

ابلاغ سند الگوی کشت محصولات کشاورزی پس از نیم قرن

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از سال ۵۰ حدود نیم قرن الگوی کشت چالش بخش کشاورزی بوده و به دلایلی این موضوع اجرا نشده است که امروز سند آن ابلاغ می‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اظهار کرد: در دولت سیزدهم نگاه ما بر آن است که ایران در جنوب غرب آسیا به اقتدار غذایی برسد که در این صورت امنیت ملی برقرار است.

وی با بیان اینکه از سال ۵۰ حدود نیم قرن الگوی کشت چالش بخش کشاورزی بوده و به دلایلی این موضوع اجرا نشده است، عنوان کرد: برخی‌ نبود دانش لازم و برخی آماده نبودن کشاورزان را از دلایل اجرایی نشدن الگوی کشت مطرح کرده‌اند، در حالی که چندین بار الگوی کشت توسط سازمان تحقیقات تهیه و ابلاغ شد، اما اجرا نشد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: مشکل ما در اجرای الگوی کشت الزامات است، تا زمانی که تهیه نشود، اجرا نخواهد شد. دولت و حاکمیت با ایجاد جذابیت و مطلوبیت اقتصادی باید کشاورزان را به سمت اجرای الگوی کشت سوق دهند.

وی ادامه داد: روسیه تا سال ۱۹۹۰ وارد کننده گندم بود، اما امروز با تولید ۱۴۰ میلیون تن گندم صادر کننده است؛ بنابراین باید برای اجرای الگوی کشت مطلوبیت ایجاد کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بنابر قانون، دولت الگوی کشت را باید تا اول مهر ابلاغ می‌کرد، تاکید کرد: الگوی کشت برای وزارت جهاد نیست، کار فراقوه است. این گونه نیست که تنها وزارت جهاد اجرا کند، بلکه باید حاکمیت پای کار بیاید.

وی گفت: ما اصرار بر اجرای الگوی کشت داریم و خیلی‌ها گفتند مورد مطالبه قرار می‌گیرید، اما اعتقاد ما این است که باید انجام شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اجرای قانون تمرکز بعد از گذشت ۱۳ سال بیان داشت: این درحالی بود که حتی بازرس نداشتیم و با نیروهای بازنشسته و بسیج حتی بهتر از گذشته اجرا کردیم.

به گفته وی، ۴۰ درصد تولید در دنیا قراردادی است که این رقم در کشور ما یک درصد است، اما اجرای کشت قراردادی در سال گذشته منجر به خرید ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم شد.

مقام عالی وزارت با بیان این که هم اکنون اجرای الگوی کشت کار جسورانه‌ای است اما به دلیل مشکل آب در کشور راهی جز الگوی کشت نداریم، گفت: اما در سال‌های اول باید یارانه الگوی کشت داده شود.

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ ردیفی جداگانه به الگوی کشت باید داده شود، الگوی کشت برای سال زراعی جاری تدوین و برای همه وزارتخانه‌ها فرستاده شده است و این الگوی کشت هرسال باید متناسب با منابع آبی و اقلیمی کشور اصلاح شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: اجرای الگوی کشت کاهش ۶ درصدی مصرف آب در سال نخست، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، رشد ۱۱ درصدی ضریب خوداتکایی و صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری در سال اول را به همراه دارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حداقل ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار در بودجه برای اجرای الگوی کشت باید در نظر گرفته شود.

.

تولید ۱۵۲ میلیون تن محصول کشاورزی با اجرای الگوی کشت / کاهش ۳ میلیارد متر مکعبی مصرف آب

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با اجرای الگوی کشت، در پایان سال اجرای طرح، تولید از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۵۲ میلیون تن خواهد رسید.

سید مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اظهار کرد: امروز یک روز تاریخی و نقطه عطف کشاورزی ایران اسلامی است و امیدواریم به یمن برکت این ایام این اقدام منشاء رفاه برای مردم شود.

وی افزود: چشم‌انداز اجرایی این سند دستیابی به امنیت غذایی پایدار و رسیدن به حاکمیت و اقتدار غذایی است.

خیام نکویی با بیان اینکه پیاده‌سازی نظام نوآوری بخش کشاورزی مهمترین اقدام این صنعت است، عنوان کرد: تدوین و اجرای سند نظام کشت محصولات کشاورزی در سال اول اجرا برای حوزه زراعی انجام شده و سال آینده در بخش‌های دیگر اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: این سند مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‌برداری بهینه از آب و خاک و رعایت مسایل زیست محیطی پایدار است، همچنین به الگوی اولیه کشت دست پیدا کرده‌ایم و نیازهای آبی گیاهان مد نظر قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به مولفه‌های اجرای الگوی کشت اشاره و خاطرنشان کرد: در مدل‌سازی الگوی کشت مولفه‌هایی همچون تخصیص آب و زمین، صادرات، راهبردهای ملی و منطقه‌ای، شاخص‌های امنیت غذایی، اشتغال، قطب‌های تولید و سرانه و الگوی مصرف را لحاظ کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: رویکردهای اصلی برای نظارت بر تدوین الگوی کشت شامل کاهش آب مصرفی خالص و ناخالص، حفظ و ارتقای تولید با الگوی مصرف فعلی، صرفه‌جویی ارزی، افزایش ضریب نفوذ دانش با ارتقای عملکرد در هکتار، توسعه کشت در دیمزارهای کم‌بازده، توسعه کشت گیاهان علوفه‌ای کم‌آب‌بر، توسعه کشت دانه‌های روغنی، اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه و حفظ و ارتقای شاخص‌های اقتصادی است.

رئیس سازمان تات تاکید کرد: با اجرای الگوی کشت، در پایان سال اجرای طرح، تولید از ۱۲۵ میلیون تن به ۱۵۲ میلیون تن خواهد رسید و مصرف آب ۳ میلیارد مترمکعب کاهش خواهد یافت، همچنین خودکفایی در تامین انرژی را به دنبال دارد و همچنین نفوذ دانش به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: همچنین سطح زیر کشت در سال اول اجرا از ۱۱ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار افزایش می‌یابد.

خیام‌نکویی با بیان اینکه با اجرای الگوی کشت صرفه‌جویی ارزی حدود ۶۹۷ میلیون دلار برای گندم خواهد بود، اظهار داشت: در سال اول اجرای طرح در صورتی که تمام الزامات اجرا شود ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و اگر محقق نشود به همین میزان صرفه‌جویی ارزی کاهش خواهد یافت.

مطالب مرتبط

No Thoughts on برگزاری اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی / رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>