پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک کشاورزی در خوزستان
7 آبان 1401 , ساعت 14:56

استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک کشاورزی در خوزستان

به منظور افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم ، از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک برای کشاورزی در خوزستان استفاده می شود.

به منظور افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم، از روش‌های غیر شیمیایی و بیولوژیک برای کشاورزی در خوزستان استفاده می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : مقرر شده است ۸ انسکتاریوم علاوه بر پرورش زنبور براکون به پرورش زنبور تلنموس بپردازند و آن را به بهره برداران عرضه کنند.

محسن حسنی با اشاره به بازدید از مرکز توسعه، تحقیق و پرورش حشرات مفید مرکز فناوری نیشکر فارابی به مناسبت هفته پدافند غیر عامل افزود : یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای پدافند غیرعامل صورت گرفته است کاهش مصرف سموم، سلامت جامعه و به تبع آن کاهش مصرف دارو است.

حسنی گفت : سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سطحی حدود ۶هزار هکتار مبارزه بیولوژیک صورت گرفت که در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این سطح به حدود ۱۰ هزار هکتار رسید که ۴ هزار هکتار آن خارج از کمک‌های یارانه‌ای دولت می‌باشد.

وی تصریح کرد : همچنین در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۲۰ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی در سطح استان صورت گرفت که این میزان در سال زراعی گذشته به ۲۶ هزار هکتار رسید.

حسنی اضافه کرد: شرایط کشت تابستانه و بهاره باعث طغیان برخی آفات ازجمله کرم ساقه خوار ذرت در ۵ سال اخیر شد و با توجه به اینکه این آفت، آفت مشترک نیشکر هم هست مرکز تحقیقات و فناوری نیشکر از سال ۷۶ مبارزه بیولوژیک با این آفت را آغاز کرده و در این مدت روش مبارزه را به صورت بهینه و کاربردی انجام داده است.

وی گفت : بر اساس مذاکراتی که با این مرکز صورت گرفته قرار شد این روش را به بخش خصوصی پرورش حشرات مفید (انسکتاریوم) آموزش دهند و این روش در اختیار سازمان قرار گیرد تا در کشت‌های تابستانه و بهاره ذرت مورد استفاده قرار گیرد.

حسنی اظهار داشت: مقرر شده است ۸ انسکتاریوم علاوه بر پرورش زنبور براکون به پرورش زنبور تلنموس بپردازند و آن را به بهره برداران عرضه کنند که این اقدام باعث کاهش سموم، افزایش ضریب سلامت و امنیت غذایی جامعه خواهد شد.

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مهار زیستی کرم ساقه خوار (سزامیا) ذرت با استفاده از زنبور تلنموس گفت: انسکتاریومی جهت پرورش انبوه زنبور ...
حاصل پژوهش‌های مؤسسه‌ای در 30 کیلومتری اهواز در مبارزه بیولوژیک با آفات و کشت واریته‌های جدید نیشکر، موجب شده تا مصرف سموم کشاورزی در این کشتِ شیرین، به صفر برسد و یک محصول ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
امسال هم مانند سال‌های گذشته آفت کرم گلوگاه به باغات آفت زده انار ۳۰ درصد خسارت می زند . خراسان جنوبی پنجمین استان کشور در تولید و سطح انار است ...
No Thoughts on استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک کشاورزی در خوزستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>