پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   زنگ زرشک 150 هکتار از باغ های شهرستان زیرکوه را آلوده کرد
19 خرداد 1395 , ساعت 13:55

مدیرجهاد کشاورزی زیرکوه خبر داد:

زنگ زرشک ۱۵۰ هکتار از باغ های شهرستان زیرکوه را آلوده کرد

مدیرجهاد کشاورزی زیرکوه از توابع خراسان جنوبی گفت: آفت زنگ ، 150 هکتار از باغ های زرشک این شهرستان را در چند سال اخیر آلوده کرده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا مدیرجهاد کشاورزی زیرکوه از توابع خراسان جنوبی گفت: بیماری زنگ، ۱۵۰ هکتار از باغ های زرشک این شهرستان را در چند سال اخیر آلوده کرده است.

زنگ زرشک بیماری قارچی است که علایم آن به صورت تاول هایی پشت برگ و سطح برگ ظاهر می شود که به مرور زمان با پیشرفت بیماری به رنگ زرد در می آید در مواردی تمام سطح برگ را پوشانده و باعث کاهش فتوسنتز گیاه و به طور کلی کاهش ساخت و ساز مواد غذایی در گیاه می شود.
محمد بنی اسدی افزود: مهمترین علل شیوع این آفت در باغ های زرشک منطقه تداوم ۱۷سال خشکسالی در خراسان جنوبی است.
وی با بیان اینکه این بیماری در برخی باغ های منطقه در حال گسترش است، افزود: اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع آن با همکاری جهاد کشاورزی و کشاورزان در حال انجام است.
به گفته وی درختان دچار بیماری بیمه هستند، ولی بیمه تنها محصول زرشک را در برابر حوادث طبیعی بیمه می کند و جوابگوی کشاورزان در برابر آفات و بیماری ها نیست.
به گفته وی به دلیل کاهش آب و ضعف خاک درختان زرشک با وجود مقاومت زیاد در مقابل بیماری ها آسیب پذیر شده اند.
بنی اسدی بیان کرد: در صورت پیشگیری نکردن، این بیماری باعث نابودی باغ ها شده و خسارت های جبران ناپذیری به بار می آورد.
سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ تن زرشک خشک از سه هزار هکتار باغ شهرستان زیرکوه برداشت شد.

شهرستان مرزی زیرکوه در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز با افغانستان قرار دارد، مرز مشترک ایران با افغانستان در شهرستان زیرکوه ۱۴۷ کیلومتر است و ارتفاع آن از سطح دریای آزاد۱۳۳۰ متر است. این شهرستان در شمال شرقی خراسان جنوبی قرار دارد که از شمال به شهرستان خواف خراسان رضوی، از جنوب به شهرستان درمیان ، از شرق به افغانستان و از غرب به شهرستان قاین محدود شده است. مساحت زیرکوه ۹ هزار و ۱۸۵کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۴۲ هزار نفر است.

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
در حالی که خشکسالی‌های پی در پی، رمق درختچه های زرشک را گرفته، بیماری زنگ زرشک هم حالا به جان بیش از هزار هکتار از باغ‌های زرشک استان خراسان جنوبی افتاده است ....
مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۵۸۰ هکتاراز باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، ...
مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۲۵۰ هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، شهرستان های ...
No Thoughts on زنگ زرشک ۱۵۰ هکتار از باغ های شهرستان زیرکوه را آلوده کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>