پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   مشارکت فائو درکشت برنج بدون سم در مازندران
19 خرداد 1395 , ساعت 14:55

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار اعلام کرد:

مشارکت فائو درکشت برنج بدون سم در مازندران

با مشارکت سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امسال 40 هکتار از اراضی شالیزاری روستای 'ازباران' این شهرستان با هدف تولید برنج سالم و بسته بندی استاندارد، نشا کاری شد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از خبرگزاری ایرنا مدیر جهاد کشاورزی فریدون کنار گفت: با مشارکت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امسال ۴۰ هکتار از اراضی شالیزاری روستای ‘ازباران’ این شهرستان با هدف تولید برنج سالم و بسته بندی استاندارد ، نشا کاری شد.

محمد رضا ریاحی افزود: امسال در مجموع یک هزار هکتار از اراضی شالیزاری فریدون کناربه صورت کشت بدون سم نشا کاری شده که ۴۰ هکتار آن با مشارکت فائو است.
وی ادامه داد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد حدود ۹ هزار دلار معادل ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعتبار به صورت بلاعوض برای اجرای این پروژه تخصیص داده است.
ریاحی گفت: فائو با همکاری دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، ۱۵ نفر از زنان این روستا را برای تهیه کیسه های استاندارد و بسته بندی برنج نیز به کار گرفت.
مدیر جهاد کشاورزی فریدون کنار توضیح داد: در فرایند کاشت تا برداشت تولید سالم برنج در این ۴۰ هکتار از هیچ گونه سم و کود شیمیایی استفاده نمی شود. ریاحی به استفاده از زنبور تریکوگراما در مبارزه با آفت شالی از جمله کرم ساقه خوار اشاره کرد و گفت : از آنجایی که اراضی شالیزاری روستای ازباران محل فرود و مهاجرت هزاران قطعه از پرندگان وحشی زمستان گذران است، فضولات این پرندگان بهترین کود عالی برای این زمین ها هستند.
وی میانگین تولید شالی در هر هکتار از شالیزار بدون استفاده از سم و کود را پنج تن اعلام کرد و افزود: قیمت محصول برنج بدون سم نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر است.
ریاحی سطح زیر کشت برنج در فریدون کنار را شش هزار و ۲۰۰ هکتار اعلام کرد و بیان داشت: البته همه برنج های تولیدی استان مازندران سالم هستند اما کشت بدون سم، سالم تر است.
مازندران حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که اکنون نشا برنج در مرحله پنجه زنی قرار دارد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/aSidfc

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on مشارکت فائو درکشت برنج بدون سم در مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>