توسعه مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در سطح ۳۱۵۵ هکتار از مزارع خراسان رضوی

تریکوگراما-مبارزه بیولوژیک

چاپ

 

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، محمد سمیعی مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: امسال در راستای انجام مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در استان در سطح ۳ هزار و  ۱۵۵ هکتار از مزارع شهرستانهای استان با بخش غیر دولتی عقد قرار داد شده است.

وی با بیان این مطلب گفت: قراردادی با ۶ پیمانکار برای چهار محصول گوجه فرنگی، پنبه، انار و ذرت منعقد گردیده است.
وی همچنین تصریح کرد: این عملیات به منظور کاهش مصرف سموم شیمیایی، مبارزه با آفات، تولید محصولات سالم و ارگانیک و همچنین حفاظت محیط زیست از آلودگی های ایجاد شده از طریق سموم شیمیایی در منابع آبی و خاکی استان انجام می گیرد.
وی همچنین از راه اندازی ۶ انسکتاریوم در شهرستان های مه ولات، کاشمر، مشهد، فریمان، تربت جام و نیشابور خبر داد و گفت: زنبور تریکوگراما و براکون در این مراکز تولید و به شهرستان های استان ارسال می گردد.
مدیر حفظ نباتات سازمان به سهم کشاورز و دولت در پرداخت هزینه های مبارزه اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد هزینه را بهره بردار و ۶۰ درصد را دولت می پردازد.
وی اضافه کرد: سهم بهره بردار در مبارزه در انار هر هکتار ۳ میلیون ریال، گوجه فرنگی ۳۲۵ هزار ریال و پنبه و ذرت ۶۷۳ هزار ریال می باشد.
وی افزود: برای مبارزه با کرم گلوگاه انار از زنبور تریکوگراما و برای مبارزه با آفات گوجه فرنگی، ذرت و پنبه از زنبور براکون نیز علاوه بر تریکو گراما استفاده می شود.
لازم به ذکر است مبارزه با کرم گلوگاه انار از اوایل خرداد شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد. این مبارزه حدود ۱۵ درصد از خسارت وارده بر انار را کاهش می دهد

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ibAUBw