پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   سفر كارشناسان فائو به جهرم برای بررسی سرخرطومی حنایی خرما + عکس
15 اسفند 1401 , ساعت 10:00

سفر کارشناسان فائو به جهرم برای بررسی سرخرطومی حنایی خرما + عکس

برای اولین بار نمایندگان و کارشناسان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) به منظور بررسی، پایش و ارائه راهکار برای مقابله آفات سرخرطومی حنایی خرما به شهرستان جهرم سفر کردند.

برای اولین بار نمایندگان و کارشناسان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) به منظور بررسی، پایش و ارائه راهکار برای مقابله آفات سرخرطومی حنایی خرما به شهرستان جهرم سفر کردند.

در ابتدای این سفر در جلسه ای در محل فرمانداری ویژه شهرستان جهرم با حضور فرماندار ویژه شهرستان جهرم، رمنو فلاریو‌ کارشناس بین المللی سرخرطومی خرما، ماجد الکهیکی کارشناس آفات فرامرزی فائو در رم، مهناز شعبانی کارشناس مدیریت آفات دفتر نمایندگی فائو در ایران، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، مدیر تدوین ضوابط،استانداردها و برنامه های کنترل سازمان حفظ نباتات کشور، مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر معاونت قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور، مدیران باغبانی استان و جمعی از کارشناسان و باغداران جهرمی، وضعیت باغات شهرستان و آفت سرخرطومی حنایی خرما بیان و وضعیت موجود این آفت بررسی شد.

مهندس شعبانی، نماینده عالی دولت در شهرستان جهرم گفت: خدمت کارشناسان و نمایندگان فائو به جمهوری اسلامی ایران و شهرستان جهرم خوش آمد عرض می کنم.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم با بیان اینکه با ورود سرخرطومی حنایی خرما از شهریور ماه به شهرستان جهرم بیش از ۲۵۰ درخت آلوده شدند که ۲۰۰درخت تیمار و ۵۰ درخت امحا و از بین برده شدند، افزود: از کارشناسان و نمایندگان فائو تقاضا داریم که تجربه های خود که حاصل بازدید و سفرهای متعدد به کشورهای مختلف است را به متولیان مقابله این امر به اشتراک بگذارند.

شعبانی با اشاره به اینکه جهرم یکی از قطب های کشاورزی در استان فارس و حتی کشور است، تاکید کرد: قطعا اشتراک داده و تجربیات بین کارشناسان و محققان ایرانی و فائو مفید و اثر گذار خواهد بود.

رمنو فلاریو‌، کارشناس بین المللی سرخرطومی خرما فائو در این جلسه ضمن تشکر از مهمان نواری گرم ایرانیان به خصوص جهرم‌ها اظهار داشت: از اهمیت بالای خرما در ایران اطلاع داریم و یکی از دلایل سفر ما به ایران و شهرستان جهرم به دلیل همین اهمیت بوده است و فائو تجربه بسیار زیادی از سرخرطومی خرما، ملخ صحرایی و … دارد که تلاش خواهیم کرد این تجربه را برای کنترل این آفت بین کشورها انتقال دهیم.

نماینده سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد هدف خود را از این سفر برای بررسی وضعیت افت سرخرطومی خرما و کنترل آن اعلام کرد و گفت: آمادگی داریم که هرگونه کمک به دولت ایران برای انتقال تجربه و دانش خود برای مقابل این آفت انجام دهیم.

کارشناس بین المللی سرخرطومی خرما فائو با بیان اینکه تاکنون هیچ روشی برای تشخیص زودهنگام افات وجود ندارد، تاکید کرد: بهترین روش برای مقابله سریع با آفات، آگاهی به تمام کشاورزان از وضعیت آفات و شیوه پایش ‌‌مقابله به آن است.

فلاریو با بیان اینکه همه چالش های کشاورزان جهرمی شنیدیم، بیان داشت: این چالش ها بسیار همگانی است و‌ تنها مربوط به این‌ مکان نمی شود تمام کشورهایی که درگیر این آفت بوده با این چالش ها روبه رو هستند.

پس از پایان این جلسه، کارشناسان و نمایندگان فائو به همراه مسولان و باغداران با حضور در چندین باغ درگیر با آفت سرخرطومی خرما در منطقه هکان شهرستان جهرم از نزدیک وضعیت آفت را بررسی و مشاهده کردند.

فائو، سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد. این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر حدود نود اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند و هدف این سازمان، بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است. مقر این سازمان واقع در شهر رم در کشور ایتالیا است.

.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on سفر کارشناسان فائو به جهرم برای بررسی سرخرطومی حنایی خرما + عکس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>