پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, دسته‌بندی نشده, کرمان  »   همکاری فائو برای نجات نخلداران کرمان از شر سوسک سرخرطومی
16 اسفند 1401 , ساعت 17:04

ورود کارشناسان فائو به کرمان برای بررسی راه مقابله با سوسک سرخرطومی

همکاری فائو برای نجات نخلداران کرمان از شر سوسک سرخرطومی

کارشناسان و نمایندگان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای بررسی روش‌های مقابله با آفت سوسک سرخطرومی حنایی خرما به استان کرمان سفر کردند.

کارشناسان و نمایندگان سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای بررسی روش‌های مقابله با آفت سوسک سرخطرومی حنایی خرما به استان کرمان سفر کردند.

استان کرمان بویژه در شرق و جنوب از ظرفیت‌های مهم تولید خرما در کشور و جهان به شمار می‌رود که نخل‌های برخی مناطق به علت کم توجهی به اصول مراقبتی در انتقال و کاشت پاجوش درختان، به آفت سوسک سرخرطومی حنایی مبتلا شده اند؛ آفتی مخرب که در صورت ادامه حیات درختان نخل را از بین می‌برد.

در چندماه گذشته مسئولان جهاد کشاورزی چند مانور برای پیشگیری، درمان و مقابله با این آفت برگزار کردند و تمرکز آنان نیز آگاهی رسانی به نخلداران بود.

فاطمه موحدخواه مدیر تدوین ضوابط قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور گفت: هدف از سفر اعضای فائو به این استان بررسی روش‌های مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی و وضعیت موجود آن است.

.

نماینده سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) در بم گفت: هر آنچه از ما برآید برای نجات نخلداران از شر آفت خطرناک سوسک سرخرطومی انجام خواهیم داد.

ماجد الکهکی امروز پس از بازدید از باغهای درگیر با آفت سوسک سرخرطومی حنایی در جلسه‌ای که در فرمانداری بم برگزار شد، اعلام کرد: راهبرد مدیریت آفات باید با نقش‌آفرینی ذینفعان، حاکمان و محققان نوشته شود.و نقش باغداران در کنترل آفت خطرناک سوسک سرخرطومی حنایی بسیار مهم و اثربخش است.

الکهکی افزود: به عنوان نماینده فائو همه روش های کنترلی را در نظر می‌گیریم و حمایت‌های فنی به صورت کامل انجام می شود.

استان کرمان بویژه در شرق و جنوب از ظرفیت های مهم تولید خرما در کشور و جهان به شمار می رود که نخل های برخی مناطق به علت بی توجهی به اصول مراقبتی در انتقال و کاشت پاجوش درختان ، به آفت سوسک سرخرطومی حنایی مبتلا شده اند؛ آفتی مخرب که در صورت ادامه حیات درختان نخل را از بین می برد.

.

آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما نخلستان هایی را در شرق و جنوب استان کرمان در سال جاری تهدید کرده است.

سوسک سرخرطومی حنایی بعد از ورود به تنه درخت با تخم گذاری و افزایش جمعیت و در نتیجه ایجاد دالان هایی طویل، لایه های حیاتی درخت را از بین می برد و در صورت متوجه نشدن کشاورز بعد از مدتی با کج شدن تاج نخل، درخت از درون تهی می شود و بر زمین می افتد.

طبق گفته کارشناسان، استفاده از پاجوش و اندام های آلوده درخت نخل به آفت و ورود آن از سایر شهرستان ها از سال گذشته موجب ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی به استان کرمان شده است.

آفت سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد می تواند تا ۱۰۰ درصد به نخل خسارت وارد کند و ردیابی آن براساس پایش‌های چشمی، مشاهده علائم و استفاده از فرمون‌های جنسی مخصوص این سوسک انجام می‌شود.

فائو سال ۱۹۴۵ توسط ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد. این سازمان از مرکز فائو و از طریق شبکه جهانی بالغ بر ۹۰ اداره برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.

.

.

گزارش از خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on همکاری فائو برای نجات نخلداران کرمان از شر سوسک سرخرطومی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>