پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   زنگ زرد گندم، بلای جان کشتزار‌های آبی دشتستان
21 اسفند 1401 , ساعت 12:04

زنگ زرد گندم، بلای جان کشتزار‌های آبی دشتستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است.

کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی و رطوبتی برای شیوع بیماری زنگ زرد و همچنین مشاهده این آفت در مزارع گندم شهرستان دشتستان احتمال جابه جایی و انتقال قارچ به همراه باد و گسترش بیماری درسایر مزارع گندم استان وجود دارد.

وی اظهار داشت: زنگ زرد از ویرانگرترین بیماری‌های برگی گندم به شمار می‌رود که در صورت شرایط مساعد آب و هوایی و کشت ارقام حساس گندم می‌تواند به صورت گسترده درآمده و خسارت جبران ناپذیری به این محصول وارد کند.

توکلی درباره علائم بیماری زنگ زرد گفت: ابتدا روی برگ‌های جوان گندم به صورت جوش و یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر می‌شود و سپس این جوش‌ها به هم می‌پیوندند و نوار‌هایی در امتداد رگ برگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: درصورت کنترل نکردن به موقع؛ بیماری زنگ زرد می‌تواند خسارت سنگینی به تولید گندم استان وارد کند.

توکلی افزود: به منظور کاهش فعالیت و خسارت بیماری زنگ زرد باید از آبیاری بیش از نیاز گیاه پرهیز شود و همچنین مصرف کود‌های ازت متوقف و یا کاهش یابد و سمپاشی با سموم قارچ کش مناسب طبق توصیه کارشناسان انجام شود.

وی از کشاورزان استان خواست از مصرف بی رویه کود‌های ازت و همچنین آبیاری بیش از حد مزارع خودداری کرده و نسبت به پایش و بررسی مستمر مزارع خود اقدام و در صورت مشاهده اولین نشانه‌های آلودگی، موضوع به مراکز جهاد کشاورزی منعکس شود تا طبق توصیه کارشناسان، نسبت به مبارزه در کانون‌های آلوده با استفاده از سموم قارچ‌کش مناسب و توصیه شده اقدام لازم به عمل آید.
براساس برآورد‌ها امسال کشت گندم در سطح ۱۰۰هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان انجام شده که از این میزان ۱۵ هزارو ۴۰۰ هکتار به صورت آبی و ۸۵ هزار هکتار نیز به صورت دیم است.

مطالب مرتبط

مدیرحفظ نباتات استان بوشهر از توصیه‌های غیرکارشناسی توسط افراد ناآگاه در مورد شیوع بیماری فوزاریوم در مزارع گندم استان خبر داد و گفت: کشاورزان به توصیه‌های غیرکارشناسی توجه نکنند. احمد ...
مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: با توجه به استمرار بارش‌ پراکنده و افزایش رطوبت هوا در فروردین امسال، احتمال بروز بیماری‌هایی از جمله پوسیدگی سفید ساقه کلزا و پوسیدگی ...
No Thoughts on زنگ زرد گندم، بلای جان کشتزار‌های آبی دشتستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>