زنگ زرد گندم، بلای جان کشتزار‌های آبی دشتستان

زنگ زرد گندم

چاپ

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است.

کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی و رطوبتی برای شیوع بیماری زنگ زرد و همچنین مشاهده این آفت در مزارع گندم شهرستان دشتستان احتمال جابه جایی و انتقال قارچ به همراه باد و گسترش بیماری درسایر مزارع گندم استان وجود دارد.

وی اظهار داشت: زنگ زرد از ویرانگرترین بیماری‌های برگی گندم به شمار می‌رود که در صورت شرایط مساعد آب و هوایی و کشت ارقام حساس گندم می‌تواند به صورت گسترده درآمده و خسارت جبران ناپذیری به این محصول وارد کند.

توکلی درباره علائم بیماری زنگ زرد گفت: ابتدا روی برگ‌های جوان گندم به صورت جوش و یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر می‌شود و سپس این جوش‌ها به هم می‌پیوندند و نوار‌هایی در امتداد رگ برگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: درصورت کنترل نکردن به موقع؛ بیماری زنگ زرد می‌تواند خسارت سنگینی به تولید گندم استان وارد کند.

توکلی افزود: به منظور کاهش فعالیت و خسارت بیماری زنگ زرد باید از آبیاری بیش از نیاز گیاه پرهیز شود و همچنین مصرف کود‌های ازت متوقف و یا کاهش یابد و سمپاشی با سموم قارچ کش مناسب طبق توصیه کارشناسان انجام شود.

وی از کشاورزان استان خواست از مصرف بی رویه کود‌های ازت و همچنین آبیاری بیش از حد مزارع خودداری کرده و نسبت به پایش و بررسی مستمر مزارع خود اقدام و در صورت مشاهده اولین نشانه‌های آلودگی، موضوع به مراکز جهاد کشاورزی منعکس شود تا طبق توصیه کارشناسان، نسبت به مبارزه در کانون‌های آلوده با استفاده از سموم قارچ‌کش مناسب و توصیه شده اقدام لازم به عمل آید.
براساس برآورد‌ها امسال کشت گندم در سطح ۱۰۰هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان انجام شده که از این میزان ۱۵ هزارو ۴۰۰ هکتار به صورت آبی و ۸۵ هزار هکتار نیز به صورت دیم است.