آغاز عملیات مبارزه با آفات و علف‌های هرز غلات در ورامین

سمپاشی

چاپ

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ورامین زیر کشت گندم و جو رفته است که با مساعد شدن شرایط آب و هوا در پایان سال و آغاز بارش‌های بهاری، سرعت رشد گیاه از جمله علف‌های هرز نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: یکی از مهمترین عواملی که به کیفیت گندم و جو تولیدی اثر مستقیم می‌گذارد، کنترل علف‌های هرز و همچنین سن غلات است که برای مقابله با این ۲ آفت مهم، مدیریت جهاد کشاورزی، عملیات مبارزه با علف‌های هرز را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با بیان این که میزان سن‌زدگی و وجود بذر‌های علف‌های هرز در محصول گندم و از کیفیت و ارزش آن هنگام خرید تضمینی می‌کاهد، تصریح کرد: ممیزی خاطر نشان کرد: علاوه بر عوامل طبیعی نظیر بارش نزولات جوی و شرایط آب و هوایی، مبارزه با آفات زراعی از جمله علف‌های هرز و سن غلات نیز بر کیفیت و کمیت محصول اثر مستقیم دارد و بی‌توجهی به مبارزه با آن‌ها می‌تواند محصول یک مزرعه را به طور کامل نابود کند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین ادامه داد: به منظور کنترل علف‌های هرز و مبارزه با سن غلات، پنج اکیپ از کارشناسان مدیریت و مراکز خدمات جهادکشاورزی و کارشناسان‌های کلینیک گیاهپزشکی بخش خصوصی به صورت مستمر از مزارع غلات سطح شهرستان بازدید کرده و نسبت به سم‌پاشی اقدام می‌کنند.

وی همچنین از آغاز پایش سن غلات در مزارع ورامین خبر داد و افزود: یکی از مهمترین آفات غلات، سن مادری است که در صورت این آفت، به میزان قابل توجهی از کیفیت گندم کاسته می‌شود تا جایی که اگر ۲ درصد از محصول گندم تولید شده سن زدگی داشته باشد، مراکز خرید تضمینی گندم، از تحویل محصول خودداری می‌کنند.