پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   دسته‌بندی نشده  »   زنگ زرد در کمین گندمزار‌های استان یزد
10 فروردین 1402 , ساعت 20:23

زنگ زرد در کمین گندمزار‌های استان یزد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد.

مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط آب و هوایی حاکم بر استان به نحوی است که مساعد ظهور و گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو بوده باید گندم کار‌های عزیز توجه داشته باشند که به محض اعلام شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی مزارع گندم و جو استان نسبت به مبارزه با این عوامل خسارت زا اقدام جدی به عمل آورند.

وی افزود: چنانچه با آفت مبارزه نشود عملکرد در واحد سطح محصول گندم و جو به نحو قابل توجهی پایین می‌آید و عملا آن محصول اقتصادی نخواهد بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه در منطقه هرات شاهد بیماری زنگ زرد هستیم اعلام کرد: کارشناسان بعد از بررسی توصیه‌های لازم را به گندم کار‌های ان منطقه دادند تا در اسرع وقت به مبارزه با این عامل خسارت زا اقدام کنند.

فتاحی اظهار داشت: خوشبختانه سموم مورد نظر در منطقه موجود است به منظور جلوگیری از گسترش این عوامل خسارت زا، چنانچه این اقدام صورت نگیرد با توجه به شرایط اب و هوایی حاکم بر استان باعث گسترش این افات می‌شود و گندمی که تولید می‌شود دارای دانه‌های چروکیده است و عملکرد آن به نحو قابل توجهی پایین می‌اید، آن مزرعه ارزش اقتصادی خود را از دست میدهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر زمان ریزش سن مادری گندم است و لازم است که در مناطق کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان دقت و به آن عمل کنند وگوش به زنگ باشند به محض اینکه جمعیت افت سن گندم در مزارع به حد اقتصادی برسد لازم است علیه این افت نیز اقدام مناسب انجام گیرد.

فتاحی گفت: در حال حاضر باید با قارچ کش‌های مناسب که در منطقه موجود است و نیز زیر نظر کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی مبارزه شیمیایی علیه این بیماری انجام شود و بعد از ان نیز مزرعه باید تحت پایش و رصد قرار گیرد و چنانچه دوباره علائم ظاهر شد دوباره باید با ان مبارزه کرد.

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مزارع گندم و جو در شمال این استان با شدت و ضعف متفاوت درگیر آفت شته ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جلسه مشترک با محققان، دانشگاهیان و کارشناسان بخش اجرایی جهاد کشاورزی گفت: امسال به علت کم‌آبی، افزایش دمای هوا، کاهش بازندگی و نبود یخبندان بستر ...
No Thoughts on زنگ زرد در کمین گندمزار‌های استان یزد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>