پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   آغاز مبارزه با آفت ملخ بومی و مراکشی در باغات زیتون رودبار
9 فروردین 1402 , ساعت 12:28

آغاز مبارزه با آفت ملخ بومی و مراکشی در باغات زیتون رودبار

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برنامه کنترل آفت ملخ در باغات کشاورزی استان گفت: در این ارتباط مبارزه شیمیایی با ملخ‌های بومی، به ویژه ملخ مراکشی در سطح باغات زیتون استان با محوریت شهرستان رودبار آغاز شده است.

به نقل از ایرنا، رضا غیاثی روز چهارشنبه اظهار کرد: هر سال اواخر اسفندماه کار پایش ملخ مراکشی در باغات رودبار انجام می‌شود تا با توجه به تراکم و شرایط، برنامه‌ریزی‌ برای مبارزه شیمیایی انجام شود.

وی افزود: با پایش کانون‌های تخم‌ریزی ملخ در شهرستان رودبار نخستین پوره‌های سن اول در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در منطقه حلاج لوشان مشاهده شد و با ادامه پایش بیش از هزار هکتار از زمین‌های مستعد تخم‌گذاری ملخ از پنجم فروردین مبارزه شیمیایی با این آفت آغاز شده است.

وی با اشاره به اهمیت پایش و ردیابی مناطق آلوده اضافه کرد: با توجه به اینکه مناطق تخم‌گذاری آفت در زمین‌های شخم نزده و سنگلاخ بوده و بیشتر در مراتع و مناطق دور از دسترس هستند انتظار است اهالی منطقه در صورت مشاهده دسته‌جات پوره ملخ نسبت به گزارش آن به مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان رودبار اقدام کنند تا در اسرع وقت برای مبارزه اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: سال گذشته در سطح بیش از ۳۰ هزار هکتار از مناطق مختلف شهرستان رودبار مبارزه شیمیایی انجام شد و از بروز خسارت اقتصادی به محصولات کشاورزی جلوگیری به عمل آمد.

وی اظهار کرد: از بهمن ماه ۱۴۰۱ نیز مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رودبار با تشکیل اکیپ‌های پایش و مبارزه و انجام نمونه‌برداری‌های تراکم‌سنجی و ردیابی ملخ و تدارک امکانات لازم، برنامه‌ریزی برای مبارزه با این آفت را با هماهنگی مدیریت حفظ‌ نباتات استان در دستور کار قرار داده و کار در حال انجام است.

ملخ مراکشی چندسالی است که وارد استان شده و با تخم‌گذاری زیرخاک، تشکیل کانون و زمستان‌گذرانی همزمان با گرم و مساعدشدن هوا پس از خروج از تخم به باغات و اراضی منطقه خسارت می‌زند.

هجوم آفت ملخ مراکشی ابتدا از مراتع است، بعد وارد مزارع و باغات می‌شود و در صورت عدم کنترل، سیکل زندگی را تکمیل کرده و گیاهان مسیر خود را با تغذیه نابود خواهد کرد.

مطالب مرتبط

طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان از ادامه عملیات سمپاشی درختان آفت زده زیتون تا دو هفته آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز ...
محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه تله مگس زیتون شدند که دستگاهی تلفیقی از همه روش‌های مبارزه با آفت زیتون است و آسیب زیست محیطی در پی ندارد و دو ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار ...
No Thoughts on آغاز مبارزه با آفت ملخ بومی و مراکشی در باغات زیتون رودبار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>