جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   اجرای ۲ میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز در اراضی کشاورزی/ ضرورت ضدعفونی کردن بذور محصولات زراعی پیش از کاشت
27 فروردین 1402 , ساعت 13:14

اجرای ۲ میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز در اراضی کشاورزی/ ضرورت ضدعفونی کردن بذور محصولات زراعی پیش از کاشت

کشاورزان می‌توانند بذور مصرفی را منطبق با دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات و توصیه کارشناسان حفظ نباتات استان، ضدعفونی کنند.

بیش از ۲ میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز در اراضی کشاورزی کشور در سال زراعی جاری انجام شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این مطلب گفت: مبارزه با علف‌های هرز در سطحی نزدیک به یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار در اراضی گندم آبی، ۶۵۰ هزار هکتار در اراضی گندم دیم و بیش از ۱۱۰ هزار هکتار در زراعت کلزا انجام شده است.

اکبر آهنگران افزود: علف‌های هرز در اراضی کشاورزی به عنوان رقیبی با گیاه اصلی بوده و تاثیر بسزایی در کاهش عملکرد محصول دارند، از این رو ضرورت مبارزه با آنها برای کشاورزان تبیین شده و مبارزه با آنها در گندم تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد.

وی در همین حال اظهار داشت: با توجه به وجود اقلیم‌های مختلف در کشور، استان‌های جنوبی مانند بوشهر، خوزستان، ایلام و هرمزگان مبارزه با علف‌های هرز را نهایی کرده‌اند، اما مبارزه در استان‌های شمالی کشور آغاز شده و تا اردیبهشت ادامه می‌یابد.

آهنگران با بیان این که طی سال زراعی جاری در سطح بیش از ۲۰۰ هزار هکتار با آفات گندم از جمله سوسک سیاه، سوسک قهوه‌ای، شته‌ها و غیره به جز آفت سن مبارزه شده است و مبارزه تا اواخر خرداد ادامه دارد.

.

تامین آفت کش ها

وی گفت: خوشبختانه سموم برای مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها به اندازه کافی برای کشاورزان تامین شده و کمبودی در این زمینه نداریم.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات هر سال، پیش از آغاز فصل زراعی، میزان نیاز به آفتکش‌ها را پیش‌بینی کرده و براساس آن، آفتکش‌های مورد نیاز در کشور تامین می‌شود.

وی در عین حال به کشاورزان توصیه کرد سموم مورد نیاز خود را از داروخانه‌های گیاهپزشکی که پروانه معتبر دارند تهیه کنند.

آهنگران از کشاورزان خواست بذور محصولات زراعی خود را قبل از کشت بهاره، با آفتکش‌های مناسب و توصیه شده، ضدعفونی کنند و با این اقدام از بخش زیادی از خسارت عوامل خسارت‌زا در ابتدای فصل کشت بکاهند.

وی گفت: کشاورزان می‌توانند بذور مصرفی را منطبق با دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات و توصیه کارشناسان حفظ نباتات استان، ضدعفونی کنند.

آهنگران ادامه داد: براساس سابقه هر منطقه از نظر وضعیت عوامل خسارت‌زای گیاهی، ضدعفونی بذور، می‌تواند با قارچ‌کش به تنهایی و یا مخلوط حشره‌کش و قارچ‌کش توصیه شود که در این خصوص باید نظر کارشناسان حفظ نباتات استان و یا کلینیک‌های گیاه‌پزشکی استان اخذ شود.

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مزارع گندم و جو در شمال این استان با شدت و ضعف متفاوت درگیر آفت شته ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جلسه مشترک با محققان، دانشگاهیان و کارشناسان بخش اجرایی جهاد کشاورزی گفت: امسال به علت کم‌آبی، افزایش دمای هوا، کاهش بازندگی و نبود یخبندان بستر ...
No Thoughts on اجرای ۲ میلیون هکتار مبارزه با علف‌های هرز در اراضی کشاورزی/ ضرورت ضدعفونی کردن بذور محصولات زراعی پیش از کاشت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>