جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران  »   مبارزه ۴۰۰ هزار هکتاری با بیماری‌های گندم/ اردیبهشت ماه طلایی برای مبارزه با بیماری‌های گندم / کشاورزان از قارچ‌کش‌های بادوام‌تر استفاده کنند
22 فروردین 1402 , ساعت 14:03

مبارزه ۴۰۰ هزار هکتاری با بیماری‌های گندم/ اردیبهشت ماه طلایی برای مبارزه با بیماری‌های گندم / کشاورزان از قارچ‌کش‌های بادوام‌تر استفاده کنند

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است.

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این مطلب گفت: حدود ۶۰ هزار هکتار از این سطح مبارزه، مربوط با مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم می‌باشد.

اکبر آهنگران افزود: علایم بیماری زنگ زرد گندم ابتدا در مزارع دو استان خوزستان و ایلام در اواخر بهمن مشاهده شد و با مساعد شدن شرایط آب و هوایی، بخشی از مزارع استان‌های بوشهر، فارس و اخیرا کرمانشاه و لرستان و گلستان نیز بیماری را نشان دادند که با توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات، مبارزه نیز آغاز شد.

وی با بیان این که مبارزه با زنگ زرد و سایر بیماری‌های گندم در استان‌های کشور ادامه دارد، اظهار داشت: در سال زراعی جاری بارندگی‌ها در استان‌های جنوب و جنوب غرب کشور بیش از حد نرمال بود و همین امر شرایط را برای بروز بیماری‌های گندم مساعد کرد.

آهنگران بر مبارزه به موقع با بیماری‌های گندم تاکید و به کشاورزان و کارشناسان حفظ نباتات توصیه کرد تنها به بیماری زنگ زرد توجه نکنند و سایر بیماری‌های گندم نظیر سفیدک و سپتوریوز را مد نظر قرار دهند، زیرا این بیماری‌ها می‌توانند خسارت‌زا باشند.

وی ادامه داد: سه برگ انتهای بوته گندم بیشترین تاثیر را در عملکرد این محصول دارد و هرچقدر کشاورزان این سه برگ را از گزند آفات و بیماری‌ها حفظ کنند، عملکرد مناسبی خواهند داشت.

.

اردیبهشت ماه طلایی برای مبارزه با بیماری‌های گندم / کشاورزان از قارچ‌کش‌های بادوام‌تر استفاده کنند

آهنگران در همین حال از کشاورزان خواست هنگام مبارزه با بیماری‌های گندم، از قارچ‌کش‌های با دوام بیشتر، استفاده کنند و در این زمینه به کارشناسان حفظ نباتات استان‌ها مراجعه و توصیه‌های لازم را دریافت کنند.

وی اذعان داشت: در استان‌های نیمه شمالی کشور به جز گلستان و مازندران که هم اکنون مبارزه دارند، ماه اردیبهشت، ماه طلایی برای مبارزه با بیماری‌های گندم است.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال مهار تورم و رشد تولید، تصریح کرد: یکی از مواردی که می‌تواند به رشد تولید کمک کند، کنترل عوامل خسارت‌زای گیاهی در مزارع و باغات کشور است.

وی افزود: بر اساس آمار جهانی، عوامل خسارت‌زای گیاهی ظرفیت بیش از ۴۰ درصد خسارت به تولیدات گیاهی را دارند و در صورت عدم کنترل، موجب افت عملکرد خواهند شد.

آهنگران خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته، کل سطح مبارزه با بیماری‌های گندم ۵۸۰ هزار هکتار بوده است که از این سطح مبارزه، ۷۰ هزار هکتار مربوط به بیماری زنگ زرد گندم بود.

مطالب مرتبط

مدیرحفظ نباتات استان بوشهر از توصیه‌های غیرکارشناسی توسط افراد ناآگاه در مورد شیوع بیماری فوزاریوم در مزارع گندم استان خبر داد و گفت: کشاورزان به توصیه‌های غیرکارشناسی توجه نکنند. احمد ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: با توجه به استمرار بارش‌ پراکنده و افزایش رطوبت هوا در فروردین امسال، احتمال بروز بیماری‌هایی از جمله پوسیدگی سفید ساقه کلزا و پوسیدگی ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
No Thoughts on مبارزه ۴۰۰ هزار هکتاری با بیماری‌های گندم/ اردیبهشت ماه طلایی برای مبارزه با بیماری‌های گندم / کشاورزان از قارچ‌کش‌های بادوام‌تر استفاده کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>