پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   هزاران تن برنج دپو شده مازندران در معرض خطر گسترش آفت انباری شپشک
31 فروردین 1402 , ساعت 14:26

هزاران تن برنج دپو شده مازندران در معرض خطر گسترش آفت انباری شپشک

طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران مازندران حدود ۳۰۰ هزار تن انواع برنج های تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در انبارها موجود است.

وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت یک ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ۱۵ هزار تومان در هر کیلو گرم پایین تر آمده است و کشاورزان به خاطر نیاز به نقدینگی حاضر به فروش محصولشان نیز هستند.

به گزارش ایرنا، طبق آمار اتحادیه شالیکوبی داران مازندران حدود ۳۰۰ هزار تن انواع برنج های تولیدی برنج سال گذشته همچنان آماده فروش در انبارها موجود است.

افزایش حساسیت و دغدغه مسوولان استانی و ملی از دپو برنج های تولیدی سال گذشته بیشتر به این دلیل است که با گرم شدن هوا، برنج های موجود در معرض خطر آفات انباری به خصوص شپشک سر خرطومی قرار بگیرد.

آفت شپشک که مازندرانی ها به آن ” ایزی ” می گویند، به خاطر شرایط رطوبتی هوا و زمین بسرعت فعال و تکثیر می شود. از آن جایی که مقابله با این آفت در انبارهای شالیکوبی ها تقریبا غیر ممکن است، با گرم شدن هوا خطر گسترش آفت‌ انباری هزاران تن برنج در شالیکوبی‌های مازندران دوچندان شده است.

رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران عرضه بیش از حد برنج‌های خارجی را یکی از دلایل رکود بازار برنج‌های داخلی دانست و گفت: کسادی و بی رونقی بازار برنج و در نتیجه انباشته شدن برنج سفید در شالیکوبی ها این روزها به مهم ترین دغدغه مالکان کارخانه ها تبدیل شده است،چرا که امانت شالیکاران به دلیل به فروش نرفتن در معرض خطر آفت انباری قرار گرفته است.

گسترش دامنه کسادی بازار برنج مازندران به سال جدید در حالی است که شالیکاران مازندرانی از افزایش قیمت انواع نهاده های کشاورزی نظیر سموم، پلاستیک، انواع بذر، قطعات یدکی تیلر و تراکتور و دستمزد کارگری برای شخم و شیار و آب تخت کردن گلایه کرده و می گویند: با توجه به قیمت پایین و رکود فعلی بازار برنج و هزینه تولید، نگرانی ها برای ادامه کشت و کار دوچندان شده است.

از آن جایی که بیشترین هزینه در کشت برنج مربوط به دستمزد کارگران است. به عبارتی شالیکاران امسال علاوه بر تحمل افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت بیشتر نهاده های کشاورزی نظیر کود و سموم، با افزایش حدود ۳۰ تا ۵۰ درصدی دستمزد تراکتور ها برای شخم و شیار و نشاکاران نسبت به سال گذشته مواجه هستند.

.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۸۳۹ تن شلتوک برنج در کشت اول ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان تولید شد ، همچنین ،از ۴۱ هزار و ۳۲۰ هکتار مزارع پرورش رتون استان ۹۴ هزار و ۸۸۸ تن و از ۵۸ هزار و ۸۳۲ هکتار مزارع کشت مجدد برنج ۲۱۷ هزار و ۲۶۳ تن شلتوک استحصال شد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

کشت برنج در مازندران به طور معمول با شخم و شیار ، خزانه گیری و آب تخت کردن شالیزار از ماه اسفند آغاز شد و اکنون طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی استان حدود ۱۵ درصد زمین های شالیزاری استان نشا کاری انجام شده است.

مطالب مرتبط

قرص سمی برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم، هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد و فروش آن پیگرد قانونی دارد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توزیع و خرید و ...
سامانه پرتودهی خود حفاظ گاما توسط متخصصان صنعت هسته ای طراحی و تولید شده است. از این سامانه برای آفت کشی، افزایش مدت نگهداری و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ...
بعد از ظهر چهارشنبه هفدهم خرداد 1402 با حضور محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی، سیدمحمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور از دستگاه آفت‌زدای مایکروویو ...
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
No Thoughts on هزاران تن برنج دپو شده مازندران در معرض خطر گسترش آفت انباری شپشک

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>