جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   نخلستان‌های بوشهر در معرض تهدید آفت کرم میوه‌خوار خرما
27 فروردین 1402 , ساعت 13:35

نخلستان‌های بوشهر در معرض تهدید آفت کرم میوه‌خوار خرما

کرم میوه‌خوار خرما بسیار ریز و از نزدیک کلاهک وارد بافت میوه نارس می‌شود و ارتباط بین هسته میوه و کاسبرگ را قطع می‌کند و خوشه‌ها به زیر درخت می‌افتد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط دمایی، رطوبتی و کاهش نسبی دما در فروردین و فعالیت گسترده آفت کرم میوه خوار خرما در سال گذشته، احتمال شیوع و فعالیت این آفت از اواخر فروردین ماه در سطح نخلستان‌های این استان وجود دارد.

احمد سبحانی افزود: آفت کرم میوه‌خوار خرما شرایط دمایی پائین را می‌پسندند به همین دلیل در زمستان ملایم فعالیت این آفت افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: هرچند سال گذشته میزان خسارت آفت کرم میوه‌خوار خرما اقتصادی نبود اما به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در برخی مناطق استان فعالیت آن بسیار شدید بود.

سبحانی ادامه داد: در صورتی که جمعیت کرم میوه‌خوار خرما بالاتر از آستانه خسارت اقتصادی و بیش از حد طبیعی باشد عملیات مبارزه شیمیایی باید در ابتدای فعالیت این آفت انجام شود، چون با شیوع آفت و انجام ندادن به موقع سمپاشی احتمال ریزش ۲۰ تا ۲۵ درصدی محصول در مرحله اولیه تشکیل میوه وجود دارد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کرم میوه‌خوار خرما بسیار ریز و از نزدیک کلاهک وارد بافت میوه نارس می‌شود و ارتباط بین هسته میوه و کاسبرگ را قطع می‌کند و خوشه‌ها به زیر درخت می‌افتد.

وی یادآور شد: فعالیت کرم میوه‌خوار خرما موجب چروکیدگی، خشکی و تغییر رنگ میوه به رنگ قرمز می‌شود که در این حالت باغدار باید متوجه فعالیت آفت شده و مبارزه را آغاز کند.

سبحانی گفت: در سال‌هایی که فعالیت آفت کرم میوه‌خوار خرما زیاد نباشد باغداران اقدام به هیچ مبارزه‌ای با آفت نمی‌کنند و از آن بعنوان تُنُک طبیعی میوه یاد می‌شود اما در شرایطی که آفت حالت طغیانی به خود بگیرد باید کار مبارزه از سر گرفته شود.

وی افزود: باغداران در شرایط فعلی که گرده‌افشانی نخیلات در مناطق مختلف استان به پایان رسیده و میوه‌ها در مرحله حساس به آفت هستند، با حضور در باغ‌های خود نسبت به ردیابی و پایش مستمر و دقیق آفت اقدام کرده و در صورت مشاهده فعالیت آفت با مشورت کارشناسان مراکز در صورت نیاز، با استفاده از سموم مناسب و توصیه شده نسبت به انجام عملیات مبارزه اقدام کنند.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on نخلستان‌های بوشهر در معرض تهدید آفت کرم میوه‌خوار خرما

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>