سازمان حفظ نباتات مصرف یک قلم علف کش وارداتی را ممنوع اعلام کرد/پرداخت خسارت بر عهده شرکت واردکننده است

سازمان حفظ نباتات

چاپ

سازمان حفظ نباتات کشور در مورد مصرف یک قلم علف کش موسوم به توفوردی + ام ث پ آ ٪۶۷.۵ SL ساخت کشور هند و وارداتی شرکت کیمیا سبز شرق به کشاورزان هشدار داد و اعلام کرد: تاکنون ۱۷ تن از ۱۹ تن محموله علف کش وارداتی مذکور، جمع آوری شده است.

مدیرکل دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور توزیع این قلم علف کش توسط شرکت کیمیا سبز شرق را پیش از مشخص شدن نتیجه آزمایشگاهی آن و تاییدیه آزمایشگاه مرجع سازمان حفظ نباتات کشور، تخلف خواند.

علی رضایی افزود: نتیجه آزمایشگاهی نمونه علف کش وارداتی تو فوردی + ام ث پ آ ٪۶۷.۵ SL تولیدی توسط شرکت هندی Modern Insecticide (Agri Ventures) مشخص کرده است، محموله مطابق با استانداردهای مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور نیست.

وی توضیح داد: این علف کش در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۳ اجازه ترخیص از گمرک کشور را گرفته و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ شرکت واردکننده مذکور درخواست نمونه برداری علف کش را از سازمان حفظ نباتات کشور کرده است. رضایی افزود: سازمان حفظ نباتات نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ از علف کش مذکورنمونه برداری و نمونه را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه همکار ارسال کرده و جواب آزمایش مبنی بر این که این علف کش غیر استاندارد است در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۲۰ به این سازمان اعلام شده و این در حالی است که شرکت کیمیا سبز شرق پیش از مشخص شدن پاسخ آزمایش، اقدام به توزیع این آفت کش در شبکه توزیع سموم کشاورزی و داروخانه های گیاهپزشکی کرده است که طبق ضوابط سازمان حفظ نباتات توزیع پیش از تایید محموله توسط سازمان، تخلف محسوب می شود.

.

خسارت به کشاورزان / جمع آوری علف کش غیرمجاز از بازار

وی با بیان این که آفت کش مذکور به مزارع گندم در برخی استان ها خسارت هایی وارد کرده است، گفت: بر اساس ماده (۴۴) آیین نامه اجرایی قانون حفظ نباتات، تمام مسولیت و عواقب ناشی از کاربرد آفت کش های غیراستاندارد وارداتی بر عهده واردکننده است و کشاورزان در صورت عدم جلب رضایتشان توسط شرکت واردکننده، می توانند علیه آن شرکت، دادخواست جبران خسارت در مراجع قضایی تنظیم کنند.

مدیرکل دفتر آفت کش ها در سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در حال حاضر از سرنوشت دو تن از علف کش مذکور که توزیع شده است، خبری مبنی بر مقدار مصرف این علف کش دریافت نشده و معلوم نیست چه میزان از آن توسط کشاورزان در مزارع گندم یا جو مصرف شده است

وی اذعان داشت: نخستین گزارش مکتوب خسارت ناشی از مصرف این علف کش از استان فارس به سازمان حفظ نباتات کشور ارسال شده که ما بلافاصله به شرکت مربوطه اعلام کردیم که علف کش های توزیع شده را جمع آوری و جلوی توزیع و مصرف مابقی آن را بگیرد و به تمام شبکه ها و فروشگاه های مجاز توزیع سموم کشاورزی و داروخانه های گیاهپزشکی اطلاع رسانی شود که این آفت کش مشکوک به غیر استاندارد بودن است و این موضوع از طریق مدیریت های حفظ نباتات استان ها و وبگاه سازمان نیز به اطلاع عموم رسید.

رضایی گفت: تاکنون گزارش هایی را نیز در خصوص خسارت ناشی از مصرف این نوع آفت کش به مزارع گندم در استان های مازندران، گلستان، اصفهان، خراسان رضوی و همدان دریافت کرده ایم.

وی بیان داشت: مصرف این قلم آفت کش براساس بررسی ها و گزارش ها و تصاویر ارسالی موجب زردی و خسارت در بوته های گندم شده است.

.

مصرف ۴۵۰ تن علف کش توفوردی ام ث پ آ در کشور

رضایی با اشاره به این که در سال ۳۰ تا ۳۵ هزار تن آفت کش در بخش کشاورزی کشور مصرف می شود، گفت: سالانه نزدیک به ۱۵ هزار تن علف کش در کشور مصرف می شود و بالاترین میزان مصرف آفت کش ها به علف کش ها اختصاص دارد.

وی ادامه داد: از این ۱۵ هزار تن علف کش نزدیک به ۷۶۰۰ تن در مزارع گندم و جو مصرف می شود که به نظارت های جدی نیاز دارد، زیرا در صورت نبود کنترل خسارات جدی در پی خواهد داشت.

مدیرکل دفتر آفت کش ها در سازمان حفظ نباتات کشور اذعان داشت: نظارت حداکثری توسط سازمان به رغم کمبود امکانات و نیروی انسانی در حال انجام است و در کل سالانه حدود ۱۵۰۰ محموله وارداتی نظارت و آزمایش می شود.

مدیرکل دفتر آفت کش ها در سازمان حفظ نباتات کشور در همین حال میزان واردات علف کش از نوع تو فوردی + ام ث پ آ از کشورهای چین و هند را سالانه حدود ۳۵۰ تن و میزان تولید این علف کش توسط هفت شرکت داخلی را حدود ۱۰۰ در سال عنوان کرد.

رضایی اضافه کرد: از ۴۵۰ تن علف کش تو فوردی ام ث پ آ که در سال در کشور مصرف می شود، در سال گذشته فقط برای نخستین بار ۱۹ تن از طریق شرکت کیمیا سبز شرق از شرکت هندی Modern Insecticide (Agri Ventures) وارد کشور شده است که توسط آزمایشگاه، غیر استاندارد تشخیص داده شد.