احتمال طغیان کنه های تار عنکبوتی خرما

کنه تارتن خرما

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به گرم شدن تدریجی هوا و کاهش رطوبت نسبی در استان به تدریج شهرستان‌های مختلف استان در معرض فعالیت کنه‌های تارعنکبوتی خرما قرار دارند.

احمد سبحانی افزود: این آفت در صورت تشخیص به موقع فعالیت و مبارزه به هنگام خسارت مشهودی به میوه نخیلات نمی‌زند، ولی چنانچه فعالیت آفت به موقع تشخیص داده نشده و سمپاشی با سموم مناسب انجام نشود خسارت غیرقابل جبرانی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی به محصول خرما وارد می‌کند.

وی گفت: کنه‌های تار عنکبوتی خرما از شیره بافت برگ‌های جوان و به خصوص میوه‌های نارس خرما تغذیه می‌کند و در اثر تغذیه آن رنگ طبیعی برگ و میوه‌ها تغییر یافته و به رنگ خاکستری مایل به سفید و یا زرد کمرنگ در می‌آید. اندازه میوه‌های آسیب دیده کوچک مانده و با خروج مواد قندی و شیره نباتی از آن پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

سبحانی اظهار داشت: کنه‌ها برای حفاظت و انتقال خود از یک نقطه به نقطه دیگر تار می‌تنند و در امتداد تار‌ها تخم ریزی می‌کنند و در زیر تار‌ها به فعالیت می‌پردازند. هنگام طغیان آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: شروع فعالیت کنه تارتن خرما بستگی به دما و رطوبت نسبی دارد؛ افزایش دما و کاهش رطوبت نسبی هوا به همراه وزش باد‌های گرم باعث شروع فعالیت کنه‌های تارتن خرما می‌شود. با پایش دما، رطوبت و بررسی خوشه‌ها و همچنین استفاده از تجربه‌های محلی می‌توان شروع فعالیت را معین کرد. در کنترل این آفت شروع فعالیت بسیار مهم است. تا قبل از شروع فعالیت سمپاشی پیشگیرانه توصیه نمی‌شود.