پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, دسته‌بندی نشده  »   لزوم مهار طغیان بیماری انگلی درختان ارس با راهکار‌های مکانیکی
15 اردیبهشت 1402 , ساعت 15:09

لزوم مهار طغیان بیماری انگلی درختان ارس با راهکار‌های مکانیکی

بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکار‌های مکانیکی و دستی مانند قطع درختان آلوده راهکار مهار طغیان این انگل در درختان ارس است.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکار‌های مکانیکی و دستی مانند قطع درختان آلوده راهکار مهار طغیان این انگل در درختان ارس است.

علی علیزاده علی‌آبادی، رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: گیاه انگلی دار واش ارس تهدید جدی برای درختان ارس است و در گذشته تعلیف دام از عوامل مانع طغیان این گیاه انگلی بود.

او افزود: اکنون یکی از عوامل طغیان گیاه انگلی دار واش که موجب بیماری ارس واش در درختان جنگلی می‌شود خروج دام از عرصه‌ها است.

علیزاده بیان کرد: گیاه دارواش از علف‌های خوش خوراک در تعلیف دام است که در گذشته به وسیله چوپان برای تعلیف جمع‌آوری می‌شد.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: آمار دقیقی از گیاه انگلی دارواش در دست نیست و باید کار تحقیقاتی تکمیل شود.

یکی از راه های شناخته شد و رایج‌ترین روش‌های کنترل این آفت، مبارزه مکانیکی با قطع و برش و نابودکردن سرشاخه‌های آلوده است که این روش موجب کنترل و کاهش کلونی‌های انگلی می‌شود و با کاهش تولید بذر انگل، انتشار آن برای سال‌های بعد نیز کاهش می‌یابد.

از وسعت ۹/۷ میلیون هکتاری استان سمنان حدود ۳۵۲ هزار هکتار جنگل است که از این مساحت حدود ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ ارس را شامل می‌شود و از شهرستان گرمسار تا شهرستان میامی در استان سمنان را در برگرفته است و تراکم گونه ارس در شهرستان‌های مهدیشهر، دامغان و شاهرود بیشتر از سایر مناطق استان سمنان است.

.

بیماری ارس واش گیاه نیمه انگل خاص مخروطیان است که حیات درختان ارس را با تهدید جدی روبرو کرده است. این گیاه فاقد ریشه است، ولی به علت داشتن سبزینه و کلروفیل نیمه انگلی محسوب می‌شود و پس از مستقرشدن روی گیاه میزبان از شیره خام میزبان تغذیه می‌کند و در صورت شدت آلودگی، درختان به مرور زمان ضعیف و در نهایت خشک می‌شوند.

ارس درختی بسیار مقاوم و سازگار با هر نوع آب و هواست و برگ‌هایی، چون دیگر گونه‌های سرو و بوی بسیار تندی دارد و از جمله درختان حفاظت شده به شمار می‌آید که قطع آن ممنوع است.

درخت ارس دارای رشد بسیار کندی است و به گفته کارشناسان سالانه بین یک تا ۲ سانتیمتر رشد می‌کند و بیشتر درختان ارس در استان سمنان دارای قدمت ۲۰۰ سال به بالا هستند.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سطح آلودگی در جنگل‌های ارس این استان را حدود چهار هزار و 500 هکتار برآورد کرد. حمیدرضا ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح کنترل و مبارزه با آفت گیاه نیمه انگلی ارس واش در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌ مهدی شهر اجرا می‌شود....
No Thoughts on لزوم مهار طغیان بیماری انگلی درختان ارس با راهکار‌های مکانیکی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>