پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اطلاعیه ها, مازندران  »   باغداران مازندران مبارزه با شپشک مرکبات را شروع کنند
20 خرداد 1395 , ساعت 10:55

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

باغداران مازندران مبارزه با شپشک مرکبات را شروع کنند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بر اساس نمونه برداری های انجام شده توسط کارشناسان ،بهترین زمان مبارزه با آفت شپشک باغ های مرکبات شرق و مرکزی استان از امروز بیستم خرداد تا پنجم تیرماه است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بر اساس نمونه برداری های انجام شده توسط کارشناسان بهترین زمان مبارزه با آفت شپشک باغ های مرکبات شرق و مرکزی استان از امروز بیستم خرداد تا پنجم تیرماه است.

عبدالرحمان زاغی افزود: بررسی های کمیته پیش آگاهی مرکبات مازندران نشان می دهد که تخم ریزی حداکثری شپشک ها روی درختان مرکبات شرق و مرکزی استان انجام شده است.
وی اضافه کرد: از آنجاییکه شرایط آب و هوایی شرق و مرکزی استان مازندران گرم تر از غرب استان است، بیان داشت: باغداران شهرهای غرب از نور تا رامسر استان مازندران از بیست و پنجم خرداد مبارزه با آفت شپشک را انجام بدهند.
زاغی به باغداران مازندران گفت: در مبارزه با آفت شپشک از روغن امولسیون شونده همراه با حشره کش و کنه کش برای سلامت و شادابی باغ حداکثر سه لیتر در یک هزار لیتر آب استفاده کنند.
وی تاکید کرد که باغداران مبارزه را قبل از ساعت ۱۰ صبح و در بعدازظهر ها نیز از ساعت ۱۶ انجام بدهند تا درجه حرارت هوا بیش از ۳۳ درجه سانتی گراد نباشد.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: توصیه ما به باغداران این است قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماری زا ضمن ارایه نمونه های آلوده جمع آوری شده از باغ مرکبات با کارشناسان حفظ نباتات مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاه پزشکی مشاوره و با نسخه گیاه پزشکی نسبت به تهیه سموم حشره کش و کنه کش از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام شود.
زاغی گفت: با توجه به شرایط جوی هوا به منظور جلوگیری از تنش های خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی ضروری است.
وی افزود: باغداران از سموم و روغن های امولسیون شونده که در ظروف اصلی و پلمب شده دارای برچسب مشخصات کامل است، اطمینان حاصل کنند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: باغداران از اختلاط سموم توصیه شده با کودهای شیمیایی هنگام محلول پاشی به طور جدی خودداری کنند.
زاغی به اهمیت رعایت نکات ایمنی در زمان سمپاشی اشاره کرد و گفت: باغداران استفاده از لباس مخصوص سم پاشی، ماسک، عینک، کلاه، سیگار نکشیدن هنگام سم پاشی و شستن اعضای آلوده بدن بلافاصله پس از اتمام کار با آب و صابون را جدی بگیرند.
مازندران ۱۱۰هزار هکتار باغ مرکبات دارد که سالانه بیش از دو میلیون و ۲۰۰هزار تن انواع مرکبات به ویژه پرتقال از ان برداشت می شود.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/q9Ymcb

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

معاون دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا سازمان حفظ نباتات کشور در برنامه رویش که از شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود حضور یافت....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها به صورت پایلوت در سه استان کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علایی‌مقدم امروز در ...
هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران (ویژه واردکنندگان نهاده های کشاورزی) از 28 دی ماه تا 1 بهمن ماه 1400 در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار گردید. ....
وزارت بهداشت پیش نویس "آیین‌نامه بهداشت کشاورزی" را به دولت ارایه کرد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تکالیف محوله در ماده (۸۵) قانون کار و با هدف ...
No Thoughts on باغداران مازندران مبارزه با شپشک مرکبات را شروع کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>