جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   ضرورت حفاظت از جنگلهای بلوط در برابر آفات + فیلم
10 خرداد 1402 , ساعت 15:12

ضرورت حفاظت از جنگلهای بلوط در برابر آفات + فیلم

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می کند.

بلوط یکی از گونه های اصیل و بومی ایران است که در جنگلهای زاگرس در عرصه خوزستان می روید ولی چندسالی است که هجوم آفات این درخت ها را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، بلوط نماد صبر و استقامت، بومی ایران، دارای رشد آهسته، مقاوم، میوه دار، البرزی و زاگرسی، تحمل شرایط کم‌آبی، عمر بسیار طولانی، اکسیژن ساز قوی است .

سنجاب‌ها تکثیرکننده طبیعی این درخت هستند، سایه دار، کنترل فرسایش خاک، سخت چوب درختان بلوط گنجی کهن سالند، عمر آن‌ها به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد و این گونه در معرض انقراض است.

بلوط، تن پوش زیبایی است که ۹۰ درصد جنگل‌های زاگرس را همچون مخملی سبز در ۱۱ استان کشور پوشانده است.

عرصه جنگلی که ۴۰ درصد آب شیرین کشور و معیشت ۱/۵ میلیون زاگرس نشین به آن وابسته است.

اما دخالت‌های نابخردانه انسان، همواره این تعادل را برهم زده است و ماجرا زمانی بحرانی می‌شود که جمعیت حشرات یک منطقه از محدوده‌ی طبیعی فراتر رفته و تبدیل به آفت می‌شوند.

آفاتی که بیش از دو دهه، است که حیات گونه‌ی ارزشمند بلوط را به خطر انداخته است.

خوزستان با ۹۸۰ هزار هکتارعرصه‌های جنگلی سومین استان کشور از لحاظ پوشش گیاهی حوزه‌ی زاگرسی است و هرساله با بروز کم آبی جنگل‌های بلوط خوزستان مورد هجوم آفات قرار می گیرد.

.

مطالب مرتبط

همزمان با ایام بهار، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های بلوط استان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ خان محمدیان معاون حفاظت جنگل ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط در سطح هفت هزارو ۲۲۴ هکتار در شهرستان های کهگیلویه، لنده، باشت، بهمئی، بویراحمد و دنا با استفاده با محلول BT آغاز شده است . ...
No Thoughts on ضرورت حفاظت از جنگلهای بلوط در برابر آفات + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>