سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کلینیک گیاهپزشکی, گیلان  »   كنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مركبات و چای با استفاده از کفشدوزک کریپتولموس
13 خرداد 1402 , ساعت 13:14

کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای با استفاده از کفشدوزک کریپتولموس

کفشدوزک کریپتولموس در برخی از انسکتاریوم‏ های شمال و جنوب كشور، پرورش و برای کنترل شپشک های مرکبات، چای و گیاهان زینتی رهاسازی می شود.

برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع “کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای” با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه ۸ خرداد ماه سال جاری در شهرستان کومله استان گیلان برگزار گردید .

در این دوره آموزشی، ابتدا دکتر زهرا مجیب حق قدم، محقق مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان هدف از برگزاری برنامه انتقال یافته های تحقیقاتی به کشاورزان را برای حاضرین تشریح کرد و سپس آقای دکتر ملکشی به تشریح فعالیت­ هایی که در زمینه کنترل بیولوژیک شپشک­ های آرد آلود مرکبات و چای در سال­های گذشته در استان های گیلان و مازندران اجرا شده است را به صورت مصور و با جزئیات برای شرکت کنندگان توضیح داد:

روش‌های بهره‌برداری متکی بر مواد شیمیایی، در کوتاه مدت بازده خوبی دارد، اما پایدار نبوده و آلاینده محیط زیست می باشد. کنترل بیولوژیک آفات از روش‌های مهار جمعیت آفات بوده که کنترل پایدار را به ارمغان می آورد و برای محیط‏ زیست نیز آلاینده نمی ‏باشد.

کفشدوزک کریپتولموس C. montrouzieri گونه شپشک ‏خوار بومی کشور استرالیا است که در سال ۱۸۸۸ میلادی برای کنترل آفات معرفی شد. مراحل لاروی و بالغ این شکارگر از شپشک ‏های آردآلود تغذیه می‏ کنند.

این گونه در سال ۱۳۴۵ توسط موسسه تحقیقات گیاه‏پزشکی کشور از کشور اسپانیا وارد ایران شد و در انسکتاریوم آزمایشگاه تنکابن پرورش داده شد. در حال حاضر، کفشدوزک کریپتولموس در برخی از انسکتاریوم‏ های شمال و جنوب کشور، پرورش و برای کنترل شپشک های مرکبات، چای و گیاهان زینتی رهاسازی می شود.

کنترل بیولوژیک شپشک‏ های آردآلود، معمولا با پرورش و کاربرد کفشدوزک کریپتولموس به همراه زنبور پارازیتوئید dactylopii ‏Leptomastix بکار گرفته می‌شود. لذا در کشور ما تولید انبوه و بکارگیری زنبورهای پارازیتویید نیز در دستور کار گرفته شد. هدف از برنامه پرورش انبوه، تولید حداکثر ماده‌های بارور دشمن طبیعی با حداقل کار انسانی، در کوتاه‏ترین زمان و با پایین‌ترین هزینه ممکن است. در این برنامه شپشک‌های آرد‌آلود را در انسکتاریوم ‏هایی روی غده‌های جوانه‌زده سیب‏ زمینی و کدو پرورش داده و برای کنترل شپشک‏ های آردآلود باغ‏ های چای گیلان و مازندران و باغ‏های مرکبات شرکت دشت ناز ساری استفاده کردند.

برنامه مذکور طی ۵ مرحله: ۱- شناسایی باغات چای آلوده ۲- تجهیز و بهینه سازی تولید انبوه کفشدوزک ۳- آموزش رهاسازی کفشدوزک در باغات آلوده ۴-ارزیابی آلودگی باغات پس از رهاسازی و ۵- آموزش و انتقال یافته ها به سایر بهره برداران اجراء گردید.

در پروژه کنترل بیولوژیک شپشک چای بالغ بر ۱۰ هزار هکتار از باغ‏ها بازدید شدند . سپس عملیات رهاسازی با مشارکت باغ‏داران در بیش از ۲۰۰۰ هکنار از باغ‏های آلوده انجام شد.

در پروژه تولید انبوه و رهاسازی کفشدوزک علیه شپشک های آرد آلود مرکبات نیز دانش فنی تولید کفشدوزک به کارشناسان دشت ناز ساری آموز داده شد و تعدادزیادی کفشدوزک برای باغات مرکبات دشت ناز تولید و رهاسازی شد. در حین تولید انبوه و رهاسازی به چالش ­ها و مشکلاتی برخورد شد که هر یک از آن­ها برای حاضرین تشریح شد تا در آینده تولیدکنندگان و بهره برداران به آن­ها مواجهه نشوند.

.

مطالب مرتبط

No Thoughts on کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای با استفاده از کفشدوزک کریپتولموس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>