جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   جلسه ستاد فنی مبارزه با آفات و بیماریهای گندم برگزار شد
3 دی 1397 , ساعت 14:02

در محل سازمان حفظ نباتات

جلسه ستاد فنی مبارزه با آفات و بیماریهای گندم برگزار شد

صبح امروز با حضور دکتر درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات و مهندس اسفندیاری پور مجری طرح محوری گندم و نیز کارشناسان و مدیران موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و معاونت زراعت وهمچنین مدیران حفظ نباتات ۱۵ استان جنوبی و غربی کشور جلسه کمیته فنی گیاهپزشکی مبارزه با آفات و بیماریهای گندم در محل سالن غذیر سازمان حفظ نباتات برگزار شد.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، در این جلسه دکتر درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات گفت : مهمترین وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد و حفظ امنیت غذایی از لحاظ حجم و کیفیت در کشور است که خوشبختانه در خصوص محصول استراتژیک گندم این خود کفایی در دوران حضور مهندس حجتی و تیم اجرایی ایشان در وزارت جهاد کشاورزی همواره حفظ شده و این نتیجه زحمات همه همکاران و کشاورزان عزیز بوده و باید ادامه یابد.
وی با اشاره به عملکرد خوب مبارزه با سن و سایر آفات گندم در سال گذشته افزود: امسال کار سخت تری در پیش داریم و با توجه به وضعیت اقلیمی از اسفند ماه و خصوصا ایام نوروز همه ما در کنار یکدیگر تلاش خواهیم کرد تا راندمان مبارزه از سال گذشته نیز در سطح بهتری قرار گیرد.
درگاهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سر لوحه سیاست های کاری در سازمان حفظ نباتات این است که با همکاری شرکت های دانش بنیان بتوانیم بخشی از سموم تکنیکال را خودمان در داخل کشور به مرحله تولید برسانیم که اقدامات خوبی در این زمینه انجام و در حال پیگیری هستیم.
وی گفت: در زمینه تدارک سموم تکنیکال و آماده مصرف با تلاش شبانه روزی همکاران ما در بخش آفت کش های سازمان هم اکنون هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد و تدارک لازم صورت پذیرفته که با ید با مدیریت صحیح نسبت به نیاز هر نقطه از کشور آفت کش مورد نظر تامین و مورد استفاده قرار گیرد. درگاهی افزود: میزان مصرف ماده موثره سم در ایران حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرم در هکتار است که این میزان در بسیاری از کشورهای اروپایی و پیشرفته به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم در هکتار می رسد. ولی در برخی جاها بد مصرفی وجود دارد که باید با کارهای ترویجی نسبت به اصلاح آن اقدام گردد.
درگاهی اضافه کرد: وظیفه ماست تا با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جهت نظارت بر توزیع و فروش آفت کش ها و حذف فروشگاههای غیر مجاز اقدامات جدی صورت پذیرد که این مهم با حضور آقای دکتر رمضان نژاد بعنوان رئیس جدید این سازمان و نگاه ویژه ای که ایشان نسبت به این موضوعات دارند نسبت به قبل تسهیل گردیده است لذا باید سرکشی ها و ارائه گزارش ها توسط همکاران، در استانها با جدیت بیشتر دنبال و گزارش لازم در این زمینه به سازمان ارسال شود.
وی گفت در زمینه تدارک آفت کش ها باید به سمتی حرکت کنیم که سبد سم کشور از سموم پر خطر به سمت کم خطر و از کم خطر به بیولوژیک نزدیک شود که این مهم نیز از جمله مواردی است که سازمان حفظ نباتات به شدت پیگیر آن بوده و هست لیکن هیچگاه نمی توان ادعا کرد که آفت کش در کشور وارد و یا مصرف نشود. رئیس سازمان حفظ نباتات افزود با توجه به نگاه ویژه مقام عالی وزارت در خصوص تامین نهاده ها در تخصیص ارز مورد نیاز برای کود و سم و بذر هیچگونه محدودیت و مشکلی وجود ندارد.
رئیس سازمان حفظ نباتات در خاتمه سخنان خود با تاکید بر اینکه شبکه های مراقبت در کلیه استانها باید فعال و بموقع عمل نمایند گفت: تیم مدیریتی سازمان حفظ نباتات و اینجانب نیز شخصا در زمان پیک فعالیت همکاران در بحث مبارزه با آفات و بیماریها ی گندم و خصوصا سن از اسفند ماه و نیز ایام نوروز در عرصه های کشاورزی حضور فعال و پر رنگ خواهیم داشت تا انشا الله امسال نیز همانند سال گذشته موضوعات به موقع رصد شوند و بتوانیم کارنامه بسیار خوبی در زمینه تولید گندم در کشور داشته باشیم.
در ابتدای این جلسه دکتر اکبر آهنگران مدیر کل دفتر پیش آگاهی سازمان ضمن ارائه گزارش از عملیات مبارزه با آفات و بیماریها ی گندم در سال زراعی گذشته اقدامات انجام شده را بسیار مناسب و موفق ارزیابی کرد.
وی افزود تعداد ۱۲ دستور العمل مربوط به عوامل خسارتزای گندم در سایت سازمان موجود است که لازم است مدیران حفظ نباتات در سطح کشور صرفا این دستورالعمل ها را استفاده و اجرا نمایند.
در ادامه مهندس سیعد معین مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان با ارائه گزارشی از وضعیت مبارزه با سن در سال زراعی گذشته گفت در سطح کشور به طور متوسط میزان سن زدگی گندم کمتر از نیم درصد بود که رکورد بسیار خوب و قابل قبولی است. وی اضافه کرد با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی در سال زراعی جدید شرایط ریزش سن وطغیان آفات و بیماریهای گندم به طور کلی در کشور مساعد است و شاهد افزایش آن خواهیم بود و احتمالا مبارزه با سن حدود ۲۰ روز زودتر از سال گذشته و قبل از نوروز شروع خواهد شد که آمادگی کامل در این زمینه وجود دارد.
در ادامه جلسه نیز مدیران و نمایندگان حفظ نباتات استانهای حاضر در جلسه تک تک نسبت به ارائه گزارش وضعیت استان خود در مبارزه با آفات و بیماری های گندم را ارائه و مشکلات و موارد استان خود را مطرح و بحث و بررسی و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ گردید.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on جلسه ستاد فنی مبارزه با آفات و بیماریهای گندم برگزار شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>