پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مصرف سموم کشاورزی در ایران از میانگین جهانی کمتر است
14 آذر 1397 , ساعت 8:36

مدیرکل دفتر محیط زیست وزارت جهادکشاورزی:

مصرف سموم کشاورزی در ایران از میانگین جهانی کمتر است

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصرف سموم دفع آفات کشاورزی در ایران بر اساس بررسی ها و تحقیقات میدانی از میانگین جهانی کمتر است.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد کشاورزی گفت: مصرف سموم دفع آفات کشاورزی در ایران بر اساس بررسی ها و تحقیقات میدانی از میانگین جهانی کمتر است.
سعید سعادت روز سه شنبه در نشست هم اندیشی کشاورزی حفاظتی و استانداردسازی تولیدات کشاورزی با محوریت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در سرسرای اداری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: میانگین جهانی مصرف سموم کشاورزی یک هزار و ۲۰۰ گرم در هکتار است در حالی که این میزان در کشور ما بین ۵۶۰ تا ۷۰۰ گرم در هکتار است که با برنامه های آموزشی و مبارزه بیولوژیکی با آفات، این میزان مصرف هر سال رو به کاهش است.
وی بیان کرد: مصرف سموم دفع آفات در بخش زراعت و باغداری در کشور، ۴۰ درصد کمتر از متوسط جهانی است.
سعادت با بیان اینکه در برخی مناطق کشور بدمصرفی سموم دفع آفات سبب آلودگی محیط زیست و محصولات کشاورزی شده افزود: تولید غذای سالم گواهی شده و ارکانیک از اولویت های وزارت جهادکشاورزی است.
وی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در جهان بر اثر آفات از بین می رود ادامه داد: شیوع آفات کشاورزی در جهان ، استفاده از آفت کش ها را بیشتر کرده ولی در سال های آینده چاره ای جز کنترل و کاهش مصرف سموم شیمیایی که محیط زیست را به شدت با مخاطرات جدی رو به رو کرده وجود نخواهد داشت.

رتبه ۱۱۶جهانی ایران در مصرف کود شیمیایی
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران در مصرف کود شیمیایی در میان بیش از ۲۰۰ کشور جهان ، رتبه ۱۱۶را دارد.
سعادت افزود:در ایران به ازای هرهکتار ۸۹ کیلوگرم کود استفاده می شود در حالی که میانگین جهانی مصرف کود شیمیایی ۱۰۱ کیلوگرم در هر هکتار است.
وی با اشاره به اینکه با کشاورزی حفاظتی ، مصرف کود شیمیایی رو به کاهش است بیان کرد: با این حال هنوز مناطقی از کشور با بدمصرفی کود شیمیایی و مصرف خودسرانه رو به رو است که باید در این زمینه کارهای ترویجی و آموزشی صورت گیرد.
مشاور وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزود: خاک های کشور در معرض آلودگی و فقر مواد آلی رو به رو بوده به گونه ای که بیشتر خاک های ما در زمینه کمبود فسفر با ۷۰درصد و پتاسیم با ۴۰درصد در فقر و مضیقه هستند.

تولید سالانه ۱۲۰میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در ایران
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهاد کشاورزی ، همچنین گفت: سالانه حدود ۱۲۰میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در ایران تولید می شود و این میزان هر سال رو به افزایش است.
سعادت به ضرورت افزایش تولیدات کشاورزی در ایران با توجه به روند رو به رشد جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: افزایش تولیدات کشاورزی ،محصول گواهی شده و ارگانیک باید همراه با تقویت خاک و کاهش آلودگی محیط زیست باشد.
وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۵۰میلادی جمعیت جهان ۲ برابر خواهد شد گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای افزایش امنیت غذایی خود و پاسخگویی به نیازهای غذایی به سمت کشاورزی حفاظتی و تولید محصولات سالم رفته اند.
به گزارش ایرنا در این نشست هم اندیشی که جمعی از کارشناسان و صاحب نظران آب و خاک حضور داشتند راه های توسعه کشاورزی حفاظتی و پیشگیری از آلودگی و تخریب خاک در خوزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۱۴آذر (پنجم دسامبر) روز جهانی خاک است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on مصرف سموم کشاورزی در ایران از میانگین جهانی کمتر است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>