پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   شیوع دو آفت چوبخوار خرما در استان بوشهر
19 خرداد 1395 , ساعت 11:29

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خبر داد:

شیوع دو آفت چوبخوار خرما در استان بوشهر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: شاهد تشدید فعالیت آفات چوبخوار در باغات خرمای استان می باشیم.

 

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، مدیر حفظ نباتات این سازمان  گفت: با توجه به وقوع خشکسالی‌های اخیر و ضعف بنیه درختان، در سال های اخیر شاهد تشدید فعالیت و خسارت‌زایی فراوان آفات چوبخوار خرما شامل سوسک کرگدنی (سوسک شاخدار) و سوسک شاخک بلند در سطح باغات خرمای استان بوده‌ایم.

احمد سبحانی افزود: این آفات در داخل تاج، داخل تنه، دم خوشه‌ها و قاعده دمبرگ‌ها فعالیت نموده و باعث خسارت فراوان هم به محصول و هم به تنه و شاخ و برگ شده و در نهایت کاهش کمی و کیفی محصول را به دنبال خواهند داشت.

وی گفت: عمده خسارت آفت در مرحله لاروی اتفاق می‌افتد که در شرایط حاد، لاروها با تغذیه از اعماق تنه و پوک کردن آن حتی باعث فرو افتادن درختان هم می‌شود. هر دو آفت در طول سال یک نسل داشته و آگاهی از زیست شناسی آفت، نقش مهمی در پایین آوردن جمعیت آفت به زیر آستانه خسارت اقتصادی دارد.

سبحانی ادامه داد: زمان ظهور حشرات بالغ اوایل خرداد ماه به بعد است که معمولا به سمت نور جلب می‌شوند و باغداران می توانند از حضور آنها در باغ مطلع شوند.

وی در پایان گفت: برای مقابله با آفات مزبور انجام عملیات به‌زراعی نخیلات شامل تغذیه مناسب با کودهای آلی و شیمیایی، آبیاری مناسب (در حد امکان)، تکریب (قطع قاعده دمبرگ) و از بین بردن بقایای آن، حذف دم خوشه‌ها و برگ‌های اضافی و از بین بردن آنها، مبارزه با علف های هرز، استفاده از تله نوری جهت به دام انداختن حشرات کامل در خرداد و تیرماه و استفاده از سموم تدخینی از قبیل فسفید آلومینیوم (فستوکسین) با کشیدن پلاستیک دور تنه درختان به منظور نفوذ در تنه، استفاده مستقیم از حشره‌کش‌های تدخینی نظیر دورسبان، اکتیلیک و پروفنفوس به صورت محلول پاشی قابل توصیه می‌باشد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/1dA3AV

مطالب مرتبط

No Thoughts on شیوع دو آفت چوبخوار خرما در استان بوشهر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>