آتش زدن پس از دروی مزارع و مرگ خاک گلستان

آتش مزارع

چاپ

این روزها کشاورزان زمین خود را پس از برداشت محصولات پاییزه بویژه غلات برای کشت بعدی آماده و بدون توجه به آسیب وارده به خاک، بقایای محصول مانده در زمین را آتش می زنند تا امکان شخم زودتر آن فراهم شود غافل از آنکه خاک و مواد مغذی آن را نابود می کنند.
آتش زدن بقایای محصولات برداشت شده علاوه بر آسیب به خاک در بسیاری از موارد نیز گسترش یافته و اراضی همجوار که محصول آن هنوز درو نشده است را نیز طعمه خود می کند.
این آتش های خواسته و ناخواسته امسال از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون، محصول افزون بر ۳۰۰ هکتار از گندم زارهای استان را به خاکستر تبدیل کرده است.
آتش زدن باقی مانده محصولات پاییزه در کشتزارهای استان گلستان از سال های دور و بیشتر با هدف آماده سازی این اراضی برای کشت دوم بهاره و تابستانه صورت می گیرد که این اقدام هم اینک ناخواسته به فرهنگ اشتباهی در حوزه کشاورزی تبدیل شده است.
هر سال دست اندرکاران بخش کشاورزی قبل از آغاز زمان برداشت محصول نسبت به آتش زدن بقایای کاه و کلش هشدار می دهند و با صدور اطلاعیه از طریق رسانه ها از کشاورزان می خواهند که اقدام به این کار نکنند ولی کشاورز بدون توجه به این مهم کاه و کلش محصول را در مزرعه خود به آتش می کشد.
با توجه به کشاورزی محور بودن گلستان، اهمیت خاک و ممانعت از آلودگی زیست محیطی منطقه لازم است سرمایه گذاری بیش از گذشته در امر فرهنگ سازی برای خودداری از آتش زدن بقایای کاه و کلش انجام شود.

آتش مزارع
به گفته یک کارشناس کشاورزی گلستان، سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول، میکرو ارگانیزم های خاک از جمله انواع باکتری، قارچ، جلبک و گلسنگ و همچنین مواد آلی خاک را نابود کرده و علاوه بر این که مواد مغذی آن را از بین می برد، آلودگی محیط زیست را نیز به دنبال دارد.
سید عبدالله حسینی اضافه کرد: کشاورزان به مواد موجود در بقایای محصول پس از برداشت که به حاصلخیزی خاک مزرعه کمک می کند بی توجه بوده و با سوزاندن این بقایای گیاهی، خاک مزرعه را از لحاظ مواد مغذی فقیر می کنند.
وی بهترین راهکار برای ممانعت از آتش زدن کاه و کلش در مزرعه و فراهم کردن زمینه آماده سازی برای کشت محصول بعدی را استفاده از دستگاه ‘ساقه خردکن’ بیان کرد.
در این زمینه پیشنهاد می شود که دستگاه های مرتبط با کشاورزی در گلستان برای رهایی استان از این معضل و نجات خاک به راهکار مزبور توجه کرده و از کشاورزان برای تهیه دستگاه ساقه خردکن حمایت کنند تا با کمک این وسیله، ساقه های ضخیم و بقایای موجود روی سطح خاک به قطعات بسیار ریز تبدیل و مزاحم عملیات زراعی کشت محصول بعدی نباشد.

fields fire2
استاندار گلستان در نشست اخیر با مسوولان محیط زیست و دستگاه قضایی استان با گلایه از آتش زدن زمین های زیر کشت گندم بعد از برداشت این محصول، گفت: در روزهای آینده برداشت گندم در گلستان پایان می یابد ولی برخی کشاورزان با آتش زدن بقایای کشاورزی موجبات مرگ خاک را فراهم می کنند که به شدت باید از این کار بپرهیزند.
حسن صادقلو افزود: تاکنون کسی هم به دنبال حل این مشکل نرفته است تا عدد و آمار آسیب های آن مشخص شود.
طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی گلستان هر سال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت محصول های پاییزه شامل گندم، جو و کلزا اختصاص می یابد و کشاورزان پس از برداشت در بهار، برای کشت دوم این اراضی را آماده می کنند.
در سال زراعی جاری افزون بر ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به کشت گندم و بیش از ۸۷ هزار هکتار به جو اختصاص دارد. برداشت هر دو محصول هم اینک در حال انجام است.
استان گلستان واقع در شمال کشور دارای ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی است و از قطب های مهم تولید محصولات زراعی از جمله گندم در کشور به شمار می رود.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ebEztJ