شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی
شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی
مدیران دستگاه‌ها و سامانه‌های مرتبط با تولید و عرضه محصولات کشاورزی معتقدند که وظیفه نظارت بر روند تولید محصولات کشاورزی و تعامل با درگاه ملی مجوز‌ها بر عهده آنهاست و نباید در این زمینه موازی کاری شود.

­مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در فرایند شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی، بخش باغبانی نسبت به سایر بخش‌ها پیشرو‌تر است گفت: از ۳ میلیون هکتار سطح باغ‌های کشور، تاکنون برای ۶۰۰ هزار هکتار شناسنامه صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما ؛ داریوش سالم پور، مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی، آقای حجت الله علیمحمدی – رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و در استودیوی دیگر: محمد شفیع ملک زاده – مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی دیروز با حضور در رسانه ملی میز اقتصاد، چالش‌ها و مزایای شناسه دار کردن محصولات کشاورزی را بررسی کردند.

مقدمه مجری: می‌خواهیم در مورد استاندارد سازی تولید با شناسه دار کردن محصولات کشاورزی صحبت کنیم.
طرح شناسه دار کردن محصولات کشاورزی یکی از راهبرد‌های بسیار مهم وزارت جهاد کشاورزی در ساماندهی و استانداردسازی تولید محصولات کشاورزی کشور است، طبق بند الف ماده ۳۵ برنامه هفتم پیشرفت شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی به منظور ایجاد قابلیت رهگیری و شناسایی مبدا تولید محصولات کشاورزی و بهینه سازی مصرف نهاده‌ها در مبدا توسط وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت اتاق اصناف کشاورزی و منابع طبیعی ایران و همچنین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی به کشاورز این کمک را می‌کند که به صورت تخصصی و معین‌تر محصولات خود را معرفی بکند. دنیا محصولات صادرات محور می‌خواهد و برای این که ما هم بتوانیم محصولات صادرات محور داشته باشیم نیاز هست که این کنترل را روی محصولات کشاورزی مان داشته باشیم و شناسه دار کردن محصولات کشاورزی می‌تواند ما را به این هدف نزدیک کند.

سوال: چه چالش‌هایی سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی ما را تهدید می‌کند و چه کار‌هایی برای آن انجام دادید؟
سالم پور: بخش کشاورزی کشور به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور و تامین امنیت غذایی کشور با سطحی بیش از ۱۸ میلیون هکتار و تولید سالانه ۱۲۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین نیاز‌های داخلی و مازاد بر نیاز داخلی در صادرات و ارزآوری دارد، زیربخش باغبانی هم بعنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و شاخص‌ترین بخش‌های کشاورزی با سطحی حدود سه میلیون هکتار واحد‌های تولیدی باغبانی و تولید سالانه بیش از ۲۶ میلیون تن انواع محصولات باغبانی به سبب مزیت‌های نسبی که ما داریم هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ اقلیمی و هم به لحاظ صادرات محور بودن با زحمت همه باغداران و فعالین این بخش محصولات با کیفیت و صادرات محور تولید می‌شود، به نحوی که محصولات ما علاوه بر این که صد در صد نیاز داخلی را تامین می‌کنند و صد در صد نیاز صنایع فرآوری را تامین می‌کنند، سالانه حدود سه میلیارد دلار ما مازاد بر نیاز داخلی هم صادرات داریم، محصولات باغبانی کشور از کیفیت و سلامت خوبی برخوردارند، به ۱۵۳ کشور ما صادرات داریم عمده‌ترین محصولات صادراتی ما سیب، پسته، خرما، کیوی، مرکبات، محصولات گلخانه‌ای است، زیربخش باغبانی هم ۲۰ درصد سطح اراضی کشاورزی را در اختیار دارد و هم ۲۰ درصد تولید را، ولی حدود ۴۰ درصد اشتغال و ۵۰ درصد درآمد ارزی کشور در بخش کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است.

سوال: چقدر از این ظرفیت استفاده شده و این که شناسه دار کردن محصولات کشاورزی چقدر می‌تواند به افزایش این ظرفیت کمک کند؟
سالم پور: یکی از وظایف ذاتی وزارتخانه و معاونت باغبانی تولید محصول کافی و سالم است، ما از سنوات گذشته بر اساس وظایف ذاتی و قانونی خودمان، اقدام کردیم به شناسایی بستر‌های تولید و شناسنامه دار کردن واحد‌های تولیدی باغبانی به نحوی که با ابلاغیه وزیر محترم وقت جهاد کشاورزی از ۶ دیماه ۱۴۰۰ فرآیند شناسنامه دار کردن باغبانی شروع شده، که این موضوع در مدنظر قانونگذار محترم هم بوده و امسال بر اساس بند الف ماده ۳۵ برنامه هفتم پیشرفت شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی و بستر‌های تولید مکلف و تکلیف شده به وزارتخانه.

سوال: این تکلیف مدت زیادی است که داده شده، دو سال مدت مناسبی است برای این موضوع، چقدر از آن اجرایی شده؟
سالم پور: ما شاید به نحوی بتوان گفت که بخش باغبانی جلوتر از سایر بخش‌های کشاورزی این فرآیند شناسنامه دار کردن را شروع کرده، به نحوی که ما از ۳ میلیون هکتار سطح باغات مان تا الان ۶۰۰ هزار هکتار آن شناسنامه صادر شده، بستر‌های تولید شناسایی شده حالا این شناسنامه دار کردن واحد‌های تولیدی باغبانی چه حسنی دارد؟ ما تا شناسنامه محصولات خودمان را و شناسنامه بستر‌های تولید خودمان را ندانیم، نمی‌توانیم برای برنامه ریزی و سیاستگذاری کنیم برای آینده.
سوال: الان شما متولی هستید یا ناظر؟
سالم پور: این با همکاری اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و وزارتخانه بعنوان متولی اصلی آن است ولی با اجرای اتاق اصناف کشاورزی در بحث شناسایی بستر‌های تولید و اجرای سازمان نظام مهندسی کشاورزی در بحث نظارت بر فرآیند تولید محصول سالم است، که این دو تا تشکل بعنوان دو تا بازوی اجرایی وزارتخانه بعنوان دو تا تشکل ان جی او مهم همیشه در کنار وزارتخانه بوده، ما هم نظارت عالیه داریم بر روند صدور شناسنامه.

سوال: پس هم متولی هستید و هم ناظر ؟

سالم پور: بله ناظر عالی

سوال: آقای علیمحمدی؛ ۱۷ درصد روند کار شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی بعد از دو سال انجام شده، اقای سالم پور فرمودند که سازمان متبوع شما بازوی اجرایی وزارتخانه است، چقدر این بازوی اجرایی کمک کرده؟ چرا ۱۷ درصد مانده؟ بعد از دو سال ۱۷ درصد عدد خیلی کمی است.

علیمحمدی: واقعیت امر بحث این ماده قانونی که شما الان فرمودید اگر دقت کرده باشید، جرقه آن از زمانی اتفاق افتاد که ما برگشت محصولات کشاورزی را از کشور‌های هدف داشتیم. قانونگذار بخاطر این که بتواند از تولیدات داخلی کشور حمایت بکند این ماده قانونی را فقط برای حمایت از کشاورزان تصویب کرد که این جا ما نگاه مان این است که از تولیدات داخلی حمایت کنیم و از کشاورزان مان دفاع بکنیم که محصولات ما در رده یا تراز اول دنیا است.

سوال: دلیل برگشت‌ها چه بود؟
علیمحمدی: یکسری بحث‌ها توضیح می‌دهم در مسیر کارمان، این که وقتی شما محصولاتی که تولید می‌کنید کشاورز ما در زمین خودش، در باغ خودش در واحد یا فارم خودش محصولاتی را ارائه می‌کند که از آن به بعد اختیاری در بازارداخلی و خارجی ندارد، ممکن است بازرگانان، تاجران بیایند این بحث را پیش ببرند به همین خاطر همه مشکلاتی که در برگشت محصولات داشت بعهده کشاورز بود می‌گفتند محصولات کشاورزی که تولید شده دارای ایراداتی مثلا باقیمانده سموم دارد و باقیمانده عناصر و فلزات سنگین دارد، قانونگذار که ما در سازمان نظام مهندسی بعنوان متولی بخش تخصصی و فنی مهندسی هستیم، یکی از اهداف اصلی مان این است که در جهت افزایش کمی و کیفی باید ورود کنیم اصلا نظام‌مند کردن تولید به سازمان نظام مندی است و آمده گفته که اتاق اصناف کشاورزی، سازمان نظام مهندسی و وزارت جهاد کشاورزی با هم باید این کار را انجام بدهند، اتاق اصناف وظیفه صنفی خودش را دارد سازمان نظام مهندسی وظیفه فنی مهندسی خودش را دارد وزارت جهاد کشاورزی هم ناظر عالی است، مجری نمی‌تواند باشد.

سوال: البته آقای سالم پور فرمودند که ما متولی هم هستیم
علیمحمدی: الان توضیح می‌دهم. بحث متولی گری که اصلا دولت ندارد معمولا در بحث تولید همه بخش خصوصی و دیروز هم حضرت آقا تاکید فراوانی داشتند این را به نظر من برای ما فصل الخطاب است که تولید کننده اصلی ما بخش خصوصی است. نقش حمایتی و نظارتی برای دولت است که دولت باید بعنوان حامی و ناظر کمک کند که راهنمایی بکند مسیر را، ما در شناسنامه دار کردن یک خلط بحثی داریم بدون تعارف بگوییم این جا بهرحال مردم نگاه می‌کنند و قضاوت هم خواهند کرد وقتی می‌گوییم هدف قانونگذار دفاع از حقوق کشاورزان است یعنی این که ما محصولاتی که صادر می‌کنیم بخاطر این که به دنیا ثابت بکنیم و سند دارش بکنیم که این محصولی که ما صادر کردیم این فرآیند تولیدش است و فرآیند مصرف سموم است، کود است، نهاده است و این مسیر را داریم برای آن نهایی می‌کنیم و این کار تخصصی است و ما هم الحمدالله آمدیم این کار را انجام دادیم در سامانه سانکای خودمان این فرآیند کاملا مشخص شده است و از همه مهم‌تر این که ما بعنوان دستگاه‌های خصوصی نمی‌توانیم در اموراتی که مربوط به دستگاه‌های نظارتی است و یا حتی ناظرانی که وزارت باشد دخالت کنیم، سامانه‌ای به نام درگاه ملی مجوز‌ها یک سامانه ملی است که بر اساس قانون هیئت مقررات زدایی تصویب شده و بعد از آن هم سامانه سماک که کاملا بخش تخصصی کشاورزی است این سامانه‌ها به هم لینک هستند کلیه فرآیند‌ها باید از طریق این دو درگاه انجام شود.

سوال: دو درگاه یا سه درگاه؟
علیمحمدی: درگاه ملی مجوز‌ها متصل است به سماک از سماک متصل است به سانکا، سامانه سانکا فقط متخصص را معرفی می‌کند و سبک فعلا اتصال ندارد، بخاطر یکسری مسائل اتصال ندارد. به همین خاطر یکی از بحث‌هایی که ما داریم این که انشاالله دوستان هم کمک کنند این سامانه سبک هم این اتصال روی آن انجام شود که بتوانیم برای مردم یک کار خوب انجام بدهیم.

سوال: سه تا سامانه را مطرح کردید به اضافه سامانه ملی صدور مجوز‌ها، می‌شود چهارتا سامانه، این زنجیره به هم متصل هستند برای کار‌های متفاوت یا دارند کار‌های موازی انجام می‌دهند؟
علیمحمدی: درگاه ملی مجوز‌ها که اصلی‌ترین است و سامانه مجوز‌ها است و مصوب مجلس است و خیلی هم جدی هستند و خیلی از دستگاه‌ها که از طریق این درگاه در بحث صدور مجوز‌ها ورود پیدا نکردند بعنوان افراد خاطی دارند معرفی می‌شوند دستگاه قضایی، سازمان نظام مهندسی جزء اولین دستگاهی بوده که الان دقت بکنید در رتبه بندی، بالاترین مقام را در بحث صدور مجوز‌ها در درگاه ملی مجوز‌ها دارد درگاه ملی مجوز‌ها اصلا درگاه ورودی است یعنی هر بهره بردار هر فرد ایرانی از این درگاه می‌تواند درخواست مجوز را بکند.

سوال: اول می‌رود به سامانه وزارت کشاورزی؟
علیمحمدی: حالا این تقاضایش بخش کشاورزی است این درگاه به سامانه سماک متصل است می‌آید بخش کشاورزی، سامانه سماک هم ما به استناد قانون نظام جامع دامپروری و قانون افزایش بهره وری چند تا مجوز را خودمان انجام می‌دهیم و این جا به هم لینک هستیم ما برای این که به کارشناس متخصص ارجاع بدهیم به سامانه سانکای ما هم لینک است یعنی اتصال به صورت اتومات برقرار است و این می‌تواند خیلی کمک کند یعنی بدون این که افراد ورود پیدا کنند به صورت هوشمند این درگاه به هم متصلند و می‌توانند مسیر را طی کنند.

سوال: کار‌های موازی انجام می‌دهند یا کار‌هایی که زنجیره وار به هم متصل هستند؟
علیمحمدی: اصلا موازی نیست، همه این‌ها بر اساس ساختار داخلی وزارت جهاد کشاورزی است. اگر بخواهیم شاخصی را به این درگاه اضافه کنیم باید از طریق مدیر فناوری اطلاعات وزارتخانه باشد بدون اذن دوستان ما نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم، چون متولی اصلی سامانه سماک وزارت جهاد کشاورزی است. این را می‌خواهم عرض کنم بخاطر این که هدفمند کنیم به همه دستگاه‌ها نظارت بکنند بر فعالیت فنی ما، به همین خاطر می‌گویم به هم متصل هستند یعنی وزارت جهاد کشاورزی به صورت آنلاین می‌تواند مسیر را نظارت کند، پیگیری بکند و هر کجایی ایراد دارد هم خیلی راحت می‌تواند ورود کند و برخورد بکند. به همین خاطر نگاه ما این است که اگر قرار است کشور یک سامانه باشد خواهش از دوستان داریم که یک سامانه بپذیرید و مردم را در دو راهی و سه راهی قرار ندهیم که مردم خدایی نکرده مسیر‌های انحرافی را طی کنند.

سوال: آقای ملک زاده؛ از شما این سوال را بپرسم که این سه سامانه چطور کار می‌کنند الان ما می‌بینیم که اصناف یک سامانه دارد وزارت جهاد یک سامانه دارد نظام مهندسی یک سامانه دارد، آقای علیمحمدی هم گفتند که بهتر است یک سامانه بشود نظر شما چیست؟
ملک زاده: بهرحال همین طور که دوستان فرمودند، بخش کشاورزی ما مخصوصا برای شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی که الان صحبت آن است و در برنامه هفتم هم وزارت جهاد مکلف شده که با همکاری اتاق اصناف کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی این وظیفه را به درستی انجام بدهند که اهداف این را دوستان توضیح د ادند، هر دستگاهی یک وظیفه خاصی را دارد و قانون هم مشخص کرده که بر اساس ظرفیت‌های قانونی که هر دستگاه، هر تشکل، هر نهاد در کشور ما دارد، وظیفه اش را به خوبی انجام بدهد، یک وظیفه خاصی وزارت جهاد دارد که کنترل عوامل آلوده و شناسنامه دار کردن محصولات در اصل وظیفه وزارت جهاد است که این را با تصدی گری به تشکل‌ها آمده برنامه برای آن دیده است هر تشکل در اصل یک سامانه اختصاصی دارد، سامانه سبک نظام صنفی که شاید چیزی حدود ده سال این سامانه تهیه شده در اتاق اصناف کشاورزی آزمایشات خودش را انجام داده و حتی در وزارت جهاد کشاورزی در فرآخوانی که صورت گرفت در سال ۹۹ برای بررسی سامانه‌ها شاید بیش از ۱۷۰-۱۸۰ سامانه آمد و بررسی شد و سامانه سبک به خاطر کامل بودنش و بخاطر این که تمام خواسته‌هایی که وزارت جهاد و بخش کشاورزی داشت در این سامانه دیده شده بود بعنوان یکی از سامانه‌های برتر شناخته شد، این در تمام قوانین ما در دستورالعمل‌ها، اساسنامه‌ها بعنوان سامانه اختصاصی اتاق اصناف کشاورزی کاملا مصوب شده همین جور در هیئت عالی نظارت توسط ۷ تا وزیر این مصوب و تایید شده که سامانه اختصاصی ما سامانه سبک است.

سوال: آقای ملک زاده شما فرمودید که سامانه شما ۱۰ سال است که کار می‌کند همه آن مولفه‌ها و شاخص‌ها و این‌ها را هم در وزارت جهاد کشاورزی پشت سر گذاشته و الان کار می‌کند چرا متصل نیست به این دو سامانه دیگر؟
ملک زاده: می‌خواستم عرض کنم، طبق قانون، قانون سازمان فناوری و قانون اتاق اصناف گفته این سامانه، سامانه اختصاصی اتاق اصناف کشاورزی این حق را دارد که مستقیما وصل بشود به درگاه ملی صدور مجوزها، اما با نظر وزارت جهاد که گفتند از طریق سامانه سماک باشد، ما هم پذیرفتیم و این کار را قبول کردیم که در اسفندماه سال گذشته با دستور وزیر وقت این کار بررسی شد و خوشبختانه اتصال هم در فروردین ماه شروع شد، اما متاسفانه بنا به دلایلی بعد از دو روز آمدند سامانه را قطع کردند بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی.

سوال: همین جا صحبت تان را نگه دارید، آقای سالم پور چرا دستور دادید که این سامانه متصل نباشد بعد از دو روز؟ علت چیست؟
سالم پور: وزارت جهاد کشاورزی یک بخشی دارد بعنوان مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات که وظیفه ساماندهی همین سامانه‌های اینترنتی و شبکه‌های آنلاین را دارد، یکسری اشکالات زیرساختی این سامانه سبک اوایل داشته که بر اساس آن مقرراتی که باید اتصال پیدا می‌کرده یا آن ایرادات حقوقی و قانونی اش را رفع می‌کرده، این ایرادات زیرساختی رفع شده و در حال اتصال هستند.

سوال: یعنی اسفندماه که دستور انجام شد و ده سال هم این سامانه کار می‌کرده مشکلاتش را داشته و بعد یک دفعه مشکل پیدا کرده؟ چه اتفاقی افتاده؟
سالم پور: نه، این سامانه که مختص خود اتاق اصناف بوده اصلا وزارتخانه که با آن کاری نداشته، این قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور هم نیمه دوم امسال ابلاغ شده و ما هنوز ….

سوال: برای این شناسه دار کردن از برنامه ششم این بوده؟
علیمحمدی: نه اصلا در قانون نبوده امسال در برنامه هفتم این تکلیف شده به وزارت جهاد و نیمه دوم هم ابلاغ شده ما از قانون و از برنامه جلوتر هستیم بخش باغبانی، برنامه امسال ما ۵۴۸ هزار هکتار شناسنامه دار کردن بوده که ما بیش از ۵۹۰ هزار هکتار شناسنامه صادر شده و طی برنامه هفتم انشاالله دیگر کل عرصه‌های تولید و محصولات باغبانی زیر پوشش خواهد رفت.

سوال: یعنی در فاصله ۵ ساله برنامه هفتم شما این شناسنامه دار کردن را کامل می‌کنید؟
علیمحمدی: بله

سوال: آقای ملک زاده صحبت شما فراموش نشود، این را هم بگویید که اتاق اصناف، چون نزدیکترین نهادی است که نزدیک به کشاورز هست، چون دو تا بخش قبلی که راجع به آنها صحبت کردیم آنها دارند یکسری کار‌هایی را در حوزه حاکمیتی بیشتر انجام می‌دهند آن کسی که در کف میدان است اصناف است و کشاورز‌ها بیشتر با آن در ارتباطند الان آقای سالم پور هم که گفتند این اتصال انجام می‌شود و یکسری زیرساخت‌ها مشکل دار بوده شما فکر می‌کنید که کشاورزان چقدر دسترسی مناسب دارند به سامانه‌هایی که الان در مورد آنها صحبت شد مشکل کشاورزان برای این که در این سامانه‌ها قرار بگیرند و محصولات شان را ثبت کنند چه چیز‌هایی است؟
ملک زاده: من قبل از جواب این سوال ادامه آن صحبتم را عرض کنم، ایراد‌هایی که فرمودند ما هیچگونه مشکلی سامانه مان نداشت، اما.

سوال: نداشت یا ندارد؟
ملک زاده: اصلا نه داشت و نه دارد، چرا؟ چون که آن زمان از این ۱۴۰-۱۵۰ سامانه‌ای که در وزارت جهاد دارد کار می‌کند از هیچکدام نه سند مالکیت خواستند، نه تاییدیه فناوری خواستند این را همین الان هم شما می‌توانید تحقیق کنید و متوجه جریان می‌شوید، نه تاییدیه ماهر خواستند، نه امنیت افتا خواستند فقط روی سامانه سبک نظام صنفی دست گذاشتند گفتند این مالکیت شخصی دارد و این فلان است و ما را وادار کردند در طول این مدت رفتیم همه این مراحل را طی کردیم، همه این اسنادی را که خواستند تهیه کردیم در صورتی که در حال حاضر هیچ کدام از سامانه‌های وزارت جهاد این مسائل را نه از آنها خواستند و نه دارند و به همین بهانه‌ها متاسفانه آمدند سامانه ما را قطع کردند که حالا این جا درست نیست من بخواهم در این بحث تلویزیون و رسانه عمومی این مسائل را توضیح بدهم، اما در رابطه با موضوعی که فرمودید بحث ارتباط اتاق اصناف با کشاورزان بله، خط مقدم این تشکل‌ها و این کار‌های اجرایی اتاق اصناف است که نماینده کشاورزان هستند.

در استودیوی موازی برنامه محمدشفیع ملک زاده مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی: و خدا را شکر در بحث اول این سامانه دسترسی اول برای کشاورزان و متقاضیان تعریف شده یعنی هر کشاورزی با گوشی همراه خودش با لپ تاپ با مراجعه به کافی نت‌ها و دفاتر نظام صنفی در هر شهرستان می‌تواند مراجعه بکند درخواستش را بدهد تمام اطلاعات و اسنادش را بارگذاری بکند و کارشناس‌هایی که شخص شده در این سامانه که کارشناسان اکثرا از خود سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند یا کارشناسان خود مدیریت‌های جهاد کشاورزی هستند اینها مراجعه می‌کنند کارشناس می‌آید بازدیدش را به طور میدانی انجام می‌دهد نقش برداری همه کار‌ها را با اطلاعات دقیق از مصرف نهاده‌ها از نوع و ارقام درختان و انواع زراعت و محصولات دیگر مشخص می‌کند بارگذاری می‌کند یعنی بر اساس یک راستی آزمایی دقیق این کار دارد صورت می‌گیرد، اما متأسفانه این سامانه‌ای که امروز ما را بالاجبار واردش می‌کنند و می‌گویند کشاورز باید بیاید از این طریق ورود پیدا بکند.

سؤال: کدام سامانه آقای ملک زاده؟

ملک زاده: سامانه‌ای که الان سامانه ملی که باید از طریق سامانه سماک کشاورزان متصل بشوند متأسفانه، چون بازدید ندارد، چون کارشناسی نمی‌رود آن راستی آزمایی انجام بشود شما هر درخواستی داشته باشید ظرف سه روز تأیید می‌شود یعنی من به طور مثال خدمت شما عرض کنم همین صدا و سیمای جمهوری اسلامی را بنده اگر امروز ورود بکنم تقاضا بدهم به عنوان یک واحد کشاورزی سه روزه برای من تأیید می‌شود و مجوز صادر می‌شود آیا آن داده‌هایی که لازم است ما برای برنامه ریزی و سیاستگذاری مان در کشور کار انجام بدهیم که داده‌های صحیح می‌خواهیم آیا بر این اساس باید جمع آوری بشود ما می‌توانیم نظارت بکنیم؟ می‌توانیم کنترل بکنیم؟ متأسفانه این مشکلات را الان داریم.
سؤال: همراه ما باشید آقای سالم پور، چون در واقع موضوعی که مطرح شد مستقیم مربوط به شماست تأیید می‌فرمایید که این سامانه سِماک سامانه‌ای هست که یک مقداری اختلال ایجاد کرده در ارتباط بین کشاورزان با سامانه سَبَک؟
­داریوش سالم پور مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری جهاد کشاورزی: ببینید من یک توضیحی بدهم که اینجا اصلا بحث دفاع از سامانه وزارتخانه یا وزارت اتاق اصناف یا نظام مهندسی نیست.

سؤال: تأثیر دارد در روند کار به هر حال.
سالم پور: یک تکلیف قانونی پیرو بند الف ماده ۳۵ قانون برنامه هفتم بند خ ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت هم ما داریم که مکلف شده وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از ایجاد نظام رهگیری، ردیابی، بسته بندی، شناسنامه دار کردن نسبت به نشان سازی و برندسازی محصولات اقدام بکند وقتی حرف از نظام رهگیری می‌شود یعنی باید یک سامانه جامعی پشت آن باشد که اتصال داشته باشد به شبکه دولت، به وزارت بهداشت، به سازمان استاندارد ملی ایران، به سازمان غذا و دارو.

سؤال: سماک این کار‌ها را انجام می‌دهد؟

سالم پور: سماک وظیفه حاکمیتی خودش را دارد.

سؤال: اینکه آقای ملک زاده فرمودند این سامانه سرعت عمل کافی را ندارد و یک مقداری زمان ایجاد می‌شود برای کشاورز برای اینکه به هدفش برسد شما تأیید می‌فرمایید؟

سالم پور: حالا من داشتم همین را توضیح می‌دادم به عرضتان می‌رسانم که بر اساس این ما بر اساس بند خ ماده ۷۱ آیین نامه اجرایی باید تدوین بشود و ابلاغ بشود کار‌های تدوین آیین نامه اجرایی با مشارکت همه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و تشکل‌ها در حوزه حداقل باغبانی من اطلاع دارم که در حال انجام است و نهایی شدن است دوشنبه هفته آینده هم یک جلسه‌ای مقام عالی وزارت دارد در هیئت دولت که این آیین نامه اجرایی اگر به تصویب هیئت وزیران برسد و ابلاغ بشود همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم یعنی قانوگذار و تصمیم گیر کلان کشور، هیئت وزیران هر دستوری که بدهد بر اساس آن فرآیند اجرایی کار انجام خواهد شد اتصال این شبکه‌ها هم یک چیز سختی نیست یعنی هم سامانه سانکای نظام مهندسی و هم سامانه سبک اتاق اصناف یک سری زیرساخت‌ها دارند یک سری قابلیت‌ها دارند و در اتصال به شبکه بزرگتر وزارت جهاد کشاورزی می‌توانند این داشبورد مدیریتی برای تصمیم گیران ایجاد بشود نظارت عالیه شان را داشته باشند و ما طبق قانون مکلفیم که هر دوره مستمر و منظم گزارش بدهیم به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نهاد‌های نظارتی دیگر.

سؤال: آقای سالم پور ۱۴۵ هزار نفر، ۱۴۵ هزار سامانه گفتند که به شما متصل است به سامانه شما، سماک، چرا فقط سبک یک مدت دچار مشکل شد چه زیرساخت‌هایی مشکل داشت دقیق و چه زیرساخت‌هایی الان درست شده که دوباره می‌خواهیم متصلش بکنیم؟

سالم پور: البته خودشان توضیح دادند آن موقع که استعلام شده فقط سامانه را استعلام کردند ولی بعدا بر اساس قوانین فناوری اطلاعات کشور یک سری مجوز‌های یک سری تأییدیه‌ها و یک سری زیرساخت‌ها را می‌خواستند که آن مراحل اداری و حقوقی آن انجام شده اتاق اصناف انجام داده الان ما منتظریم که آیین نامه اجرایی آن ان شاءالله نهایی و ابلاغ بشود و طبق قانون ما اقدامات لازم و نظارت لازم را انجام بدهیم.

سؤال: آقای علیمحمدی اگر صفر تا صد همه این بحث‌هایی که گفتیم را به نظام مهندسی کشاورزی واگذار بکنند شما می‌توانید از عهده آن بربیایید یعنی می‌توانید کامل کشاورز‌ها را حمایت بکنید که کارشان انجام بشود؟

حجت الله علیمحمدی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی: من ضمن عذرخواهی از حضرتعالی و همه همکاران در وزارت جهاد کشاورزی من اصلا خیلی حسم اینکه خلط بحث شده اصلا ماده ۳۵ فقط برای کار‌های باغبانی نیست اصلا، کل محصولات کشاورزی یعنی ما دغدغه مان در بخش زراعت هم هست در بحث تولید محصولات پروتئینی هست سامانه‌ای که ما طراحی کردیم و در حقیقت مورد تأیید دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد قرار گرفت این بستر را آماده کرد کلیه محصولات کشاورزی کشور.

سؤال: البته گفتند توضیح دادند آقای سالم پور بیشترین میزان حالا آن کاری که باید انجام بشود در شناسنامه دار کردن بر اساس محصولات باغبانی هستش و پیشروتر هم بوده است؟

علیمحمدی:الان خدمتتان می‌گویم خیر این گونه نیست، شما در محصولات پروتئینی هم این مشکل را داریم ما در بحث زراعت هم این مشکل، شما حدود ۱۳، ۱۴ میلیون تن فقط دارید غلات، گندم تولید می‌کنید.

سؤال: خیر محصولات باغبانی خودتان هم در صحبت هایتان گفتید، محصولات باغبانی بیشترین برگشت را داشت در یک دوره‌ای؟

علیمحمدی: خیر، من کلیات را خدمتتان بگویم اصلا گلایه‌ام این است که چرا فقط می‌خواهیم برای محصولات صادرات محور؟، چرا برای محصولات خاص؟ من می‌گویم همه محصولات کشاورزی چرا نمی‌توانیم چرا ما نمی‌توانیم انجام بدهیم این کلمه نمی‌توانیم من جسارتا اصلا این کلمه نمی‌توانیم در کشور اینجا اصلا معنی ندارد من وظیفه‌ام است که این بستر را آماده بکنم، در سازمان نظام مهندسی کشاورزی، سانکا به عنوان یک بستر آماده است و هوشمند هم هست یعنی شما همه محصولات کشاورزی از سیر تا پیاز را بخواهید اینجا می‌توانید فرآیندش را برنامه ریزی بکنید یعنی هیچ مشکلی نداریم ما در بحث کارخانجات خوراک دام خدمتتان عرض بکنم آمدیم حالا ۷۰ درصد رتبه بندی کردیم گفتیم محصولاتی که دارد از این کارخانجات به واحد‌های تولیدی برده می‌شود باید فرآیندش توسط کارشناسان نظام مهندسی حتما نظارت بشود، چون بحث کیفی سازی نیست شما باید محصول سالم، غذای سالم داشته باشیم جامعه سالم داشته باشی، ما متأسفانه در بعضی از مواقع مقدمات را فراموش می‌کنیم به جای آن می‌رویم یارانه نظام سلامت را دو چندان می‌کنیم یکی از نگرانی‌هایی که ما داریم در وزارت جهاد کشاورزی همین است ما اصلا برای محصول خاصی کار نمی‌کنیم کلیه محصولات کشاورزی را مد نظر ماست و این ماده قانونی هم برای همه محصولات است و آن دستورالعملی که آقای دکتر سالم پور اشاره کردند من اگر، چون داشتم بازگویی می‌کردم دیروز هم یک جلسه‌ای داشتیم جلسه آرشیو ما، آنجا فقط دیدم بحث باغبانی را دارم چرا زراعت نباشد؟ چرا چغندر قند نباشد؟ مگر اینها جزو مصارف ما نیست ما به همین خاطر می‌گوییم همه محصولات کشاورزی را این توانمندی در نظام مهندسی است که در بستر سامانه سانکا انجام می‌دهد و می‌تواند خیلی اثرگذار باشد یکی از بحث‌هایی که خدمتتان عرض بکنم بحث فکر می‌کنم چالش بندی که آقای دکتر فرمود که سامانه ببینید سامانه درگاه ملی مجوز‌ها یک سامانه ملی است و هیچ کس نمی‌تواند از این خودش را مبرا بکند و خیلی از دستگاه‌ها حتی دولتی خیلی جالب است خیلی از دستگاه‌های دولتی که الان متصل نشدند به دستگاه قضایی معرفی شدند یعنی می‌خواهد بگوید درگاه ورودی.

سؤال: خیر ما با درگاه اصلا کاری نداریم درگاه که جای خودش باید انجام بشود.

علیمحمدی: خیر من می‌خواهم بگویم که برای شناسنامه دار کردن هم باید از همان درگاه ورود پیدا بکنیم یعنی مردم باید بدانند یک درگاه، چون به صورت هوشمند.

سؤال: خیر آن درگاه که قرار است که فقط مجوز بدهد برای شناسنامه دار کردن یا شما باید کار انجام بدهید یا اتاق اصناف؟

علیمحمدی: خیر این هم یک نوع، شناسنامه دار کردن هم تقریبا یک مجوز است شما مجوز این تولید را می‌دهی که مردم مصرف بکنند اگر ببین من خیلی از بحث‌هایی که دارم شناسنامه هم تأیید نشده است.

سؤال: خیر آقای علیمحمدی کار سامانه ملی مجوزدار را زیاد نکنید بگذارید که آن کار خودش را انجام بدهد کار شماست بله.

علیمحمدی: خیر همین را می‌خواهم بگویم، چون داده‌ها آنجا هست راحت‌تر می‌شود تصمیم گرفت برعکس آن جسارتا فرمایش شما می‌خواهم بگویم خیلی از اطلاعات ما آنجا هست اصلا نیاز نیست که شما دوباره اطلاعات وارد بکنید آن سامانه به ثبت احوال لینک است، به تأمین اجتماعی لینک است.

سؤال: تخصصی نیستش که آن سامانه کلی است؟

علیمحمدی: تخصصی، تخصصی می‌آید به سامانه سانکا لینک می‌شود درخواست کارشناس می‌کند متقاضی به اختیار.

سؤال: شما می‌فرمایید موازی انجام بشود پشت سر هم انجام بشود؟

علیمحمدی: بله اتومات است اصلا کسی ورود پیدا نمی‌کند.

سؤال: بسیار خوب آقای سالم پور شما فرمودید که در برنامه ششم ما اصلا این تکلیف را به وزارتخانه نداشتیم که شناسنامه دار کردن را به این شکل انجام بدهد از برنامه هفتم که حالا از نیمه‌های امسال هم شروع به کار کرده این اتفاق افتاد، اما دو سال است که به هر حال این تکلف گذاشته شده این تکلیف در کدام برنامه بوده که دو سال گذشته و ۱۷ درصد فقط اجرایی شده و چرا ۱۷ درصد دو سال برای ۱۷ درصد بسیار کم است؟

سالم پور: ببینید دی ماه ۱۴۰۰ وزیر محترم وقت جهاد کشاورزی بر اساس یک سری الزامات و نیازمندی‌هایی که آن موقع احصا شد برای تولید محصول سالم هم برای مصارف داخلی و هم برای مصارف صادراتی این وظیفه را به اتاق اصناف کشاورزی محول کرده و وظیفه نظارت عالی آن هم به معاونت باغبانی و بقیه دستگاه‌ها معاونت‌های مرتبط ابلاغ کرده یک کاری که نوع چندین سال انجام نشده بوده نیاز به ترویج داشته، نیاز به اطلاع رسانی داشته، نیاز به اغنای کشاورزان و باغداران داشته، نیاز به تکمیل زیرساخت‌ها داشته، نیاز به همراهی همه دستگاه‌ها بوده در شهرستان‌ها و استان‌ها یک مقدار زمان برده و مسائل دیگر هم که حالا مرتبط بوده علی حال وقتی در برنامه هفتم قانون تکلیف شده برای وزارتخانه من عرایضم فقط در بخش زیربخش باغبانی بود یعنی این به معنی این نیست که سایر معاونت‌ها یا بخش‌ها این کار را نمی‌کنند یا نکردند.

سؤال: شما بخش خودتان را توضیح دادید.

سالم پور: بله من بخش خودم را توضیح دادم احتمالا معاونت زراعت، معاونت امور دام، شیلات، همه آنهایی که آقای علیمحمدی اشاره کردند حتما یک کار‌هایی کردند خودشان می‌آیند توضیح می‌دهند یعنی این شناسنامه دار کردن برای.

سؤال: آقای سالم پور من این نکته را خدمتتان بگویم شما تازه پیشرو بودید در این حوزه آن بخش‌ها که انگار کاری انجام ندادند علتش را به هر حال شما می‌دانید چرا انجام نشده است؟

سالم پور: من نمی‌دانم اصلا انجام شده یا نشده، چون در حیطه من نیست من فقط در حوزه باغبانی خدمتتان گزارش دادم ما جلسه‌ای هم که ۹ دی ماه امسال در حوزه بازرسی داشتیم برای تعیین تکلیف آیین نامه اجرایی بند خ ماده ۷۱ به صراحت آنجا آمده که شناسنامه دار نمودن بستر‌های تولید یعنی واحد‌های باغبانی، واحد‌های گلخانه‌ای، قارچ خوراکی، کشت بافت، تولید نهال، همه این واحد‌هایی که بستر‌های تولید هستند با مشارکت اتاق اصناف کشاورزی و کنترل فرآیند تولید محصول سالم در زنجیره تأمین با سازمان نظام مهندسی کشاورزی است یعنی هیچ تعارض منافعی یا موازی کاری نیست.

سؤال: راهبردتان چیست؟ حالا من برای اینکه سریع‌تر بتوانیم به نتیجه برسیم راهبرد اینکه انجام بشود چیست؟

سالم پور: طبق قانون هر موقعی که این آیین نامه اجرایی ابلاغ شد همه وظایفشان مشخص است ما هم طبق قانون و بر اساس برنامه هفتم اقدام خواهیم کرد نظارت خواهیم کرد.

سؤال: البته آقای وزیر در گزارشمان گفتند که حدود ۸۰ درصدش باید انجام بشود تا سال آینده.

سالم پور: ما که پیش بینی می‌کنیم در بخش باغبانی صد درصد انجام بشود.

سؤال: تا چه زمانی؟

سالم پور: تا پایان برنامه. ما تا الانش هم ۲۰ درصد کار کردیم.

سؤال: پس ما یک قول گرفتیم از آقای سالم پور که اگر زیرساخت‌ها آماده باشد و این دو تشکلی که بازوی اجرایی وزارتخانه هستند همکاری بکنند تا پایان سال آینده حتی عدد ۸۰ درصد آقای وزیر هم می‌گذرد و ممکن است به صد درصد برسد،آقای علی محمدی خیلی کوتاه اگر ممکن است پاسخ بدهید در واقع راه اندازی سامانه‌های باغ‌های کشور در این مسیر چقدر با استقبال کشاورز‌ها مواجه شده چقدر به شما در واقع بازخورد دادند در این زمینه؟

علیمحمدی: من خدمتتان عرض بکنم ببین بحث اینکه یک تکلیف قانونی داریم یکجا اختیارات باغدار و متقاضی را داریم در بحثی که الان خدمت شما دارم می‌گویم بحث .. است ما در صنعت گلخانه که خود آقای دکتر هم مسئولیتش را داشتند یک مدتی الان هم دارند ما بحثمان که در صنعت گلخانه کلیه محصولات تولیدی که دارد صادرات می‌شود دارای این گواهی است یعنی امکان ندارد شما محصول گلخانه که دارد صادر می‌شود دارای شناسنامه نباشد اصلا مهالات است به همین خاطر خدمتتان عرض کردیم که یک کار بسیار خوبی انجام شد و نتیجه اش هم مثبت بود و می‌تواند همه گیر بشود.

سؤال: الان گواهی ارتقای سلامت چه تفاوتی با شناسنامه دار کردن دارد؟

علیمحمدی: دقیقا همین است شناسنامه دار کردن از گواهی ارتقای سلامت گرفته شد به خاطر اینکه سلامت محصولات را ما به رخ دنیا بکشیم گفتیم که می‌خواهیم ثابت بکنیم این هم سندش است.

سؤال: یعنی بخش ارتقا یافته آن است؟

علیمحمدی: دقیقا، یعنی به همین خاطر وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی تکلیف قانونی داشتند در آن موقع الان دو تا دستگاه دیگر اتاق اصناف کشاورزی و نظام مهندسی ما به عنوان بازوان اجرایی که ورود پیدا بکنند من یک خواهشی از دوستان در وزارت جهاد کشاورزی دارم وقتی دستورالعملی می‌خواهیم تدوین بکنیم باید شرح وظایف را مشخص بکنیم حلقه‌ها باید جایگاهشان مشخص بشود بر اساس آن حلقه‌ها مردم دیگر دو دل نباشند یعنی یکی از مشکلات ما این است که تمام این آسیب‌ها دارد به مردم می‌رسد.

سؤال: دقیقا کشاورزان استقبال ضعیفی از بعضی از سامانه‌ها داشتند دلیلش را همین موازی کاری‌ها عنوان کردند.

علیمحمدی: من که خدمتتان عرض کردم که سامانه سِماک فصل الخطاب بخش کشاورزی است حتی سامانه سانکا زیر مجموعه سماک است ان شاء‌الله دوستان کمک بکنند سامانه سبک هم ان شاء الله متصل بشود این حلقه‌ها به هم وصل بشود خروجی آن عایدی مردم عزیز باشد نه اینکه دو تا دستگاه، سه تا دستگاه با هم یک تقابلی داشته باشند و متضرر مردم بشوند که از همین جا اعلام می‌کنم سازمان نظام مهندسی صد درصد با حمایت و نظارت وزارت جهاد کشاورزی برای مردم خواهد بود ان شاءالله.

سؤال: آقای ملک زاده صحبت‌های پایانی شما را هم می‌خواهیم بشنویم و اینکه سامانه سبک اتاق اصناف به درگاه ملی مجوز‌ها متصل نیست برای اینکه این اتصال انجام بشود چه راهکار‌هایی دارید؟

ملک زاده: من قبلش خدمت شما عرض بکنم هر چند که فکر کنم این تناسب وقت برای ما سه نفر رعایت نشد متأسفانه، مسائلی مطرح شد که باید این‌ها باز بشود تشریح بشود الان مثلا جناب آقای علیمحمدی فرمودند شناسنامه مجوز است اصلا شناسنامه مجوز نیست چرا؟ شما به عنوان مسائل یک فردی یک فرزندی که به دنیا می‌آید شناسنامه برای او می‌گیرند این شناسنامه مجوز نیست فردا می‌خواهد برود تحصیل بکند گواهینامه می‌خواهد آن موقع باید برود مجوز بگیرد و یک بحث دیگر چیزی که فرمودید مثلا سازمان نظام مهندسی اگر این کار واگذار بشود آیا می‌تواند کلا انجام بشود ببینید قانون این را ندیده قانون آمده وظایف هر کی را مشخص کرده گفته بحث صدور شناسنامه، بحث هویت بخشی و بحث حتی من اینجا رو خود آیین نامه‌ای که دولت مشخص کرده آیین نامه اجرایی نظام صنفی کشاورزی بند «و» از ماده ۳ گفته که نظارت و کنترل بر تولید محصول سالم و بهبود شرایط تولید، صادرات و واردات محصولات کشاورزی از وظایف اتاق اصناف کشاورزی است که باید انجام بدهد و هیچ کار موازی کاری هم صورت نمی‌گیرد سازمان نظام مهندسی بخش فنی این کار را باید انجام بدهد که با گسیل کردن کارشناسان خودش در این مسیر بتواند به هر حال آن بحث بازدید و مسائل دیگر هم انجام بدهد تا این کار انجام بشود.

سؤال: شما هم کار بازدید را انجام می‌دهید آقای ملک زاده؟

ملک زاده: اصلا اصل و اساس کار ما بازدید است. همین بحث این است که ما کارشناس نظام مهندسی را برای این کار انتخاب کردیم نه اینکه جدا انجام می‌دهیم اتاق اصناف از کارشناسان نظام مهندسی استفاده می‌کند برای آن بازدید ما به هیچ عنوان کار موازی کاری که انجام نمی‌دهیم الان اکثر کارشناس‌های ما از سازمان نظام مهندسی هست و یک تعدادی هم کارشناسان رسمی که خود جهاد کشاورزی و به هر حال مراکز خدمات و اینها دارند استفاده می‌شود، اما بحث سامانه سبک را فرمودید حالا هر چند که این جلسه بحث آن چیز دیگری بود بحث سامانه نبود با پیگیری‌هایی که صورت گرفته و این کار در این روند جدیدی که الان مدیریت وزارت جهاد دارد این کار دارد انجام می‌شود و طبق برنامه‌هایی که صورت گرفته فکر کنم جلسه اش در همین هفته پیش رو هم هست برای بحث اتصال سامانه و خودشان هم می‌دانند از لحاظ قانونی، قانون به صراحت گفته باید انجام بشود، اما همانطوری که عرض کردم یک مسائلی پیش آمد که این اتفاق نیفتاد.

سؤال: آقای ملک زاده اجازه بدهید این جواب سؤال یعنی سؤالی که شما مطرح کردید نکته‌ای که شما مطرح کردید را آقای علیمحمدی بگویند برمی گردیم به شما.

علیمحمدی: این بحث را بگویم اول که نگفتم شناسنامه مجوز نیست گفتم در درگاه ملی مجوز‌ها به عنوان در حقیقت بالاترین رکن همه اطلاعات بهره برداران است که می‌شود از آن استفاه کرد که دوباره کاری نشود این یک موضوع، دوم اینکه من از جناب آقای دکتر خواهش می‌کنم که شما می‌گویید کارشناسان نظام مهندسی با شما همکاری می‌کنند با اذن و اجازه چه کسی است؟ امکان ندارد که ما کار کارشناسی را خارج از سانکا انجام بدهیم اگر هر کارشناسی رسما اعلام می‌کنم هر کارشناسی خارج از سامانه سانکا کار کارشناسی انجام بدهد مسائلی پیش بیاید سازمان نظام مهندسی هیچ مسئولیت نخواهد داشت فقط از طریق سامانه سانکا مسئولیتش را می‌پذیرد و نظارت می‌کند.

ملک زاده: اول ببینید کارشناسان حالا آنهایی که در نظام مهندسی هستند یا هر تشکیلات دیگری که هستند اینها با ورودشان به اتاق اصناف تمام مجوز‌های لازم از آنها گرفته می‌شود و در هیچ جایی دیده نشده که ما با سازمان نظام مهندسی باید مکاتبه داشته باشیم و این اجازه را بگیریم جز اینکه الان در دستورالعمل جدیدی که دیده می‌شود برای این کار که حالا دوستان هم فرمودند فقط بحث باغبانی سرکار خانم مجری اصلا بحث این نیست که فقط برای باغبانی این برای کل محصولات هست، اما به دلیل اینکه بر چندین سال قبل بنا به نیازی که وجود داشت برای شناسایی مبدأ محصولاتی که صادرات صورت می‌گیرد از طرف کشور‌هایی که محصولات ما را خرید می‌کنند این درخواست از کشور و وزارت جهاد شد و وزارت جهاد هم آمد کارگروهی را تشکیل داد شاید سه سال این موضوع طول کشید تا مشخص شد کدام تشکل ظرفیت قانونی این کار را دارد که به آن واگذار بکند.

سؤال: آقای سالم پور بفرمایید.

سالم پور: زحمات زیادی کشیده شده و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی هم همانطور هم که در گزارش بود تأکید فراوانی دارد برای تولید محصول کافی و سالم، ما ذاتا بر اساس وظایف خودمان موظف به تولید محصول کافی به موقع و سالم هستیم هم برای مصارف داخلی و هم برای مصارف صادراتی.

سؤال: ما حتما در میز اقتصاد دیگری هم به این موضوع خواهیم پرداخت ان شاءالله که کشاورز‌ها پاسخ خودشان را تا الان گرفته باشند بیشتر راجع به این موضوع مهم صحبت خواهیم کرد.