مدیریت بوم سازگان زاگرس تعارضات قانونی دارد
مدیریت بوم سازگان زاگرس تعارضات قانونی دارد
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی گفت: مدیریت بوم سازگان زاگرس تعارضات قانونی دارد و برای حل ان باید از ظرفیت دستگاه قانونگذار استفاده کنیم.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی گفت: مدیریت بوم سازگان زاگرس تعارضات قانونی دارد و برای حل ان باید از ظرفیت دستگاه قانونگذار استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، رسول اشرفی‌پور، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی در اولین پنل کارکردها، تنوع زیستی و ارزش گذاری اقتصادی در همایش بین المللی مدیریت پایدار جنگل های زاگرس که صبح امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به ارزشمندی بوم‌سازگان زاگرس گفت: این اکوسیستم به اندازه‌ای باارزش است که بتوان به‌صورت ملی هم‌افزایی کرد و به مسایل مرتبط با آن در خصوص تحقق مدیریت پایدار بوم سازمان زاگرس پرداخت.

اشرفی پور ادامه داد: یک سوم از باران کشور در این منطقه می بارد و بوم‌سازگان زاگرس مسوول تنظیم ۴۰ درصد از چرخه آب ایران است همچنین سر چشمه رودخانه‌های مهمی مانند سیمینه رود، زرینه رود، زاینده رود محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تنوع زیستی منحصر به فرد این منطقه گفت: سطح اثرگذاری خدمات اکوسیستمی جنگل‌های زاگرس بیشتر از سطح این جنگل‌هاست و بیش از ۴۰ میلیون هکتار را به لحاظ اکوسیستمی تحت تاثیر خود قرار می دهد که رقم قابل توجهی است. در واقع یک چهارم یا یک پنجم جغرافیای سرزمینی ایران وام‌دار جغرافیای زاگرس است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: زاگرس تنها پایه‌های بلوط نیست و بوم‌سازگانی است که در شرایط ناپایدار به سر می‌برد. تخریب سنتی، ذغال‌گیری در گذشته و حضور دام چند برابر ظرفیت واقعی زاگرس همچنین کشت زیراشکوب از جمله چالش‌های زاگرس است.

وی ادامه داد: از دهه ۴۰ همزمان قرار شد دو قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع و قانون اصلاحات ارضی اجرایی شود. این دو قانون به نوعی تعارض داشتند و تعارضات به جا مانده و حل نشده است. در همین راستا باید بدانیم دارای تعارضات قانونی هستیم و پای مجلس شورای اسلامی باید در مسایل مربوط به مدیریت پایدار زاگرس باز شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: برخی عوامل مدرن نیز موجب تخریب زاگرس شده است که از منظر اهالی محیط زیستی و منابع طبیعی بی‌ضابطه است. به عنوان مثال برخی سدسازی، راه‌سازی، توسعه شهری و… از دیدگاه ما بی‌ضابطه بوده است. این شرایط در زاگرس شکل گرفته اما هماهنگ شده نبوده است. بر همین اساس نیز یکی از تاکیدات، انسجام بین دستگاهی است که باید در سطوح قوه مجریه ایجاد شود.

وی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و ابخیزداری کشور ضرورت این موضوع را از سال ۱۳۹۹ مطرح کرد و ستاد راهبردی مدیریت پایدار بوم سازگان زاگرس در سطح معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد. این ستاد بسیار مهم است و هر اقدامی از هر دستگاهی در سطح بوم سازگان زاگرس باید در سطح این ستاد بررسی شود. توجه عینی و عملی ضوابط محیط زیستی کشور نیز در این ستاد مورد توجه قرار خواهد گرفت.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه تغییرات اقلیمی موجب فشار مضاعف بر زاگرس شده است، ادامه داد: ریزگردها و خشکسالی هم در سطح جنگل‌های زاگرس دیده می شود و امروز با زاگرسی مواجه هستیم که شرایط زایشی سابق را ندارد. زایش جنگل‌های زاگرس به زوال رفته است. این موارد زنگ‌های خطری است که کارشناسان از پیش به آن توجه داشتند اما برنامه‌ای منسجم با راهبرد درست وجود ندارد.

اشرفی پور افزود: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری طرح‌هایی را تجربه کرده که موفقیت‌هایی را نیز داشته اما در حد اعتبارات دولتی بوده است. امروز توصیه و تجربیات جهانی حتی در منطقه آسیا نشان می‌دهد اگر می خواهیم در مدیریت پایدار جنگل‌های زاگرس موفق باشیم باید به جنگلداری اجتماعی فکر کنیم. پارادایم مدیریت پایدار جنگل دارای دیدگاه‌های متفاوتی است که یکی از الگوهای مهم آن جنگلداری اجتماعی است و منطبق بر اصول فائو است. به عبارتی در نسخه جنگلداری اجتماعی باید ابتدا توان زیستی عرصه را به آن بازگردانیم سپس موجب توانمندسازی جوامع محلی، اعتمادسازی جوامع و انسجام بخشی دستگاه های اجتماعی شویم. در نهایت پیوست اقتصادی و اجتماعی اثرات زیست محیطی پروژه‌هاست.

وی افزود: باید با جوامع محلبی در زمینه توانمندسازی همکاری کرد تا در تصمیمایی‌های ما شریک باشند.