پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   خسارت آتش سوزی در جنگل پاسارگاد سنگین است
23 خرداد 1395 , ساعت 8:05

فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع:

خسارت آتش سوزی در جنگل پاسارگاد سنگین است

متاسفانه در این آتش سوزی عامل انسانی علت وقوع حادثه بوده است و در بررسی های انجام شده بقایای ادوات و وسایل پخت و پز در منطقه یافت شده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سرهنگ قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع گفت: آتش سوزی جنگل های پاسارگاد که از ظهر روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ‌آغاز شد شب گذشته به طور کامل خاموش شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برآورد سازمان کنوانسیون جهانی حفاظت از جنگل ها ارزش هر هکتار جنگل که در آتش سوزی از بین برود معادل هزار دلار است گفت: وسعت جنگل های پاسارگاد به طور تقریبی ۳۵۰۰ هکتار است که هزار هکتار آن در این حادثه خسارت دید.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع افزود: در آتش سوزی جنگل های پاسارگاد خسارات بسیار سنگینی به این جنگل ها معادل چندین میلیارد تومان وارد شد.

سبزعلی تاکید کرد: برای جلوگیری از وارد شدن این خسارت هنگفت به اعتبارات و منابع بیشتری برای تامین تجهیزات و ادوات مهار آتش نیازمندیم تا بتوانیم مدیریت لازم را برای مهار آتش داشته باشیم.

وی گفت:‌ امیدوارم دولت با نگاه ویژه ای به سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری اعتبارات مستمری برای مدیریت آتش در جنگل های کشور اختصاص دهد تا شاهد چنین خسارات سنگینی درعرصه های طبیعی کشور نباشیم.

فرمانده یگان حفاظت ازجنگل ها و مراتع کشور افزود: وسعت آتش سوزی بر اساس گزارش های رسیده از استانداری منطقه هزار هکتار است و اعداد ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ هزار هکتار مورد تایید نیست.

 

عامل انسانی علت وقوع حادثه بوده است

سبزعلی گفت: متاسفانه در این آتش سوزی عامل انسانی علت وقوع حادثه بوده است و در بررسی های انجام شده بقایای ادوات و وسایل پخت و پز در منطقه یافت شده است.

وی افزود: تعدادی از چوپانان در منطقه برای پخت و پز آتش روشن کردند و باعث وقوع چنین حادثه بزرگی شدند.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع گفت: افرادی شناسایی شدند و به زودی در محاکم قضایی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

سبزعلی تاکید کرد: متاسفانه علت ۹۵ درصد آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی و جنگل ها عامل انسانی است.

وی علت سرعت آتش سوزی را باد شدید و خشک بودن پوشش گیاهی علف زارهای سطح جنگل دانست و گفت:‌ اطفاء حریق از ظهر روز چهارشنبه با حضور جوامع محلی، تشکل های مردمی و نیروهای انتظامی آغاز شد و با حضور هواپیماهای آتش نشانی موفق شدیم آتش را به حداقل برسانیم اما با توجه به فراهم بودن شرایط طبیعی آتش سوزی دوباره وسعت پیدا کرد و از روز دوم بود که هلال احمر، نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و تشکل های مردمی به منطقه اعزام شدند.

 

همکاری وزارت دفاع در مهار آتش سوزی

وی درباره علت حضور نداشتن وزارت دفاع برای اطفاء حریق افزود: بر اساس تفاهم نامه با این وزارتخانه قرار است برای اطفای حریق در ۱۴ منطقه کشور همکاری کنند اما از آنجا که وسعت حریق در روز اول محدود بود بنابراین نیازی نبود تا هجمه زیادی از تجهیزات را درخواست کنیم.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع گفت: اما از روز دوم با وسعت آتش کمک خواستیم.

سبزعلی افزود: امیدواریم در آینده از امکانات و تجهیزات بالگرد وزارت دفاع استفاده کنیم تا وسعت و خسارت حریق را در عرصه ها به حداقل برسانیم.

وی گفت:‌ متاسفانه در ادامه این آتش سوزی بخشی از پارک ملی “بمو” هم دچار حریق شد که با حضور به موقع نیروها آتش مهار شد.

فرمانده یگان حفاظت از جنگل ها و مراتع افزود: در بسیاری از قسمت های جنگل پاسارگاد حدود ۳۰ درصد درختان آسیب دیدند و بیشترین خسارت مربوط به گیاهان مرتعی و لاش برگها بوده است.

سبزعلی گفت: تا سه روز آینده میزان خسارت دقیقا اعلام خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/moLnFW

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

محققان یک شرکت دانش‌بنیان با فناوری فضایی و تصاویر ماهواره‌ای ریسک آتش‌سوزی در جنگل‌ها، سیلاب، تشخیص آلودگی‌های نفتی و…را از قبل پیش‌بینی می‌کنند. یاسر عشورزاده مدیر شرکت دانش بنیان در ...
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: طبق برآورد کارشناسان خسارت آتش‌سوزی در نخلستان‌های بندان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. محمد مالکی  با اشاره به آخرین خسارات برآورد شده از آتش سوزی نخل‌های بندان توسط ...
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان مهار آتش سوزی سه شنبه شب در نخلستان بندان از توابع شهرستان نهبندان گفت: گروه های برآورد خسارت امروز چهارشنبه به منطقه اعزام و در حال تهیه ...
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پرتاب آتش ته‌سیگار از ماشین را یکی از عوامل اصلی حریق در جنگل‌ها دانست. خداکرم جلالی در نشست خبری دیروز خود که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد گفت: در ...
No Thoughts on خسارت آتش سوزی در جنگل پاسارگاد سنگین است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>