تهدید زنگ زرشک برای زرشک کاران خراسان جنوبی

زنگ زرشک

چاپ

خراسان جنوبی با ۱۴ هزار و ۲۲۸ هکتار باغ زرشک و تولید سالانه ۱۴ هزار و ۹۹۹ تن ، ۹۸درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد. آفت زنگ زرشک برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵در روستاهای « خوان» و « نوقند» شهرستان مرزی درمیان گزارش شد. در این مدت ۶۷۰ هکتار باغ های شهرستان های درمیان، بیرجند و زیرکوه دچار این آفت شد و شیوع آفت در باغ های زرشک استان رو به افزایش است. به گفته کارشناسان یکی از علل شیوع آفت خشکسالی است که رمق درخت زرشک را گرفته و آهسته و آهسته جانشان را می گیرد، درختانی که با شرایط آب و هوایی استان بومی گزینی شده اند.
افزایش آفت زنگ زرشک باعث نگرانی کشاورزان استان شد، درخت زرشک هر دو سال یکبار محصول می دهد و به ثمر نشستن هر درخت پنج الی شش سال زمان می برد. شیوع این آفت باعث شده که روستایی که تنها منبع درآمدش باغداری است از دسترنج چندین ساله خود مایوس شود.

زنگ زرشک

بیمه پاسخگو نیست

در چند سال گذشته کشاورزان با تبلیغ گسترده صندوق بیمه محصول کشاورزی اقدام به بیمه باغ های خود کرده اند و با شیوع آفت انتظار داشتند، بیمه خسارت وارده را پرداخت کند، اما امروز بیمه پاسخگو نیست. جواد غنچه، مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اذعان دارد که درختان زرشک تنها در برابر حوادث طبیعی بیمه است و این صندوق نسبت به پرداخت خسارت آفات متعهد نیست.

زنگ زرشک
۴۰۰ هکتار از باغ شهرستان درمیان آلوده به آفت زنگ زرشک
مدیر جهاد کشاورزی درمیان می گوید: اولین بار آفت زنگ زرشک در سال ۸۵ توسط کشاورزان در روستاهای نوقند و خوان شهرستان گزارش شد.
وحید ضیائیان احمدی اضافه کرد: به تدریج آفت به سایر نقاط شهرستان از جمله مناطق کوهستانی شیوع پیدا کرد.
وی سطح زیرکشت محصول زرشک شهرستان را دو هزار و ۵۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: تاکنون ۴۰۰ هکتار از باغ های منطقه به این آفت آلوده شده است.
وی پیش بینی کرد: با توجه به افزایش بارندگی در اسفند ماه سال ۹۴ و افزایش رطوبت هوا، این بیماری در سال ۹۵ نسبت به سالهای گذشته شیوع بیشتری داشته باشد و میزان آلودگی به ۴۵۰ هکتار افزایش یابد.
به گفته وی آفت زنگ زرشک یا « زنگ جارویی زرشک» بیماری گیاهی با عامل قارچی (Puccinia brachiopoda) است.
وی با اشاره به اینکه برای مهار این بیماری نیاز به عزم عمومی باغداران است، افزود: بیشتر باغ های آلوده با بیش از ۲۰ درصد، اراضی کشاورزی رها شده هستند.

زنگ زرشک

آفت زنگ زرشک خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد
این مسئول اظهار کرد: شغل اصلی مردم شهرستان کشاورزی است، گسترش این آفت خسارت زیادی به باغداران درمیان وارد کرده است.
ضیائیان احمدی به کشاورزان و باغداران توصیه کرد: از به کاربردن کودهای حیوانی و شیمیایی در باغ ها آلوده اجتناب کنند.
به گفته وی همچنین هرس کلی باغ برای افزایش تهویه بین درختان و کاهش رطوبت ماندگار در سطح باغ در کاهش مقدار آلودگی و پیشگیری از شیوع آن مناسب است.
وی تهیه دستورالعمل فنی، توزیع و اطلاع رسانی در بین باغداران، برگزاری کارگاه های آموزشی، تهیه و توزیع رایگان سموم مناسب برای مبارزه، تحقیقات برای شناسایی کامل و دقیق بیولوژی بیماری در منطقه و آزمایش کاربردی سموم جدید را از جمله اقدام های کنترلی برای مهار این آفت ذکر کرد.

 
سرعت انتشار آفت در اثر خشکسالی و رطوبت، باغ های زرشک را تهدید می کند
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی می گوید: به دلیل کاهش منابع آبی استان به دلیل ۱۷سال خشکسالی و ضعف خاک، درختان زرشک با وجود مقاومت زیاد در مقابل بیماری ها؛ آسیب پذیر شده اند.
مهدی یوسفی بیان کرد: در میان آفت هایی که به دلیل خشکسالی در استان افزایش یافته، زنگ زرشک بحرانی تر است.
به گفته وی زنگ زرشک بیماری قارچی بسیار خطرناکی است که از سال ۸۵ در بخش قهستان شهرستان درمیان و در روستای نوقند شناسایی شد.
وی ادامه داد: علایم این آفت به صورت تاول هایی پشت برگ ها و نیز روی سطح برگ است که به مرور زمان و پیشرفت بیماری به رنگ زرد در می آید در مواردی تمام سطح برگ را پوشانده و باعث کاهش فتوسنتز گیاه و کاهش ساخت و ساز مواد غذایی در گیاه می شود.
وی اظهار کرد: شاخه های روییده معمولا از یک ناحیه خارج و به درخت زرشک حالت جارویی می دهد و به همین دلیل این بیماری به زنگ جارویی زرشک نیز معروف است.
به گفته یوسفی در صورت پیشگیری نکردن، این آفت باعث نابودی باغ ها شده و زیان های جبران ناپذیری به بار می آورد.
به گفته وی رطوبت عامل گسترش این بیماری است به همین دلیل در دشتها با کاهش میزان رطوبت و افزایش تهویه هوا این بیماری کمتر می شود.
وی یادآور شد: با توجه به روند خشکسالی و ضعف درختان سرعت انتشار آفت افزایش یافته و دیگر باغ ها را تهدید می کند.

زنگ زرشک
آفت زنگ زرشک ۱۵۰ هکتار باغ های شهرستان زیرکوه را آلوده کرد
مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه می افزاید: آفت زنگ، ۱۵۰ هکتار از باغ های زرشک این شهرستان مرزی را در چند سال اخیر آلوده کرده است.
محمد بنی اسدی افزود: مهمترین علت شیوع این آفت در باغ های زرشک منطقه تداوم ۱۷سال خشکسالی در استان است.
وی با بیان اینکه این بیماری در برخی باغ های منطقه در حال گسترش است، افزود : اقدام کنترلی برای جلوگیری از شیوع آن با همکاری جهاد کشاورزی و کشاورزان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه خشکسالی در تشدید این بیماری تاثیر گذار است گفت: درختان دچار آفت، بیمه هستند، ولی بیمه تنها محصول زرشک را در برابر حوادث طبیعی بیمه می کند و جوابگوی کشاورزان در برابر آفات و بیماریها نیست.
بنی اسدی تنها راه مبارزه با این آفت را هرس تمام باغ های زرشک و استفاده از قارچ کش ذکر کرد.
وی بیان کرد: به کشاورزانی که مراجعه کرده اند سم قارچ کش تحویل شد و زرشک کاران در صورت مراجعه پس از کار کارشناسی سم مورد نیاز را دریافت خواهند کرد.
سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ تن زرشک خشک از سه هزار هکتار باغ شهرستان زیرکوه برداشت شد.

 
۱۲۰ هکتار از باغ های بیرجند در دام آفت زنگ زرشک
همچنین مدیر جهاد کشاورزی بیرجند گفت: آفت زنگ زرشک در ۱۲۰ هکتار از باغ این شهرستان شیوع پیدا کرده است.
محمد علی محمدی با بیان اینکه این آفت از سال ۹۰ در باغ های منطقه گزارش شد، افزود: در چند سال گذشته ۳۰ هکتار از باغ ها سم پاشی شد.
وی مبارزه مکانیکی از جمله حذف و هرس شاخه های آلوده، تنظیم دوره آبیاری، استفاده نکردن از کود ازت برای کاهش سطح رشد درخت، استفاده از کود پتاس برای افزایش مقاومت درخت به آفات و آموزش به کشاورزان را از جمله اقدامات کنترلی در برابر این آفت ذکر کرد.
به گفته وی سرعت انتشار این آفت بستگی به میزان رطوبت پای درخت دارد و در بیرجند با توجه به اقدام های کنترلی این آفت تنها به صورت لکه ای مشاهده می شود.
وی ادامه داد: خشکسالی در روند انتشار این آفت از نظر ضعف درختان در برابر آفات تاثیرگذار است.

 

آفت زنگ زرشک مشمول بیمه نیست
مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی می گوید: از بین رفتن زرشک در اثر عوامل طبیعی مشمول بیمه است و هنگام انعقاد قرارداد با متقاضی عوامل تحت پوشش بیمه به صورت مکتوب مشخص می شود.
« جواد غنچه » با بیان اینکه صندوق توسعه بخش کشاورزی محصول را در برابر حوادث طبیعی بیمه می کند، افزود: صندوق بیمه در خارج از این موارد جوابگوی کشاورزان نیست.
وی بیان کرد: تاکنون در تمام پوشش محصول باغی و زراعی عامل آفت و بیماری تحت پوشش بیمه قرار نگرفته و در سالهای آینده پیگیر این موضوع هستیم.

 

لینک کوتاه: http://goo.gl/tsHmLX