پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, ایران, زنجان  »   بیماری لکه طاووسی زیتون
29 اردیبهشت 1395 , ساعت 15:25

بیماری لکه طاووسی زیتون

بیماری لکه طاووسی زیتون در تعدادی از باغات دارای مدیریت به باغی نامناسب،باغات قدیمی و با فواصل کم و همچنین باغات احداث شده در خاکهای سنگین، وجود داشته و خسارت می زند.

در بیشتر نقاط دنیا این بیماری لکه برگی نامیده شده است. این بیماری در تمام نقاط دنیا وجود داشته و حساسیت ارقام در مقابل آن متفاوت است اما تقریباً‌ همگی آنها در معرض آلودگی هستند.

این بیماری فقط به محصول زیتون خسارت زده و در اکثر مناطقی که دارای آب و هوای مدیترانه ای می باشند گسترش دارد.

مطلوب ترین دوره برای بیماری، ‌پاییز و زمستان (در مناطقی با تابستان خشک و زمستان ملایم) یا بهار و اوایل تابستان(در مناطق با زمستانهای سرد) می باشد.

بیماری در پایان تابستان و طول پاییز روی برگهای کم و بیش مسن درخت زیتون و در شاخ و برگهای پایینی و میانی درختان در جاهایی که تابش آفتاب و گردش هوا کمتر است بیشتر گسترش می یابد.

این بیماری با افزایش رطوبت هوا و بارندگی گسترش یافته و شدت ریزش برگ و میوه به حداکثر می رسد. تابستانهای داغ و دوره های طولانی خشکی، ‌شرایط محدود کننده ای برای این قارچ می باشد.

بیماری لکه طاووسی زیتون در تعدادی از باغات دارای مدیریت به باغی نامناسب،باغات قدیمی و با فواصل کم و همچنین باغات احداث شده در خاکهای سنگین، وجود داشته و خسارت می زند.

مدیر جهاد کشاورزی زنجان در باره این بیماری  می گوید: با توجه به خصوصی بودن بیماری لکه طاووسی زیتون در تقسیم بندی آفات و بیماریهای سازمان حفظ نباتات کشور کلیه هزینه های کنترل آفت بر عهده باغداران است و مجموعه جهاد کشاورزی به عنوان مشاور و پشتیبان فنی باغداران عمل می نماید.

عماری  می افزاید:با توجه به وابستگی شدید اقتصاد شهرستان طارم به محصول زیتون همه ساله برنامه های مختلفی در جهت کنترل این بیماری انجام می شود.

وی به کارگیری تعداد ۲۲ نفر کارشناس شبکه های مراقبت و پیش آگاهی و اصلاح باغات جهت حضور مستقیم در مزرعه، ارائه توصیه های فنی و برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی و آموزشهای انفرادی به صورت کاملا رایگان؛اجرای طرح اصلاح و احیاء باغات زیتون در سطح یکهزارو۲۸۰ هکتار؛ توزیع سم بردوفیکس به میزان ۲۰۰۰ لیتر به صورت رایگان در باغات آلوده تحت پوشش طرح اصلاح و احیاء باغات زیتون را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی زنجان توزیع کود فولینوکس به میزان ۱۰۰۰ کیلوگرم به صورت رایگان در باغات تحت پوشش طرح اصلاح و احیاء باغات زیتون؛اجرای طرح بازجوان سازی باغات به منظور باردهی مناسب درختان قدیمی و مدیریت بیماری لکه طاووسی زیتون به تعداد ۶ هزار اصله در سال جاری و ۱۱هزار اصله در سال قبل با تخصیص یارانه به باغداران،برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی کنترل بیماری لکه طاووسی زیتون به تعداد ۳۲۰۰ نفر روز در سطح روستاهای شهرستان ازدیگر اقدامات در همین زمینه می باشد .

وی با اشاره به توزیع نشریه ترویجی بیماری لکه طاووسی زیتون به تعداد ۶ هزار برگ؛هرس الگویی باغات زیتون در قالب طرح اصلاح و احیاء باغات به میزان ۱۲۸۰ هکتار؛تغذیه الگویی باغات زیتون در قالب طرح اصلاح و احیاء باغات به میزان هزارو۲۸۰ هکتار؛ مدیریت الگویی کف باغ در قالب طرح اصلاح و احیاء باغات به میزان ۱۲۸۰ هکتاررا دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با بیماری لکه طاووسی عنوان کرد.

 

روش های مدیریت بیماری لکه طاووسی

کارشناس کشاورزی زنجان هم در مورد روشهای مدیریت بیماری لکه طاووسی می گوید:بهبود شرایط تهویه در داخل تاج درخت از طریق انجام هرس به موقع و تنک کردن شاخه های انبوه درخت،تغذیه صحیح و مصرف متعادل کود در درختان مصرف کودهای پتاسه سبب افزایش مقاومت درخت می گردد.

عباسی دفع علفهای هرز پای درختان و مدیریت کف باغ؛هرس بازجوان سازی و تنظیم فواصل درختان در باغات قدیمی،استفاده از سموم مسی را در کنترل این بیماری مهم عنوان کرد.

وی همچنین اضافه می کند: در مناطق دارای آلودگی شدید و خسارت زا انجام ۳ بار سمپاشی در سال ( یک بار در پاییز و دو بار در بهار) و در صورت کمتر بودن آلودگی انجام یک نوبت سمپاشی در پاییز و یک بار در بهار (سمپاشی پاییزه قبل از شروع بارندگیها باید صورت گیرد) از جمله اقدامات در مدیریت این بیماری است.

کارشناس کشاورزی افزود :عدم احداث باغات زیتون در اراضی دارای خاک سنگین و اصلاح خاک پای درختان در باغات احداث شده در زمینهای سنگین با مصرف کودهای آلی نیز می تواند در کنترل این بیماری تاثیر گذار باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : در حال حاضر یکی از مباحث مهمی که جزو مخاطرات بخش زیتون در استان است، وجود باغ‌های مسن است. به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ...
علیرضا عماری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری لکه طاووسی زیتون در تعدادی از باغ‌های نامناسب، قدیمی و با فاصله‌های کم همچنین باغ‌های احداث شده در خاک‌های سنگین وجود دارد ...
No Thoughts on بیماری لکه طاووسی زیتون

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>