جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   راهکارهای کاهش میزان آلودگی بیماری بلاست برنج
25 خرداد 1395 , ساعت 11:55

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تشریح کرد:

راهکارهای کاهش میزان آلودگی بیماری بلاست برنج

قارچ کش‌ بیم نیم کیلوگرم در هکتار، ویستا 400 تا 500 گرم در هکتار، وین 400 سی سی در هکتار، ناتیتو 160 گرم در هکتار و هینوزان یک لیتر در هکتار برای بیماری بلاست مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره بیماری بلاست اظهار کرد: بیماری بلاست یکی از بیماری‌های مهم برنج است که قارچ عامل بیماری بر روی برگ، گره ساقه و قسمت‌های مختلف خوشه و دانه و غلاف برگ ایجاد لکه می‌کند.

وی افزود: لکه‌های بوجود آمده بر روی برگ بیضوی (دوکی شکل) هستند که مرکز لکه‌ها به رنگ خاکستری است و حاشیه آنها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به قرمز است.

با بیان اینکه در ارقام حساس لکه‌ها در شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده که سبب سوختگی و پژمردگی برگ می‌شود، ادامه داد: لکه‌هایی که بر روی ساقه، گره، دم خوشه و دانه تشکیل می شوند اغلب گرد بوده و سبب پوسیدگی گره، گردن و دم خوشه می شوند و در صورت پیشرفت بیماری خوشه یا سنبله برنگ سفید مایل به خاکستری می‌شود.

زاغی خاطرنشان کرد: علاوه بر کشت ارقام متحمل مانند شیرودی، فجر و ندا که به شدت از میزان آلودگی آن می‌کاهد، مدیریت زراعی مناسب از قبیل بذرگیری از نقاط سالم مزرعه، کاشت زود هنگام، مصرف متعادل کودها و اجتناب از مصرف بیش از حد کود ازته، بهداشت زراعی و از بین بردن علف‌های هرز حاشیه مزارع، رعایت فاصله و تعداد کاشت بوته در هکتار در کاهش میزان آلودگی بیماری بلاست برنج موثر است.

وی اضافه کرد: مبارزه شیمیایی با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی در دو مرحله رویشی و زایشی با در نظر گرفتن حساسیت مرحله رشدی گیاه از اوایل پنجه‌زنی تا حداکثر پنجه‌زنی و در مرحله زایشی با ظهور ۲۵ تا ۳۰ درصد خوشه‌ها تا قبل از سفت شدن دانه‌ها و فراهم بودن شرایط آب و هوایی از یکی از سموم بیم، ویستا، وین، ناتیتو و هینوزان مصرف شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: قارچ کش‌ بیم نیم کیلوگرم در هکتار، ویستا ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم در هکتار، وین ۴۰۰ سی سی در هکتار، ناتیتو ۱۶۰ گرم در هکتار و هینوزان یک لیتر در هکتار برای بیماری بلاست مورد استفاده قرار گیرد.

زاغی با بیان اینکه سمپاشی بلاست در شالیزارها هنگام صبح پس از برطرف شدن شبنم انجام شود، گفت: به مشخصات فنی سم شامل کارخانه سازنده، تاریخ تولید، انقضا، شماره پارت و بچ بر روی قوطی یا بسته‌های سم توجه شود.

وی افزود: رعایت دز مصرفی سموم و رعایت میزان آب مصرفی برای هر هکتار با توجه به نوع سمپاش برای پوشش کامل و تاثیر مطلوب سمپاشی‌ها تاکید می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سمپاشی الزامی است.

زاغی خاطرنشان کرد: از مصرف سموم رسوب کرده، تاریخ گذشته، دارای نشتی، بدون مشخصات فنی و پلمب نشده خودداری شود. کشاورزان سموم مصرفی را از فروشگاه‌های مجاز با اخذ فاکتور دریافت کنند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/iVdtMm

مطالب مرتبط

مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج تاکنون در بیش از ۲۷۰ هزار هکتار شالیزارهای استان های شمالی انجام شده است. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ...
برداشت برنج هسته‌ای رقم شهریار در شالیزار‌های استان‌های مازندران و گلستان آغاز شد. محقق پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پژوهشگران مازندرانی از ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران توصیه کرد مبارزه با بیماری بلاست را آغاز کنند. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زراعت برنج از کاشت تا برداشت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیماری بلاست برنج، سبب کاهش میزان محصول شده و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌ یابد. عبدالرحمن زاغی با اشاره به ...
No Thoughts on راهکارهای کاهش میزان آلودگی بیماری بلاست برنج

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>