پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   امحاء سموم انبار باغین کرمان در پیچ‌ و خم تامین اعتبار
24 خرداد 1395 , ساعت 16:05

گزارش از معضل انبار سموم کلره در باغین کرمان:

امحاء سموم انبار باغین کرمان در پیچ‌ و خم تامین اعتبار

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کرمان گفت: حدود ۲۰ تن سم و وسایل داخل انبار در باغین کرمان به سبب کمبود اعتبار هنوز امحاء نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چند ماهی است که بوی بد ناشی از انبار سم خطرناک کلره در نزدیکی شهر باغین که مدت‌ها از تارخ مصرف آن هم گذشته، شهروندان باغینی را به شدت آزار می‌دهد. در همین راستا جمعی از اهالی شهرک زراعی بلوار کشاورز باغین در نامه‌ای به مسئولان استان کرمان خواستار جمع‌آوری انبار سم در باغین کرمان شدند.

شهروندان در این نامه با اشاره به اینکه این سموم شیمیایی در اطراف منازل مسکونی آن‌ها قرار دارد؛ یادآور شدند: مردم این محله دیگر تحمل هوای آلوده ناشی از بوی بد سموم کشاورزی را ندارند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: علاوه بر تحمل بوی بد، این سموم سبب به‌وجود آمدن بیماری‌های متعدد برای اهالی شده و پس از اینکه سال گذشته با باز کردن انبار مقداری از این سموم به بیرون برده شد، انواع جانوران از جمله مار و عقرب به منازل اطراف این انبار هجوم آورده‌اند.

ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات اداره‌کل جهاد کشاورزی استان کرمان در همین راستا در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به اعتراضات مردمی نسبت به نگه‌داری سم بسیار خطرناک در انباری متعلق به جهاد کشاورزی در شهر باغین اظهار داشت: سم موجود در انبار باغین از حدود ۵۰ سال پیش وجود داشته است. سم موجود در این انبار از دو نوع کلره و غیر کلره اضافه بر مازاد بوده و تاریخ مصرف آن نیز گذشته است و  برای امحاء سم کلره با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

مدیر حفظ نباتات اداره‌کل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه سم موجود غیرکلره در سال گذشته به سبب وجود امکانات در داخل کشور امحاء شد، افزود: در سال گذشته نیز سم مازاد غیرکلره را با هماهنگی محیط زیست و سازمان حفظ نباتات و اعتباری که استانداری اختصاص داد، امحاء کردیم.

وی با اشاره به اینکه امکان امحاء سم کلره به سبب شرایط ویژه محیط زیستی آن در داخل کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که از چند سال گذشته انجام دادیم سازمان حفظ نباتات با شرکتی در خارج از کشور رایزنی کرده و باید سموم مورد نظر برای امحا به خارج کشور حمل شود.

طاهری با بیان اینکه باید این سموم در داخل کشور توسط شرکتی در تهران به شکل استانداردهای بین‌المللی بسته‌بندی شود، اظهار داشت: برای این جابه‌جایی نیازمند اعتبار هستیم البته بخشی از اعتبار آن برای امحاء سم خالص داخل انبار اختصاص داده شده است.

مدیر حفظ نباتات اداره‌کل جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: محیط زیست اعلام کرده به سبب پاره شدن کیسه‌های سم و نشت آن به انبار تمام مواد و وسایل موجود در انبار باید برای امحا به خارج از کشور حمل و انبار پاکسازی شود.

وی با اشاره به اینکه سم موجود در انبار به طور خالص ۱۴ تن است، گفت: با وسایل و سایر مواد موجود در انبار به حدود ۲۰ تن می‌رسد که برای امحای آن در خارج از کشور به اعتباری برای هر کیلو حدود هفت یا هشت یورو نیازمندیم.

طاهری دلیل نگه‌داری این سم در انبار در سالیان گذشته را وجود آفات گیاهی عنوان کرد و افزود: این سموم حشره‌کش است و برای دفع آفات نباتی در سطح محیط زیست و باغات کشاورزی استفاده می‌شده است. سموم به‌لحاظ طغیان آفات و در لحظات بحرانی کشور و استان برای مقابله با حشراتی همچون ملخ و سایر آفت‌های عمومی که سریعاً هم منتشر می‌شوند در انبار نگه‌داری می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات اداره‌کل جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه انجام مراحل مقدماتی و انتخاب شرکت داخل کشور برای بسته‌بندی این نوع سم انجام شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با تامین اعتبار لازم تا حدود ۲ماه آینده این سم از انبار باغین به خارج استان منتقل شود.

وی همچنین درباره وجود مار و حشرات گزنده در منازل باغین به سبب وجود این سموم گفت: این سم برای دفع همین آفات و حشرات است و انسان با ماسک‌های تخصصی باید به آن‌ها دسترسی داشته باشد، پس اینکه انبار سم محل زندگی مارها است، منطقی نیست.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/gb8Taz

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

No Thoughts on امحاء سموم انبار باغین کرمان در پیچ‌ و خم تامین اعتبار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>