سه تیم پایش برای رصد ملخ های دریایی در هندیجان تشکیل شد

ملخ

چاپ

مدیر جهاد کشاورزی هندیجان با اعلام اینکه ملخ های دریایی(صحرایی) برای نخستین بار در خوزستان در این شهرستان مشاهده شده اند، گفت: برای ردیابی عملکرد این گونه مهاجم به مزارع کشاورزی،سه تیم پایش تشکیل شده است.

جمشید اسلامیان روز شنبه بیان کرد: اطلاع رسانی لازم به دهیاران و کشاورزان در خصوص هجوم ملخ های دریایی(صحرایی) به جنوب کشور انجام شده و پس از تشکیل تیم های پایش و ردیابی، اولین نمونه از این ملخ ها هفته گذشته در بندر سجافی واقع در ۳۰ کیلومتری این شهرستان مشاهده شد.
وی گفت: این ملخ ها از صحرای آفریقا و عربستان بلند شده و از خلیج فارس عبور کرده اند ، مسیر حرکت آن ها مانند توده های هوایی مشخص است و استان های جنوبی مانند هرمزگان مقصد آن ها بوده ولی ظاهرا تغییر مسیر داده اند و بخشی از آن ها به منطقه ما وارد شده اند.
مدیر جهاد کشاورزی هندیجان ادامه داد: سواحل دریایی مرز نخستین محل برای مشاهده احتمالی این ملخ هاست و دو بندر بحرکان و سجافی این شهرستان در حال پایش روزانه برای تعیین سطح تراکم این ملخ ها(تعداد در متر مربع) هستند.
اسلامیان گفت: این ملخ ها دارای دو فاز انفرادی و تهاجمی هستند و در فاز تهاجمی شکل بدن آن ها تغییر پیدا می کند ولی تا کنون به شکل تهاجمی در این شهرستان دیده نشده اند.
وی گفت: آخرین بار در سال ۱۳۷۲ این ملخ ها در این شهرستان مشاهده شده اند و در سال ۱۳۴۲ نیز به صورت تهاجمی به محصولات کشاورزی در این شهرستان حمله کردند و خسارت سنگین به بار آوردند به همین دلیل رفتار این ملخ ها در شهرستان به صورت مستمر پایش می شود.
وی افزود: بنادری که این ملخ ها در آن ها مشاهده شده اند با مزارع کشاورزی فاصله زیادی دارند هر چند به صورت محدود و انفرادی در نزدیکی مزارع نیز مشاهده شده اند.
وی با بیان اینکه نمونه های مشاهده شده به صورت انفرادی دیده شده اند افزود: تا کنون خسارتی از طرف این ملخ ها به مزارع کشاورزی هندیجان وارد نشده است زیرا نمونه های رویت شده به عنوان تنها بخشی از توده بزرگ این ملخ هاست که ممکن است در آینده به محصولات کشاورزی شهرستان حمله کنند.
وی گفت: ورود به فاز تهاجمی این ملخ ها ممکن است یک ماه زمان ببرد و در حال حاضر تنها عملیات رصد و پایش در دستور کار این مدیریت قرار دارد و به محض اطلاع از افزایش و ورود آن ها به فاز تهاجمی عملیات سمپاشی آغاز خواهد شد.
وی تاکید کرد: نگرانی ما تنها از بابت مزارع کشاورزی نیست بلکه مراتع نیز با توجه به بارش های اخیر و سرسبزی فراوان در معرض حمله احتمالی این ملخ ها قراردارند.
اسلامیان در پایان از کشاورزان هندیجان خواست در این مدت همکاری لازم را با تیم های پایش این مدیریت بعمل آورند.
به گزارش ایرنا، ملخ دریایی یکی از مضرترین انواع ملخ هاست که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز نموده و خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن ملخ دریایی می گویند.
ملخ دریایی قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و خسارت آن در حالت تهاجمی بسیار زیاد است، دسته های پیاده ملخ ها و ملخ های بالدار هرگونه سبزی را که در سر راه خود ببینند از علوفه،غلات،صیفی جات،درختان و حتی علف های هرز را از بین می برند.
بندر هندیجان با ۹۵ کیلومتر مرز آبی و دو بندر تجاری و صیادی سجافی و بحرکان در جنوب شرقی استان خوزستان و شمال خلیج فارس قرار گرفته‌ است.