پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   برگزاری سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات کشور
2 بهمن 1397 , ساعت 16:47

برگزاری سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات کشور

همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفظ نباتات، سمینار سالیانه حفظ نباتات از تاریخ دوم لغایت چهارم بهمن در تهران و در محل سالن اجتماعات سازمان برگزار گردید

همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان حفظ نباتات، سمینار سالیانه حفظ نباتات از تاریخ دوم لغایت چهارم بهمن در تهران و در محل سالن اجتماعات سازمان برگزار گردید

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور،  این سمینار که سی و نهمین سمینار سالیانه این سازمان بود، همچون سنوات گذشته در جهت هماهنگی ستاد با استانها در فصل زراعی جدید در راستای تبیین خط مشی ها و تشریح وظایف واحدهای استانی در راستای نیل به اهداف از پیش تعیین شده برگزار گردید. در این سمینار سه روزه که با حضور وزیر و معاونین و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردید، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران حفظ نباتات و روسای سازمانهای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استانها حضور داشتند و به ارائه گزارش عملکرد مناطق کشوری در حوزه کشاورزی پرداختند.

حجتی - سمینار حفظ نباتات

ضرورت به روزرسانی قوانین، روش ها و ابزار شناسایی و مقابله با آفات گیاهی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به روزرسانی قوانین، روش ها و ابزار شناسایی و مقابله با آفات گیاهی و همچنین اطلاع رسانی فعال در رسانه ها درباره شبهاتی که در خصوص سلامت محصولات کشاورزی مطرح می شود،ضروری است.
به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در جمع شرکت کنندگان در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات که امروز در سالن توسعه این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: زمانی کشاورزی ما معیشتی، جامعه دهقانی و مبادله کالا و بحث قرنطینه محدود بود اما امروز با تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی و مبادلات در سطح ملی و بین المللی در حال انجام است.
وی بر لزوم انجام بررسی و اصلاحات در زمینه قانونگذاری، بکارگیری روش ها و ابزارها در زمینه قرنطینه گیاهی متناسب و مطابق شرایط روز تاکید کرد و افزود:دیروز در حوزه مبادلات اندام گیاهی و بذور ضرورتی نداشتیم ولی امروز انجام این مبادلات در سطح داخلی و بین المللی از ضروریات است.
حجتی به گسترش مبادلات گیاهی و در پی آن متنوع تر و بیشتر شدن بیماری ها و آفات نباتی نسبت به گذشته اشاره و تصریح کرد: بعید است ضایعه گیاهی باشد که در دنیا روشی برای مقابله با آن وجود نداشته باشد بنابراین در قرنطینه گیاهی باید به روش ها و ابزار روز مجهز شویم و نسبت به شناسایی آفات و همچنین روش های مقابله با بیماری های گیاهی با همکاری و بهره گیری از دانش و تجارب دانشمندان و موسسات بین المللی اقدام نماییم.
وی اضافه کرد: این کار در تولید بذر در حال انجام است و در حوزه مقابله با آفات گیاهی هم باید انجام شود.
حجتی یادآور شد:عده ای در کشور هستند که معتقدند برای حل مشکلات حوزه مبارزه با آفات نباتی راهکار دارند که باید با آنان مذاکره و در صورت کاربردی بودن روش ها از توانمندی ها و نتایج تحقیقات آنان استفاده شود.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:در بحث باقیمانده سموم و کد رهگیری محصولات کشاورزی در جامعه حسایت وجود دارد و لازم است در این زمینه اهتمام بیشتری از نظر عملیاتی و اطلاع رسانی صورت گیرد.
وی با رد این موضوع که در محصولات گلخانه ای آلودگی وجود دارد،گفت:آن چه در عمل مشاهده کرده ام محصولات گلخانه ای به خاطر مراقبت های بهداشتی بیشتر و استفاده از روش های بیولوژیک برای مقابله با آفات به دلیل بسته بودن محیط،سموم کمتری در آن مصرف می شود.
حجتی تصریح کرد:آنچه در افکار عمومی در خصوص باقیمانده سموم مطرح می شود در صورت صحت باید با عملکردمان اصلاح و در صورتی که غلط است باید با کار فرهنگی،تبلیغی و اطلاع رسانی، روشنگری شود که رسالت آن بر دوش این جمع است.
وی،پیگیری اختصاص کد رهگیری به محصولات کشاورزی را ضروری عنوان کرد و افزود:این موضوع در زمینه محصولات پر مصرف مثل سیزیجات که متاسفانه به غلط در جامعه تصور می شود این محصولات با آب های غیر متعارف آبیاری می شوند باید با جدیت دنبال و اطلاع رسانی شود.
وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت اطلاع رسانی و حضور فعال در فضای رسانه ای تاکید کرد و گفت: کمتر دستگاهی است که خبرگزاری رسمی دارد در حالی که ما خبرگزاری رسمی داریم و باید از این ظرفیت استفاده شود و این خبرگزاری باید با سایر خبرگزای ها لینک شود و به عنوان مرجع و رفرنس، خبرهای آن در سایر رسانه ها بازنشر شود.
وی با اشاره به این که در حال حاضر گوشت مرغ دارای کد رهگیری است،اظهار کرد:بر اساس کد رهگیری مردم متوجه می شوند که گوشت مرغ محصول کدام مرغداری است و در کدام کشتارگاه و در چه زمانی ذبح شده است.
حجتی تاکید کرد که محصولات زراعی و باغی نیز با برنامه ریزی دقیق باید کد رهگیری داشته باشند.
وزیر جهاد کشاورزی،اقدامات انجام شده برای ساماندهی وضعیت تولید و توزیع کود و سم در دوره اخیر را قابل تقدیر دانست و افزود:این اقدامات باید با جدیت و گسترش بیشتر ادامه یابد.

.

سازمان حفظ نباتات نقش کلیدی در تامین امنیت غذایی کشور دارد
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: سازمان حفظ نباتات نقش کلیدی در تامین امنیت غذایی کشور دارد و متخصصان این حوزه سربازان گمنام نظام و پاسداران سلامت غذایی جامعه هستند.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی روز سه شنبه در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات افزود: امنیت غذایی هر کشور یکی از ارکان امنیت ملی محسوب می شود و اگر در حوزه تغذیه، دشمن فشار آورد تا مشکل ایجاد کند، آنگاه مقاومت بسیار سخت خواهد شد.

وی با اشاره به اعمال تحریم ها اظهار داشت: به رغم وجود تحریم های دشمن وضعیت امنیت غذایی ما بهتر از بسیاری از کشورها است که بخشی از آن نتیجه تلاش دست اندرکاران و متخصصان سازمان حفظ نباتات است که از روییدنی ها و محصولات در برابر آفت و بیماری ها حفاظت می کنند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که نقش سازمان حفظ نباتات دفاعی است، تصریح کرد: این سازمان با برخورداری از علم و دانش کشور را در برابر هجوم و ورود آفات محافظت می کند.

وی افزود: به رغم نقش مهم و فعالیت های این سازمان در امنیت غذایی و کیفیت و کمیت محصولات، اما متاسفانه اهمیت کار آن به اندازه کافی شناخته نشده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بر به روز کردن دانش و اطلاعات دست اندرکاران و محققان حوزه حفظ نباتات تاکید کرد و گفت: ارتقای دانش می تواند مصونیت در حوزه غذایی مردم و محصولات در برابر آفات و بیماری ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: این سازمان برای مصونیت سازی باید طرح و برنامه داشته باشد و افزایش آگاهی می تواند به مصونیت سازی و مشارکت مردم کمک کند.

.

محصولات کشاورزی قاچاق باید معدوم شود/ضرورت مصون سازی و مراقبت از عرصه های باغی در برابر آفات و بیماری های جدید

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بر مصون سازی و مراقبت از کشت های گلخانه ای، گیاهان دارویی و تولیدات اراضی شیبدار در برابر آفات و بیماری های جدید و معدوم سازی محصولات قاچاق توسط سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمدعلی طهماسبی در سی و نهمین سمینار سالانه حفظ نباتات با بیان این که آفات بر اثر تغییرات اقلیمی و الگوی کشت، تغییر رفتار داده و سر سخت تر شده اند، گفت: در راستای حفاظت از سرمایه ها و ثروت های مردم در عرصه های باغی، دامنه تحقیقات برای مقابله با آفات و بیماری های گیاهی باید توسعه یابد.

وی افزود: اکنون دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده و ما برای به روز کردن دانش، اطلاعات و فناوری ها در حوزه کشاورزی و حفظ نباتات باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و آفات و بیماری ها را شناسایی و برای مبارزه با آنها، پایلوت در استان ها اجرا کنیم.

طهماسبی با اشاره به این که تولیدات باغی از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۵۷ به ۲۲ میلیون تن در سطح دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار در سال جاری افزایش یافته است، اظهار داشت: ما باید برای حفاظت از این سطوح کشت و تولید، اطلاعات و آمادگی لازم را دشته باشیم.

وی سطح کشت های گلخانه ای کشور را ۱۵ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: ما افزایش ۴۸ هزار هکتار به این سطح را برنامه ریزی کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر بذر را ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: اگر بیماری در گلخانه شیوع پیدا کند ثروت زیادی از مردم از بین می رود.

وی سطح کشت گیاهان دارویی در کشور را ۲۰۳ هزار هکتار و تولید در این حوزه را ۲۳۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۱۰ هزار هکتار از این سطح به کشت زعفران اختصاص دارد و پیش بینی می کنیم امسال از این سطح ۴۰۰ تن زعفران برداشت شود.

طهماسبی ادامه داد: اکنون گیاهان دارویی به صورت زراعی و انبوه تولید می شود و به علت وجود ۴۰۰ اقلیم خرد و کلان در ایران، تنوع زیادی در رویش گیاهان دارویی داریم که نیاز به حفاظت دارند.

وی با اشاره به برنامه این معاونت برای جایگزینی و اصلاح ۶۰۰ هزار هکتار باغات قدیمی کشور گفت: در زمینه جایگزینی نهال ها و جلوگیری از آفات و بیماری ها باید توجه بیشتری شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سازمان حفاظ نباتات باید از اراضی شیبدار حفاظت کند، اذعان داشت: در برخی مناطق بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی داریم که میزبان آفات مستعد هستند.

وی در عین حال بر استفاده از مواد بیولوژیکی برای مبارزه با آفات و بیماری ها تاکید ورزید و تصریح کرد: اندیشه های ما باید در راستای حفاظت از محیط زیست و آب و خاک باشد و این منابع نباید توسط مواد شیمایی آلوده شوند.

طهماسبی با بیان این که سم کشاورزی باید با نسخه ارایه شود، گفت: سیاستی که سازمان حفظ نباتات در زمینه فروش سم در فروشگاه های مجاز پیگیری می کند باید ادامه یابد.

وی در همین حال از این سازمان خواست بر روی آفات انباری و قرنطینه های مبدا کار کند.

طهماسبی افزود: هر استان باید گلخانه های قرنطینه ای برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری های جدید داشته باشد.

وی اقدامات سازمان حفظ نباتات را در کنترل آفت زنجره مو، کرم خراط و مگس زیتون ستود و خواستار معدودم سازی میوه ها و کالاهای کشاورزی قاچاق شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از طریق مگس میوه مدیترانه ای ۶ هزار هکتار از باغات یزد آلوده شدند.

وی گفت: مگس مدیترانه ای که از راه قاچاق میوه به کشور وارد شده ۴۰۰ محصول را مورد هدف قرار می دهد.

.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای افزایش بهره وری تولید با بخش دولتی تعامل می کند
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در افزایش بهره وری، در حوزه تولید و ارتقای تعاملات با بخش دولتی به طور جدی ورود پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور امروز سه شنبه در سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات با اعلام این مطلب افزود: این سازمان با ۲۵۰ هزار عضو دانش آموخته کشاورزی در رشته ها و مقاطع مختلف، ذخیره گاه علم کشاورزی است و می تواند با انتقال این دانش به کشاورزان به افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها کمک کند.

شاهرخ رمضان نژاد با بیان این که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تا کنون نتوانسته آن طور که باید به انتقال دانش به حوزه کشاورزی کمک کند، گفت: ما باید به عنوان سپاه دانش آماده به کار باشیم و هر جا که لازم شد، حضور پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی برای افزایش ۴۸ هزار هکتار به سطح کشت گلخانه ای با اتکا به ظرفیت های مهندسی حرفه ای داخلی صورت گرفته است.

رمضان نژاد اظهار داشت: اگر این سازمان در حوزه های مختلف از جمله انتقال دانش و اطلاعات به محیط های کشاورزی و آموزش بهره برداران فعال شود، منجر به توسعه و تحول عظیم در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد ۱۹۰۰ کلینیک گیاهپزشکی در کشور گفت: کلینیک های گیاهپزشکی برای سازمان حفظ نباتات یک بازوی اجرایی در راستای تولید غذای سالم و پیش آگاهی هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور بر ایجاد فضای جدید تعاملی توام با امید میان بخش دولتی و بخش خصوصی و حفظ آن تاکید گذاشت و خواستار تشکیل یک کمیته راهبری در این زمینه شد.

وی با بیان این که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در راستای توسعه کشاورزی باید متحول شود، تصریح کرد: این سازمان تا کنون در صدور پروانه ها به اندازه دولت هم عمل نکرده است.

رمضان نژاد زمانبر بودن صدور پروانه ها، شفاف نبودن بهای خدمات برای صدور پروانه ها و شکل ارائه خدمات را از عواملی دانست که موجب نارضایتی هایی شده که نیاز به اصلاحات دارد.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on برگزاری سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>