جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   لزوم تدوین برنامه برای کاهش عوامل خسارت زا/سبد آفت کش ها در کشور باید متنوع شود
3 بهمن 1397 , ساعت 15:21

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

لزوم تدوین برنامه برای کاهش عوامل خسارت زا/سبد آفت کش ها در کشور باید متنوع شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خواستار تهیه برنامه مدون در یک بازه زمانی مشخص برای کاهش عوامل خسارت زا در حوزه محصولات زراعی با توجه به تغییر الگوی تولید توسط سازمان حفظ نباتات کشور شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خواستار تهیه برنامه مدون در یک بازه زمانی مشخص برای کاهش عوامل خسارت زا در حوزه محصولات زراعی با توجه به تغییر الگوی تولید توسط سازمان حفظ نباتات کشور شد.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس عباس کشاورز امروز چهارشنبه در دومین روز از سی و نهمین سمینار سالیانه حفظ نباتات طی سخنانی افزود: حوزه زراعتی به علت محدودیت آب و تغییر مدل تولید در برخی محصولات برای مدیریت آفات و بیماری های جدید نیاز به تخصص سازمان حفظ نباتات دارد.

وی به تغییر فصل کشت محصولاتی مانند چغندرقند و افزایش تولید کلزا اشاره کرد و گفت: ما برنامه گسترش کلزا، اجرای کشاورزی حفاظتی و کشت پاییزه چغندرقند را داریم که اکولوژی را تغییر خواهند داد و این تغییرات نیازمند برنامه از سوی حفظ نباتات برای مدیریت آفات و بیماری است.

کشاورز اظهار داشت: پایداری و ناپایداری برخی محصولات به مدیریت آفات وابسته است و برای محصولاتی مانند پنبه باید برنامه خاص داشته باشیم.

وی افزود: ما به دنبال حفظ آب و خاک، افزایش درآمد کشاورزان و تامین امنیت غذایی هستیم و تحقق این اهداف با همکاری و مساعدت سازمان حفظ نباتات و بخش تحقیقات امکان پذیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در عین حال بر مدیریت گیاهپزشکی تاکید و تصریح کرد: مصرف سموم کشاورزی باید بر اساس نسخه گیاهپزشک انجام شود.

وی در ادامه تنوع بخشی در سبد آفت کش ها را ضروری خواند و گفت: سبد آفت کش ها در کشور ما از تنوع لازم برخوردار نیست و برای برخی از عوامل خسارت زا فقط یک یا دو آفت کش مصرف می شود، از این رو مشکل ما مقدار مصرف نیست بلکه تنوع کم است.

کشاورز با بیان این که هیچ کس به لحاظ قانونی حق ندارد دسترس کشاورزان را به تکنولوژی های نوین و آفت کش های مدرن محدود کند، تصریح کرد: فقط مواد آلوده نباید وارد کشور شود.

وی با اشاره به تامین کنندگان آفت کش ها، اذعان داشت: میان این گروه از تامین کنندگان باید رقابت ایجاد کنیم و در تشخیص اختیار بیشتری به بخش خصوصی دهیم.

معاون امور زراعت تصریح کرد: بخش خصوصی برای انجام مدیریت عوامل خسارت زا باید تقویت شود.

وی اقدامات سازمان حفظ نباتات را در مدیریت سن گندم مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال های اخیر سن گندم در کشور مدیریت شده و این در حالی است که پیش از آن آفت سن داشت به موجودی غیر قابل مدیریت تبدیل می شد.

کشاورز افزود: در دو سال اخیر خسارتی در حوزه سن گندم نداشتیم که نشان دهنده فعالیت به موقع و گسترده سازمان حفظ نباتات است.

وی ادامه داد: ما اکنون صادرات خوبی در حوزه سبزی و صیفی جات و محصولات جالیزی به کشورهایی مانند روسیه که دارای استانداردهای سختگیرانه هستند، داریم.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on لزوم تدوین برنامه برای کاهش عوامل خسارت زا/سبد آفت کش ها در کشور باید متنوع شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>