عمده محصولات فارس از نظر باقیمانده سموم پاک هستند

باقیمانده سموم

چاپ

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از فارس، محمد صادقی معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس عصر دیروز در سالروز تشکیل سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و دیدار با تعدادی از اعضای بسیج رسانه فارس، در مورد محصولات تراریخته  اظهار داشت: وزارت کشاورزی تولید محصولات تراریخته در داخل کشور را مدنظر ندارد و البته در بحث تراریختگی وزارت بهداشت نظارت دارد و محصولات وارداتی را آزمایش می‌کند.

وی با اشاره به خودکفایی در تولید بذور گندم و ذرت اضافه کرد: تمام بذور داخلی به دست کشاورزان خودمان تولید می‌شود و در حال حاضر امکان تولید بذور «ترنس ژنیک» برای پیمانکاران کشاورزی وجود ندارد و در مورد محصولات داخلی اطمینان کامل وجود دارد.

صادقی خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی از کشورهایی خارجی وارد کشور می‌شوند که درزمینهٔ بحث تولید محصولات تراریخته فعالیت ندارند و تاکنون چندین مورد بحث تراریختگی در مورد برخی محصولات وارداتی عنوان‌شده که وزارت بهداشت آن را رد کرده است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: در مواردی یک محصول کشاورزی مانند برنج به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و نظارتی بر آن وجود ندارد که ممکن است تراریخته باشد.

صادقی ادامه داد: در حال حاضر به سبب کم‌آبی با کاهش سطح کشت ذرت مواجه هستیم و در فارس که از تولیدکنندگان عمده ذرت بوده از ۸۵ هزار هکتار سطح زیر کشت به حدود ۲۴ هزار هکتار رسیده‌ایم و البته بذور آن داخلی است.

این مسئول همچنین در مورد استفاده از اسید برای تغییر «پی هاش» خاک در اراضی پل فسا و تغییر طعم محصولات در اثر این اقدام توضیحاتی را بیان کرد و گفت: یکی از مشکلات در اراضی جنوب فارس قلیایی بودن آن است که مانع جذب برخی عناصر می‌شود و یکی از راه‌هایی که خاک آهن را جذب کند اسیدی بودن خاک است.

وی متذکر شد: در داراب نیز ما استفاده از اسید را مشاهده کردیم که باعث از بین رفتن ریشه درخت می‌شود و ما با موارد مشاهده‌شده برخورد کردیم اما در بحث محصولات زراعی استفاده از اسید تنها موجب لطمه به خاک می‌شود و وارد محصول نمی‌شود.

این مسئول بیان کرد: ما برای آن‌که «پی هاش» خاک را اسیدی کنیم از گوگرد استفاده می‌کنیم که درآمیختگی با آب، اسیدسولفوریک تشکیل می‌دهد اما هرقدر اسید در خاک ریخته شود کاتیون‌های خاک آن را خنثی می‌کند و اسید وارد محصول نمی‌شود.

وی استفاده زیاد از ازت را خطرناک دانست چون وارد میوه می‌شود اما تأکید کرد که پایش‌های وزارت بهداشت از نظر عناصر معدنی و باقیمانده سم نشان می‌دهد که فارس محصولات قابل قبولی دارد.

وی بر کاهش استفاده از ازت، فسفات و سایر کودهای شیمیایی در محصولات کشور صحه گذاشت و گفت: به‌گونه‌ای استفاده از این موارد کاهش‌یافته که ما حتی نگران عدم استفاده هستیم.

صادقی استفاده از اسید را در پی توصیه‌های غیرعلمی افراد غیر کارشناس دانست و تصریح کرد: اگر مردم مواردی از این اقدامات را مشاهده کردند به ما گزارش دهند و مطمئن باشند که موضوع پیگیری می‌شود اما این پیگیری بیشتر از جهت نگرانی برای تخریب خاک است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس در مورد سؤال خبرنگاران پیرامون انتقال بیماری با استفاده ناصحیح از علف‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها اظهار داشت: در حال حاضر محصولات ارگانیک فارس شامل انجیر و مرکبات بوده و صادر می‌شود و البته به سبب استانداردهای بالای اتحادیه اروپا امکان بالا بردن جهشی صادرات در حوزه محصولات ارگانیک وجود ندارد ضمن این‌که در بحث محصولات زراعی برای کشت ارگانیک نیاز به تغییرات عمده در شیوه اشتغال و معیشت جمع بزرگی از افراد جامعه است که در کوتاه‌مدت مقدور نیست.

وی بار دیگر بر سلامت نسبی محصولات باغی و زراعی استان تأکید و عنوان کرد: سیب‌زمینی و پیاز هر چه کوچک‌تر باشد بیشتر قابل‌اعتماد است.

صادقی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بازخورد انتشار یک خبر در ستاد پیگیری، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیج دانشجویی استان فارس به منظور بررسی مشکلات گندم‌کاران گفت: سازمان آب برای زمانی که می‌خواسته سد بسازد زمین‌هایی را در پیرامون سد تملک کرده و پس از بروز کمبود آب مالکان قبلی اقدام به تصرف عدوانی برخی از این زمین‌ها و کشت برنج در آن کرده‌اند و با توجه به ابهامات موجود در مورد رهاسازی آب و استفاده این افراد در بالادست ما عنوان کردیم که به‌یقین نرسیده‌ایم که رهاسازی آب برای استفاده این زمین‌های دولتی است و در واقع تأکید ما بر عدم علاقه سازمان آب به کشت در اراضی حریم سد درودزن بود.

در این نشست یکی از خبرنگاران پس از ساعتی انتظار و عدم حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به غیبت قاسمی در جلسات قبلی و استمرار این عدم پاسخگویی، جلسه را ترک کرد.

در این نشست جعفر صبوری پور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، عبدالله جزایری معاون بهبود تولیدات دامی و هادی بسطام رئیس بسیج رسانه شیراز نیز حضور داشتند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/IU6wnE