جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   آفت ملخ صحرایی هنوز در مرحله انفرادی است
14 بهمن 1397 , ساعت 10:17

بدنبال دیده شدن در هندیجان

آفت ملخ صحرایی هنوز در مرحله انفرادی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آفت ملخ صحرایی در برخی استان ها مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان دیده شده که البته به مرحله طغیان نرسیده و هنوز در مرحله انفرادی است با این حال نباید در استان از آن‌ غافل باشیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آفت ملخ صحرایی در برخی استان ها مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان دیده شده که البته به مرحله طغیان نرسیده و هنوز در مرحله انفرادی است با این حال نباید در استان از آن‌ غافل باشیم

کیخسرو چنگلوایی شامگاه شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع پیش آگاهی در خصوص آفت ملخ صحرایی اظهار داشت: در این شرایط باید آمادگی کاملی از نظر تجهیزات، سموم و باندهای فرودگاه داشته باشیم.
وی ادامه داد: هنوز از نظر حمله جمعی ملخ صحرایی، اتفاق خاصی در استان نیفتاده و این نشست نیز به منظور پیشگیری و پیش آگاهی است.
چنگلوایی ادامه داد: گروه های کنترل و همچنین ستاد پیش آگاهی از دیروز در شهرستان های مربوطه تشکیل شده اند و رییس سازمان برنامه و بودجه استان برای تامین اعتبار مقابله با این نوع آفت، قول مساعد داده است.
وی بیان کرد: از نیروهای مرزبانی درخواست می‌کنیم اگر در محدوده مرزها این نوع آفت دیده شد فوری موارد را گزارش کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ملخ صحرایی در همه مراحل رشد یک گیاه تاثیرگذار است، سالانه چهار تا پنج نسل از آن می‌تواند تولید شود که این روند رشد، در کنار همه چیزخوار بودن این آفت، می‌تواند موجودیت کشاورزی یک کشور را به خطر اندازد.
وی اظهار داشت: این آفت یکی مخرب‌ترین آفت‌های محصول کشاورزی و باغی است که هجوم آن‌ می‌تواند خسارت شدیدی به محصولات کشاورزی وارد کند به طوری که در برخی کشورها موجب بروز قحطی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به این که این نوع ملخ از محصولات زراعی، باغی، نیشکر، گیاهان و تنه درختان تغذیه می‌کند، افزود: گستره و محدوده برخی دسته های این ملخ ها به یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر می رسد و در هر دسته میلیاردها ملخ وجود دارد.
وی گفت: یک ملخ صحرایی می‌تواند روزی ۲ برابر وزن خود غذا بخورد که همین موضوع عمق فاجعه را نشان می دهد، لذا یک دسته یک هزار و ۲۰۰کیلومتری می‌تواند روزانه میانگین ۱۵۰ هزار تن محصول کشاورزی را نابود کند.
چنگلوایی بیان کرد: خاستگاه این آفت بیشتر عربستان و همچنین مراکش و کشورهای آفریقایی است، با توجه به مرز مشترک کشور ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس، استان ما نیز می تواند در معرض خطر هجوم ملخ صحرایی قرار گیرد.

.

فروش ملخ صحرایی در عربستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در عربستان این نوع ملخ با توجه به خاصیت آن به فروش می رسد و بسیار خوشمزه است.
وی در خصوص مقابله با این نوع آفت گفت: ملخ صحرایی جزو آفت هایی است که مبارزه با آن از صفر تا صد برعهده دولت است و مثل آفات دیگر نیست که کشاورزان خودشان اقدام به سمپاشی کنند.
چنگلوایی گفت: بنا بر اولویت ها در حال حاضر، دستگاه های سم پاش در شهرستان هایی مثل هندیجان، ماهشهر، زیدون بهبهان، آبادان و خرمشهر متمرکز شده اند.

.

سابقه ۲ بار هجوم ملخ صحرایی به ایران
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست گفت: این آفت بومی ایران نیست و از کشورهایی مثل عربستان، مراکش، هندوستان و پاکستان وارد کشور می‌شود که تا ۲ هزار کیلومتر قدرت پراکندگی و پرواز دارد.
علیرضا جمشیدیان بیان کرد: این آفت به کشاورزی، جنگل‌ها و مراتع هجوم می‌برد که با از بین بردن مراتع می تواند موجب کاهش تولید شیر و گوشت شود.
وی توضیح داد: این نوع ملخ یک بار در دهه چهل و یک بار نیز در دهه ۷۰ وارد ایران شده است که در دهه ۴۰ خسارات بسیاری بر جای گذاشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: ملخ صحرایی بیشتر در مناطق مرطوب و ساحلی ظاهر می‌شود و در کنار ساحل نیز تخم ریزی می کند.

.

گفتنی است، ملخ صحرایی یکی از مضرترین گونه ملخ است که بومی ایران نیست و در کشورهای دیگر به نام ملخ صحرایی یا بیابانی نامیده می شود و چون معمولا از روی خلیج فارس پرواز می کند و خود را به ایران می رساند به همین علت در ایران به آن «ملخ دریایی» نیز می گویند.
ملخ دریایی قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و خسارت آن در حالت تهاجمی بسیار زیاد است، دسته های پیاده ملخ ها و ملخ های بالدار هرگونه سبزی را که در سر راه خود ببینند از علوفه، غلات، صیفی، درختان و حتی علف های هرز را از بین می برند.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

عملیات کانون یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی در سطح ۵۰۰ هکتار از باغهای پسته شمال غرب شهرستان زرند آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداو سیمای مرکز کرمان ، مدیر ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فلارد گفت: مزارع روستا‌های ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزار تایی از ملخ‌های مهاجر مراکشی قرار گرفتند که از سمت مراتع شهرستان سمیرم ...
ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد سمیرم حمله کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار ...
No Thoughts on آفت ملخ صحرایی هنوز در مرحله انفرادی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>